Tijdens Inbound, dé jaarlijkse hoogmis van HubSpot, worden naar goede gewoonte productreleases aangekondigd. 2020 wordt voor HubSpot het jaar van de drag&drop CMS, en nu ook heel belangrijke updates voor hun Sales Hub/CRM.
Kleine intro voor wie niet vertrouwd is met Inbound. Dat is één van de beste marketing-events: vorig jaar woonden maar liefst 24.000 bezoekers vanuit de hele wereld het event bij. Dit jaar had onze 7de fysische inbound kunnen zijn, maar Covid stak daar een stokje voor (Grmbl, 🤬 dat wel).
Virtueel dus. Geen warm Indian Summer septemberdagen in Boston voor deze jongen dit jaar, geen weerzien met de vrienden/bijna-collega’s van HubSpot en het partnernetwerk. We kijken uit naar volgend jaar 🤞.
Maar ... uiteraard is er wel een pak HubSpot update-nieuws!
In mei 2020 kwam HubSpot op de proppen met een drag and drop CMS, maar het goede nieuws raakte een tik ondergesneeuwd door de corona-situatie. We schreven er toen een uitgebreide blog over.
Ondertussen bouwden we al tal van websites met het nieuwe systeem en hebben we voor de HubSpot Marketplace een thema gebouwd. Een demo van dat thema bekijk je hier (shameless plug 😇).
Wel full front in de kijker op Inbound 2020: HubSpot’s Sales Hub. Het HubSpot product team in Boston voegde niet alleen nieuwe features toe die erg waardevol zijn voor het salesteam (zowel voor verkopers als salesmanagers), maar ook ... (drumroll) Custom Objects.
Hiermee komt de HubSpot Enterprise Sales Hub wel heel stevig naast (Naast? Boven! Boven zeggen we!) Enterprise CMS systemen te staan als Microsoft Dynamics en SalesForce.
Voordat we de nieuwe functies in detail voorstellen, zetten we nog even op een rijtje waaraan een goed Sales CRM onder meer moet voldoen:
Wie vertrouwd is met HubSpot, weet dat de HubSpot CRM/Sales Hub goed scoort op bovenstaande punten (zie de grafiek van G2 Crowd hierboven).
Gebruikers weten al langer dan vandaag hoe eenvoudig de tool in gebruik is en dat deze vooral op het vlak van user experience goed scoort. Wel, the best is yet to come: HubSpot voegt nog heel wat tools aan de Enterprise en/of Professional toe:
Deze feature werd ons al lang aangekondigd en door leadstreet in Bèta uitgebreid getest. Als wij hier op kantoor een hond hadden, zou die er nu zo bijlopen:
Edoch. Die graad van hipness behoort ons niet (al is er een kantoorkitten in de pipeline!).
Naast de standaard Objects in HubSpot kan je voortaan ook Custom Objects toevoegen en er velden en properties aan toevoegen
Die kan je dan gebruiken om lijsten te maken, workflows op te bouwen, koppelingen met andere objecten te voorzien, en nog zoveel meer.
Zo kan je nu bijvoorbeeld ook je voorraad, verzendingen, abonnementen of een immobiliën portefeuille (we zeggen maar wat) in HubSpot beheren:
Het resultaat? Je kan nu een database aanleggen die gigantisch veel mogelijkheden biedt en die je binnen HubSpot (en met de functionaliteiten van HubSpot) kan gebruiken.
Denk maar aan een workflow die een automatische e-mail verstuurt wanneer een veld van een Custom Object ‘Shipment’ bijvoorbeeld een bepaalde waarde heeft. Of dat object gebruiken in je rapportering in combinatie met andere gegevens.
Een bijzonder krachtige tool waar je meer over kan lezen in deze blog van collega Johan Vantomme.
De tool Target Accounts werd eerder dit jaar gereleased, maar past perfect binnen dit lijstje. Een uitstekende tool voor teams die op een selecte groep target accounts werken (Account Based Marketing), want je krijgt heel eenvoudig een overzicht over de status van een project, lopende gesprekken, contactpersonen, sales die op het project werken, en dergelijke meer.
Account Based Marketing (ABM) combineert marketing en sales en helpt salesteams om niet alleen het overzicht te bewaren, maar ook relaties te voeden.
De gloednieuwe Sales Rep Home creëert een homepage voor het elke salesrep. Daarin worden taken en prioriteiten overzichtelijk weergegeven. Artificial Intelligence zorgt ervoor dat de tool zelf prioriteiten kan inschatten en voorstellen.
Sequences bestaan al langer, maar HubSpot voegt opnieuw een aantal interessante functies toe. Zo kan je nu bijvoorbeeld ook automatisch een connectieverzoek via LinkedIn in een sequence plaatsen. Productief en efficient, iemand 🚀?
Tot op vandaag kon je al basisoffertes met HubSpot creëren, maar deze functie werd voor complexere deals als net-niet. Toch is een offerte opmaken vaak de laatste stap in een marketing- en salesfunnel, dus besloot HubSpot dit luik drastisch uit te breiden.
Je kan voortaan gedetailleerde offertes aanmaken en zelfs met een grafische template werken.
Op deze nieuwe feature willen we graag heel erg hard de nadruk leggen. Wat een prachtige toevoeging aan HubSpot CRM voor mensen die salesteams aansturen of coachen! Zij kunnen vanaf nu heel wat nieuwe automatische rapporten genereren. Vroeger kon je al manueel rapporten aanmaken, maar nu gaat alles vanzelf.
Zo zijn de rapporten onder ‘Forecasting & pipeline’ heel interessant om de stand van zaken per project, per account of per sales te bekijken, terwijl je met ‘Sales outcomes’ per sales resultaten kan bekijken.
En last but not least … een gloednieuwe forecasting tool! Salescoaches en -managers kunnen aan elke verkoper een jaardoelstelling koppelen en deze target nauwgezet opvolgen. Op elk moment zie je hoeveel procent van het jaardoel reeds werd bereikt, welke deals nog in de lucht hangen, … Heel handig om snel bij te sturen en een inschatting te maken van welke contracten er nog uit de bus kunnen vallen, zoals je op onderstaande fictieve voorbeeld kan zien.
Als één van de toppartners van HubSpot kregen wij al een sneak preview van de features te zien die er de komende weken aankomen.
Ook de Marketing Hub ziet een belangrijke update. Het licentiemodel van HubSpot Marketing is gebaseerd op contacten: de jaarlijkse prijs hangt af van je contacten. Eén van de (terechte) nadelen van zo'n model is dat je ook betaald voor slapende contacten. Een optie is natuurlijk om je database regelmatig op te schonen.
De beslissing hing al een tijdje in de lucht, maar nu officieel: HubSpot geeft vanaf oktober de mogelijkheid om een deel van je contacten als non-marketing aan te duiden. En daar betaal je dan ook niet voor. Let wel - er is ook een kleine tweak aan het algemene prijsmodel 🤓 (info bij ons!)..
Service Hub krijgt ook enkele interessante updates, waaronder de mogelijkheid om een chat te plaatsen in je eigen app. Heb jij een eigen app waarin je klanten werken? Dan kan je daar nu de HubSpot chat plaatsen, bijvoorbeeld vanuit service-standpunt. En er is ook de native integratie met Jira.
Laatste interessante update is een verbeterde reporting tool. Onze reportingman Michel was daarnet duidelijk op de teamchat 👏:
Wil je graag weten wat HubSpot voor jouw bedrijf kan betekenen of wil je graag de nieuwste features van HubSpot optimaal voor jouw bedrijfsprocessen inzetten. Wij helpen je graag. Kennismaken?