HubSpot is één van de bekendste tools voor marketing, verkoop en klantenservice (het commerciele proces dus), mét een volledig gratis CRM als kern. Je kan de tools apart gebruiken (ze zijn stuk voor stuk superkrachtig), maar nog beter wanneer ze samen worden gebruikt.
We zetten alle HubSpot-tools voor jou op een rij, en vertellen je wat ze waard zijn en ... wat ze kosten. (origineel artikel 15 november 2018, update 3 januari 2021).
HubSpot kennen wij sinds 2013. Toen had je enkel HubSpot Marketing - een tool voor marketeers. Een CRM (een tool voor je salesmensen) had HubSpot nog niet.
Maar, omdat HubSpot begreep dat niet iedere organisatie nood heeft aan een Enterprise (lees ook: dure) CRM-tool als SalesForce, brachten ze eind 2014 de gratis HubSpot CRM uit. Op dat moment op maat van een klein tot middelgroot bedrijf én met een perfecte integratie met de HubSpot Marketingtool.
In 2016, 2017, 2018 en 2019 volgden nog andere producten, die samen de HubSpot Growth Stack vormen: een set tools waarmee je jouw contacten kan opvolgen tijdens de volledige commerciele reis: van prospect (marketing) tot klant (sales) en service.
In deze video legt HubSpot je zelf uit wat hun software precies doet:
Tijd voor ons, als dé Belgische Diamond HubSpot Partner, om ze even op een rijtje te zetten, én uit te leggen wat ze doen, wat ze waard zijn en wat ze kosten!
::
Een CRM (customer relationship management tool) helpt je salesteam. Zij staan dag in, dag uit in contact met klanten en prospects, en dit CRM helpt het overzicht en alles historiek (conversaties, offertes, ...) bewaren.
Ook voor de salesmanager is een CRM van goudwaarde: het helpt om een overzicht te geven van de deals, activiteiten van salesmensen, plus een prognose te maken van wat in de sales pipeline zit:
Wij vinden de CRM ab-so-lu-te top, en gebruiken 'm dagdagelijks, net als heel wat van onze klanten.
Op dat vlak is het een absolute no-brainer: het is en blijft gratis.
We herhalen: G-R-A-T-I-S.
::
Onthou: een complete Inbound/marketing tool. Praktisch én volledig. En met 300+ out of the box integraties met bijvoorbeeld EventBrite, GoTowebinar, Dropbox, Zoom, Pandadoc, ...
Wel. We zijn niet echt onbevooroordeeld (wij zijn immers HubSpot Diamond Partner en hebben al in meer dan 100 HubSpot-portalen gewerkt of ingericht): wij vinden het de n° 1. Niet wij alleen, trouwens. Ook diverse studies bevestigen die status.
Ook bekende reviewsites als G2Crowd noemen en roemen HubSpot Marketing als een absolute leider, met een score van 4.4 op 5, op basis van 6.381 (!) reviews. Op Capterra krijgt HubSpot 4.5 op 5 op basis van 4.350 reviews.
HubSpot Marketing komt in vier versies: Free, Starter, Pro en Enterprise. De prijs wordt bovendien bepaald door het aantal contacten die je hebt.
Starter is een ruime instapversie. De keuze voor Pro of Enterprise wordt vooral ingegeven door 1) het aantal contacten, 2) de complexiteit van je organisatie (bijvoorbeeld als je jouw HubSpot op vier verschillende domeinen wil plaatsen), of 3) je marketing-maturiteit ofwel de advanced features die je nodig hebt.
Geef ons een seintje. Of makkelijker: boek rechtstreeks een afspraak met ons (zo zie je ook de HubSpot-tools in actie).
De HubSpot Marketing-producten in detail:
Marketing Free biedt je enkele functionaliteiten van het moederpakket.
Deze tool helpt je om leads te capteren via formulieren op jouw website (WordPress, Drupal, ...), of via een pop-up, en het surfgedrag van deze leads op jouw website te volgen en analyseren. Die contacten beheer (en track) je in een centrale database. Ook kan je live chat op je site plaatsen., en betalende ads koppelen met je HubSpot voor onder meer betere rapportering. Plus ... je hebt ook emailmogelijkheden.
Absoluut. Voor wie op zoek is naar een systeem om contacten centraal te capteren, te tracken, te beheren en mailen: zoek het gewoon niet verder in een combinatie van X andere tools.
Een afgeslankte versie van de Professional-editie
Een tijd terug kwam daar nog een belangrijke feature bij: landingspagina's. En een beperkte vorm van automation (tot 3 opvolgmails).
Recent kwam daar nog een belangrijke feature bij: landingspagina's. En een beperkte vorm van automation (tot 3 opvolgmails).
Voor (kleinere) KMO's zeker: lead capteren, email, landing pages, wat nurturing, .... : dat is wat je nodig hebt. Wie dieper in Inbound wil duiken zal hier snel tegen een aantal limieten botsen (lead scoring, full automation, bijvoorbeeld).
Bijzonder weinig. Marketing Starter kost je 41 euro per maand. Onze tip: combineer dit sowieso met de gratis (!) HubSpot CRM voor een mooie marketing-sales integratie.
De standaard/reguliere full version van HubSpot Marketing..
Een tool waarmee je alle aspecten van Inbound Marketing doet: van bloggen tot landingspagina's over formulieren, automation, social media, enzoverder.
Oh yes. Het is onze go-to tool voor iedereen die op een ernstige manier met Inbound wil bezig zijn:
Denk je na over HubSpot? Praat erover met leadstreet: dé eerste Diamond HubSpot Partner in België.
Vanaf 740 euro per maand (voor 2.000 contacten). Heb je meer contacten, dan komt daar 206 euro per extra 5.000 contacten bovenop.
De 'complexere', full version van HubSpot.
Heb je onze bovenstaande grafiek nog voor ogen met de 2 assen?
Complexiteit van de organisatie + maturiteit/complexiteit van marketing en business.
Heb jij een complexere organisatie (denk multi-land/team, meerdere domeinen, ...) en/of nood aan extra functionaliteiten (bijv. content partitioning, multi-touch attribution reporting, ...), dan is HubSpot Marketing Enterprise jouw keuze..
Goed om weten is dat elke Enterprise versie (of dat nu marketing, sales of service is), jou ook de Custom Objects oplevert. Wat Custom Objects precies zijn, lees je hier.
Hier duik je Enterprise-prijszettingen binnen. Vanaf 2.944 euro per maand (voor 10.000 contacten).
::
De Sales Hub komt bovenop de CRM, en bevat een set tools die zowel de efficiëntie als de productiviteit van jezelf of je sales team verhogen. Denk bijvoorbeeld aan:
Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Professional bijvoorbeeld kost je 414 euro per maand, voor een team van 5 personen (extra seats beschikbaar). Uiteraard is er ook een Enterprise-versie beschikbaar.
Absoluut. Het overzicht van je sales bewaren, alle conversaties bijhouden, je salestijd efficienter inzetten en rapporteren!
Ook bij de HubSpot Sales Hub zijn er 4 versies: Free, Starter, Professional en Enterprise. De Free versie is in essentie gewoon de HubSpot CRM, dus voor die verwijzen we naar hierboven.
Een afgeslankte versie van Professional.
Sales Starter is een versie die je per seat aankoopt, maar met volledige functionaliteiten als meerdere pipelines, simple automation, de mogelijkheid voor leads om zelf afspraken te boeken in de agenda van je sales, of om via live chat te praten met een van je reps.
Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Starter kost je 41 euro (2 gebruikers inclusief) per maand.
Begrijp jij (net als HubSpot) dat jouw prospecten vandaag zelf de conversatie willen aangaan? En dat jij de efficiëntie van je sales wil verhogen? Juist, dan ken je onze mening al.
Sales Professional is een sales-tool voor grotere teams met een resem upgrades, waaronder:
Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Professional kost je 414 euro per maand ( 5 sales seats inclusief).
Absoluut. Alles wat jouw verkoop vlotter, beter en sneller kan doen gaan - daar ben jij toch ook voor?
Sales Enterprise is de Professional-versie, uitgebreid met een aantal features, waaronder:
Goed om weten is dat elke Enterprise versie (of dat nu marketing, sales of service is), jou ook de Custom Objects oplevert. Wat Custom Objects precies zijn, lees je hier.
Sales Enterprise kost je 1.104 euro per maand (10 sales seats inclusief).
Zeker en vast. Het equivalent voor grotere, complexere salesteams.
::
De HubSpot Service Hub is een nieuwe tool voor de klantendienst, zoals het beheren van vragen van je klanten (ticketing), het meten van happiness (NPS), het voorspellen van retentie …
Het omvat een pak van de tools die je ook bij de CRM/Marketing Hub (contact management, contact insights, ...) en de Sales Hub (live chat, conversation inbox, email sequences, ...) vindt, maar hier (eventueel) als standalone product, mét extra tools specifiek ontwikkeld is voor customer success-teams:
Ook hier werkt HubSpot met een Free, Starter, Professional en Enterprise versie. De reguliere versie, Service Professional, kost 331 euro per maand (5 personen inclusief), de Enterprise versie 1.104 euro/maand.
Absoluut. Voor wie een beetje vertrouwd is met HubSpot: de Service Hub maakt gebruik van een aantal identieke componenten van HubSpot CRM, Marketing en Sales - het gebruiksgemak zit dus per default in deze tool.
HubSpot heeft een bijzondere toolstack opgebouwd. Van een absoluut, gratis instapproduct tot een volledige suite. Voor je marketing-, je sales- en je customer service team.
Meer weten wat HubSpot voor jou kan betekenen, en wat wij voor jou kunnen betekenen?
Leg dan een gesprek met ons vast. We praten je door jouw vragen, behoeften en geven je onze eerlijke mening en gratis advies. Een meeting boeken met ons (binnen een van de HubSpot Sales-tools 💪 doe je hier: