Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Help nu jouw klant. Marketing in crisistijden.

Geschreven door Johan Vandecasteele | 25 maart 2020

De coronacrisis heeft gevolgen voor elk bedrijf, maar voor het ene al wat meer dan het andere. Wat elk bedrijf echter zeker zal ondervinden, is dat een crisis altijd een gedragsverandering bij mensen en dus consumenten teweegbrengt. Onze 4 tips om nú actie te ondernemen.

De crisis legt dan wel het land en de economie lam, toch zijn er heel wat zaken die we op korte termijn op marketingvlak kunnen doen om overeind te blijven. In deze post geven we alvast enkele praktische tips over wat je nú kunt doen om het beste uit de situatie te halen.

1. Focus niet op korte termijn, help nu jouw klant

In een notendop:

  • Maak geen misbruik van de angst die er heerst.
  • Bereid je bedrijf voor op het consumentengedrag na de crisis.
  • Investeer nu in je bestaande klantenrelaties.
  • Pas je aanbod aan de situatie aan.

Maak geen misbruik van deze crisissituatie en de angst die er heerst. Mensen zitten niet te wachten op commerciële mails of telefoongesprekken. Niemand heeft nu zin om vlug-vlug investeringen te doen. Wie zijn diensten of producten ‘pusht’ in onzekere en moeilijke tijden, zal dat niet in dank worden afgenomen op lange termijn.

Wees integer! Of zoals Seth Godin het (zoals vaak) hier fantastisch zegt:

Onze job is nu meer dan ooit verschil maken. Geld verdienen interesseert mij momenteel niet.

Denk eerder op lange termijn en bereid je bedrijf daarop voor. Probeer te achterhalen hoe de prioriteiten van consumenten verschuiven en hoe ze hun budgetten in tijden van crisis beheren.

Blijf dus marktonderzoek doen en hou je oren en ogen open. Zodra deze crisis voorbij is, zullen consumenten geleidelijk aan weer meer koopkracht opbouwen, maar weet dat de kans klein is dat ze hun koopgedrag van weleer weer gewoon zullen oppikken alsof er niets gebeurd is.

Opvolgen en bijsturen is de boodschap, zowel in crisistijden als wanneer de zaken goed gaan.

Ga ook niet onmiddellijk in paniekmodus als je merkt dat je verkoopcijfers beginnen te dalen. Hou vast aan je merkbelofte en bedrijfswaarden.

Investeer in kalmere periodes in je relaties met bestaande klanten en vraag hoe jij hen op dit moment kunt helpen. Je wordt er op lange termijn voor beloond.

Wat je zeker wel kan doen, is jouw aanbod aan de situatie aanpassen. Welke diensten of producten zijn in de huidige omstandigheden niet relevant? Voor welke zaken kan je de switch maken naar online?

Misschien kan je een bepaalde dienst gratis aanbieden en dit zien als een lead generator voor na de crisis? We zien al heel wat bedrijven de shift maken, websites beginnen er helemaal anders uit te zien. Spring mee op die trein en speel in op de noden van je doelgroep.

Een voorbeeld? MOZ geeft momenteel zijn SEO training gratis:

Bij ons maakt HubSpot een aantal betalende tools gratis voor minstens 90 dagen, en verlaagt de prijs voor zijn starterspakket tot 46 euro per maand (contacteer ons voor info!). De mail die we van CEO Brian Halligan kregen - geheel volgens bovenstaande principes en waarden:

2. Evalueer je organisatiestructuur

Neem de tijd om je organisatiestructuur met een kritische blik te bekijken. Heb je in je team alle skills die nodig zijn om ook in tijden van crisis te blijven doorgaan?

Misschien besef je nu dat je in je team een bepaalde vaardigheid of profiel mist, maar ook dat je die niet fulltime nodig hebt? Dan is outsourcing voor een halve dag per week misschien wel een goed idee.

Een voorbeeld: je wil nu overstappen naar webinars om je live trainingen te vervangen en misschien blijf je dat na deze crisis ook wel doen, maar eigenlijk weet niemand in je team hoe je dat op technisch vlak moet aanpakken, laat staan hoe je dit aan een CRM-systeem koppelt.

Schakel een expert in die jou daar op afroep of op regelmatige basis mee kan helpen, ook na deze crisis. Een levensecht voorbeeld - vorige week hebben we een klant in een goed uur wegwijs gemaakt in de Zoom-webinars. Dinsdag uitleg, vrijdag webinar.

En tot slot, stel belangrijke beslissingen niet uit tot na een crisis. Ook tijdens crisissituaties moet jouw organisatie in staat zijn om beslissingen te nemen, want alleen zo kan je je snel aanpassen en van de situatie het beste maken.

3. Sta stil bij je marketing en sales

Sta niet alleen stil bij je organisatiestructuur, maar ook bij je marketing- en salesstrategie. Zijn jullie bestand tegen een stevige opdoffer of helemaal niet?

Neem nu de tijd om je strategie eens onder de loep te nemen en bereid je alvast voor. Over enkele maanden  komt het bedrijfsleven hopelijk weer helemaal op gang en dan moet je er staan.

Herevalueer je doelstellingen voor dit jaar en denk alvast aan die van volgend jaar. Misschien kan je alvast met jouw marketingteam brainstormen over welke campagnes je na de crisis, of zelfs tijdens, kunt lanceren en laat je salesteam nu online trainingen volgen, zodat ze op scherp blijven staan.

4. Evalueer je tools

Elk bedrijf heeft tools voor zijn sales, marketing, projectbeheer, communicatie, administratie, noem maar op. Zijn deze tools allemaal nog altijd even relevant of up-to-date?

Veel bedrijven nemen de tijd niet om jaar na jaar hun marketing/sales tech stack te evalueren, terwijl we in een digitaal tijdperk leven waarin er heel veel kan veranderen op korte termijn.

::

Naast bovenstaande 4 tips geven we je nog een pak tips die je in deze periode het schaamrood op de wangen kunnen besparen, of je net nu voorsprong geven:

Tip 1: controleer je lopende campagnes en ingeplande berichten

Heb je campagnes lopen of plan je je berichten op sociale media op voorhand in? Bekijk dan onmiddellijk of je boodschap nog steeds klopt in deze crisistijden, en vooral, dat je met je boodschap niemand tegen de borst stoot. Er zijn namelijk nog tal van advertenties, mails of video’s die in de corona context helemaal verkeerd overkomen.

Denk maar aan onderstaande advertentiecampagne van KFC waar mensen hun vingers aflikken. Niet wat je wil communiceren, toch?

Deze week kregen wij zelf nog een laat bedankingsmailtje voor een fysiek evenement dat we bijwoonden, met een foto van een groep lachende én drinkende mensen op een receptie. Die wringt nu wel behoorlijk hard.

Bekijk dus zeker of je je geplande campagnes en berichten nog kunt blijven publiceren of moet bijsturen. Wat het antwoord ook is, blijf communiceren met je doelgroep!

En zorg ervoor dat je DNA nog steeds in elke communicatievorm naar voren treedt.

Weet ook dat een persoonlijke, menselijke boodschap van een CEO of manager een enorme impact kan hebben en het vertrouwen in het bedrijf een enorme boost kan geven.

Zo liet de verkoopdirecteur van Albert Heijn in een video weten dat hamsteren niet nodig is, en dat er nog voldoende is voor iedereen:

Tip 2: check zeker je lopende marketing automation

Heb je een aantal workflows die geautomatiseerde e-mails versturen? Ga daar dan zeker even door en pas de zaken aan die nu niet relevant zijn, zoals die uitnodiging om een fysieke afspraak te maken.

Pas je aan de huidige context aan en zorg ervoor dat er online afspraken mogelijk zijn door technologieën als Zoom, Microsoft Teams en Skype.

Koppel hier een CRM en een agendaboekingsysteem (HubSpot!), en je bent vertrokken! Misschien bevalt dit je wel en behoud je dit ook na deze crisis.

Tip 3: denk eens na over conversational marketing

Conversational marketing betekent dat je in gesprek gaat met je doelgroep op je website. Hoewel dit als een grote inspanning klinkt, hoeft het dat helemaal niet te zijn.

Je kan heel eenvoudig een chatbot op je website installeren, zodat je websitebezoekers snel geholpen worden en sneller zullen converteren. Zie een eerste gesprek met een chatbot als het eerste salesgesprek dat je niet eens zelf hoeft te doen! HubSpot biedt hiervoor een sterke oplossing aan.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een live chatfunctie en zelf de vragen beantwoorden die binnenkomen, maar vaak gaat hier wat tijd bij verloren. Een chatbot is altijd beschikbaar, een mens niet. Een live chat combineren met een chatbot op momenten dat je er zelf niet bent, kan natuurlijk ook!

Tip 4: er zijn alternatieven genoeg voor live events

Heel veel bedrijven hadden de komende weken en maanden evenementen, trainingen, seminaries of bedrijfsevenementen gepland. Er werd volop geannuleerd en ondertussen zoeken veel bedrijven naar alternatieven.

Onze tips:

  • Maak van je keynote een video en verstuur deze naar iedereen die was ingeschreven.
  • Creëer een landingspagina met productdemo’s en -video’s om een productvoorstelling te vervangen.
  • Maak van je seminarie een webinar via Zoom of zelfs via Facebook of Instagram Live.
  • Veel bedrijven doen dit al, en met succes. Zorg wel dat je een sterk plan hebt, dat je goed weet wie en wat je wil bereiken en maak er wat budget voor vrij. Laat je eventueel begeleiden door een expert.

Tip 5: Adwords en SEA werken ook in crisistijden

Nu een aantal van je collega’s even minder actief zijn of de deuren hebben gesloten, is het misschien wel jouw kans om actie te ondernemen en van deze situatie gebruik te maken om meer op te vallen. Betalend adverteren in Google wordt nu voor jou misschien goedkoper doordat concurrenten campagnes pauzeren? Het overwegen waard!

Never waste a good crisis

Blijf niet bij de pakken zitten en werk aan je bedrijf. Met enkele kleine actiepunten kan je immers veel bereiken. Hulp nodig met digitale tools? HubSpot biedt op heel veel vragen een antwoord.

Vraag vandaag nog jouw gratis Hubspot demo aan.