CMS staat voor content management system en is het platform waarop websites worden gebouwd en waarop je de inhoud van je website kunt beheren. Als je een nieuwe website nodig hebt, dan is de eerste stap het juiste CMS kiezen. Doe dit niet overhaast, maar denk hier grondig over na, want elk CMS heeft voor- en nadelen. Je keuze is dus erg afhankelijk van wat jij met het CMS wil kúnnen en wat je persoonlijke voorkeuren zijn. Met deze blog helpen we je de juiste keuze te maken.
CMS staat voor content management system. Een CMS is een systeem waarmee je op een (relatief) eenvoudige manier een website kunt ontwikkelen en de inhoud (= content) van een website kunt beheren (= managen).
Er zijn ondertussen ook al heel wat gebruiksvriendelijke content management systems op de markt; denk maar aan
En yes, er zijn er nog pakken meer - hieronder de CMS-grid van van de review-site G2:
Op deze vraag bestaat er geen snel én geen pasklaar antwoord. Het hangt namelijk van heel wat factoren af.
Stel jezelf de vraag wat je precies met het CMS wil doen.
We helpen je graag op weg door de belangrijkste elementen waar je rekening moet mee te houden op een rij te zetten:
Dit is de allerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen! Wil je enkel pagina’s kunnen toevoegen aan je website met eenvoudige opmaakopties, of wil je ook aan lead generation doen, een blog indelen in verschillende categorieën of een database koppelen aan je website? Misschien wil je al je pagina’s zelf modulair kunnen samenstellen, of volstaat een eenvoudige standaardpagina?
Hoe complex je website in elkaar moet zitten, hangt vaak af van hoever de marketing binnen je bedrijf staat. Hoe meer marketingmaturiteit, hoe complexer de website in elkaar moet zitten en hoe meer je deze als sales tool inzet.
Het is uiteraard ook perfect mogelijk dat je website enkel als een digitaal visitekaartje dient en dat een budgetvriendelijk en intuïtief CMS meer dan voldoende is.
Bepaal voor jezelf hoe belangrijk de kostprijs is. Er zijn immers ook gratis CMS'en te verkrijgen, waarbij je zelfs kunt kiezen voor gratis hosting.
Hier zijn uiteraard ook nadelen aan verbonden, zoals een niet gepersonaliseerde URL, bijvoorbeeld jouwwebsite.wordpress.com. Dat ziet er meteen een stuk minder professioneel uit.
Een dergelijke website beknot ook voor een groot stuk je vrijheid. Je kunt je website nooit verhuizen naar een ander hostingbedrijf - het is niet echt je eigendom. Daarnaast is de kans groot dat je bij een gratis website reclame op je website vindt die je niet kunt verwijderen, zonder daarvoor te betalen.
Kijk dus goed naar je wensen en noden en welk content management systeem daarbij past. Dan weet je zeker dat je je website lang zult kunnen gebruiken en er veel plezier aan zult beleven, ook op langere termijn. In dat geval zal de kostprijs dan ook iets minder belangrijk zijn.
De gebruiksvriendelijkheid kan per content management system erg variëren. Waar je voor sommige CMS geen specifieke kennis nodig hebt, zijn er andere waarvoor je minimaal over een basiskennis programmeren moet beschikken.
Check deze zaken als je de gebruiksvriendelijkheid van een systeem onderzoekt:
Niet elk CMS kan met jou en je bedrijf meegroeien. Een van de zaken die je dus zeker moet bekijken, is of het content management system niet alleen nu biedt wat je nodig hebt, maar ook in de toekomst.
Wordt het CMS nog voldoende ontwikkeld? Krijgt het de nodige updates? Is het steeds klaar voor nieuwe features en technologieën? Dat is niet alleen belangrijk voor schaalbaarheid, maar zeker ook voor de beveiliging van je website. Slecht geüpdatete websites hebben meer risico op veiligheidslekken.
Heb je een doelgroep die meerdere talen spreekt of uit meerdere landen afkomstig is? Dan wil je natuurlijk je website ook in andere talen creëren of je doelgroep doorverwijzen naar een versie van je website die je specifiek voor hun land hebt samengesteld.
Niet elk CMS kan vlot overweg met talen, zeker in combinatie met andere complexiteit. Ga dit grondig na voordat je je CMS kiest, ook wanneer een meertalige website nu nog niet aan de orde is, maar dit misschien wel je ambitie is.
Bij sommige CMS is de hosting inbegrepen. Dat heeft zo zijn voordelen: je hoeft de hosting dan niet zelf te monitoren en te beheren. Je bent dus op je gemak. Anderzijds kan je je hostingbedrijf in dat geval niet zelf kiezen en de kost dus ook niet. Ook verhuizen naar een ander hostingbedrijf is vaak niet mogelijk.
Biedt het CMS de mogelijkheid om je te richten op e-commerce? Heeft het alle functies die je nodig hebt? Kan je snel en gemakkelijk productpagina’s en artikels toevoegen en beheren?
Werk je met een bepaald CRM of marketing automation? Of zijn er andere integraties die je veel tijd en moeite zouden kunnen besparen?
Praktisch denken we aan het embedden van een formulier, koppelen met een mailinglijst, enzoverder. Houd hier dan zeker rekening mee wanneer je een content management system kiest.
Tip: werk je nog niet met een CRM, maar denk je er wel over na? Dan is het wellicht verstandig om te kijken naar een combinatie van beiden. Zo biedt HubSpot een marketing automation platform aan mét een ingebouwd CMS.
De meeste bedrijven willen dat hun website opbrengt en dus voor conversie zorgt. Dan is het natuurlijk belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zodat je website wordt opgepikt door browsers. Op het vlak van SEO kunnen er immense verschillen zijn tussen de verschillende CMS.
Hierop moet je zeker letten:
Hoe snel je website laadt, is erg belangrijk voor je SEO én je bezoekers. Je krijgt namelijk pluspunten van zoekmachines als je website voldoende snelheid biedt, en ook (potentiële) klanten willen uiteraard een website die snel laadt. Dit hangt voor een stuk ook samen met je hosting, de code, hoe snel afbeeldingen worden geladen door het CDN, enzoverder.
We’re excited to begin the public rollout for the Search Console Speed report 💨! Let’s make the web faster together 💪 https://t.co/LWITJnnTVq pic.twitter.com/45vwLXYj4m
— Google Webmasters (@googlewmc) November 4, 2019
Niet alle websitebezoekers hebben goede bedoelingen. Veiligheid is dus een essentieel criterium bij het kiezen van een goed CMS.
Met deze vragen moet je zeker rekening houden:
Ongeacht hoeveel technische kennis je in huis hebt, de kans dat je op een gegeven moment tegen een probleem aanloopt, is reëel. Kijk dus goed hoeveel support je van het CMS mag verwachten.
Zoek daarbij niet alleen uit hoe bereikbaar het supportteam is, maar ook wat de gebruikers ervan vinden. Hoe tevreden zijn de mensen die al gebruik moesten maken van de support? Check eveneens of het CMS een online community heeft en hoe actief die is.
In hoeverre kan je zelf zaken extra programmeren in je website? Hoeveel flexibiliteit heb je daarbij en kan je dit gaan schalen? Zo niet, dan ga je misschien snel tegen de grenzen van je website aanlopen.
Het is belangrijk om te weten hoeveel webdevelopers met jouw CMS overweg kunnen. Met andere woorden, kan je gemakkelijk overstappen naar een andere developer als die van jou ermee stopt of als je om een bepaalde reden op zoek gaat naar een nieuwe partner?
Zijn er weinig specialisten op de markt, dan moet je misschien een volledig nieuwe website laten bouwen als overstappen geen optie is. Bekijk dit dus grondig!
Een staging environment kan je zien als een soort van ‘concept’. Met andere woorden, kan je je nieuwe website pagina eerst in de conceptfase bekijken voordat je deze live lanceert? Dat is handig om alvast te zien wat je websitebezoeker te zien zal krijgen.
Is dit bij jouw CMS niet mogelijk, dan moet je nieuwe pagina’s meteen publiceren en nadien eventueel nog zaken aanpassen als het er niet uitziet zoals je had verwacht.
En tot slot, kan je je websitepagina’s personaliseren en kan je A/B-tests uitvoeren? Dit is een vraag die bedrijven die al erg bezig zijn met marketing zich wellicht zullen stellen.
Als je graag experimenteert met verschillende types tekst, verschillende kleuren of neuromarketing, dan is het handig als jouw CMS A/B-testing aanbiedt.
Ook personalisatie op basis van het vorige gedrag van een websitebezoeker, zoals deze persoon aanspreken met zijn naam, kan belangrijk zijn voor verschillende marketingdoeleinden. Hiermee dien je ook rekening te houden als dit zaken zijn die je op je website wil kunnen.
Het juiste CMS kiezen is persoonlijk en gebaseerd op de functionaliteiten die jij nodig hebt en wat je met de website wil bereiken. Toch zijn een aantal zaken altijd belangrijk, zoals de gebruiksvriendelijkheid, SEO en beveiliging.
Vind je het moeilijk om te bepalen wat jouw bedrijf precies nodig heeft? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag de juiste keuze te maken!