Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Website-optimalisatie: hoe maak je een goede Contactpagina?

Geschreven door Johan Vandecasteele | 13 april 2016

Jouw contactpagina kan een kritieke pagina zijn voor het succes van jouw website. Doorgaans gaat veel aandacht naar je homepagina, en je About us pagina. En is je contactpagina iets waar je nog snel, snel een formulier zet. Vergis je echter niet, ook die pagina is belangrijk om potentiële klanten te overtuigen.

Waarom is de contactpagina belangrijk?

Je bezoekers klikken door naar deze pagina omdat ze in contact willen komen met jou, een vraag hebben of wat extra info zoeken. Zorg dat dit een positieve ervaring wordt, waarbij de klant zich welkom, begrepen en geapprecieerd voelt. Zelfs als hij of zij nog even wacht om je effectief te contacteren. Bekijk het als een belangrijke stap in het opbouwen van een klantenrelatie.

Een kick-ass contactpagina, hoe maak ik die?

Enkele gouden regels voor het maken van jouw contactpagina:

#1 Say cheese

Hou het toegankelijk. Duidelijk en overzichtelijk. Zorg voor herkenbaarheid door een foto van jezelf of een overzicht van je diensten toe te voegen op de pagina. Zo weet de bezoeker wie hij contacteert en wordt het vanzelf persoonlijk.

#2 Contactgegevens

Hou het doel van een contactpagina steeds in gedachten. Zorg daarom dat al jouw contactgegevens aanwezig zijn. Denk aan de standaardgegevens: naam, adres (met Google Maps), e-mail, telefoonnummer. Een goed begin, maar hou het hier niet bij.

Veel bedrijven vergeten Skype (het is nochtans een volledig ingeburgerde en goedkope manier voor jouw klanten om direct in contact te komen), maar ook de social media-gegevens worden al te vaak vergeten. Een informele tweet wordt veel sneller en spontaner verstuurd dan een contactformulier dat ingevuld moet worden. Meestal met informatie rauw van de lever. En dat is net de meest pure feedback, waar je ook het meest aan hebt. Geef de bezoeker dus verschillende mogelijkheden om in contact te komen met jou.

Q&A

Een andere mogelijkheid om bezoekersvragen op te vangen, is een standaard Q&A-overzicht op de contactpagina. Let er evenwel op dat jouw contactgegevens vindbaar zijn. Niet iedereen neemt de tijd om het antwoord op zijn of haar vraag te zoeken in een ellenlange lijst.

Wat maakt een contactpagina tot een goede contactpagina?

Enkele tips om jouw contactpagina naar een (nog) hoger niveau te tillen.

#1 De pagina moet doen wat ie moet doen

Het verdomde ding moet werken. Wanneer het niet doet wat het behoort te doen, zorgt het voor frustratie en klikt de (potentiële) klant weg. Ik zou er geen koffiekoeken voor willen kopen op zondag, voor websites met niet-werkende invulformulieren op de contactpagina. Een duidelijke no-go! Snel even je eigen contactpagina testen dus, anders verlies je mogelijk klanten op een wel erg domme manier.

#2 Denk aan een funnel

Zorg dat je contactpagina logisch is opgebouwd. Als bezoekers terechtkomen op een onoverzichtelijke contactpagina, breng je jezelf onnodig in de problemen. Het moet er visueel perfect en overzichtelijk uitzien, en uitnodigen tot het doel van die pagina: contact opnemen.

#3 ... En aan je salesproces

Begrijp dat je contactpagina één van de stappen is in je totale salesproces. Het overtuigen is misschien al voor het overgrote deel gebeurd wanneer bezoekers op de contactpagina terechtkomen. Mis deze opportuniteit dus niet.

#4 Plus: je bouwt aan een relatie

Jullie toekomstige klantenrelatie start op de contactpagina. Zinnen als “we controleren onze e-mails elk moment van de dag en antwoorden zelfs als we aan het eten zijn” kunnen een sterke boodschap geven, maar ze moeten ook waargemaakt worden.

Extra tip

Je kan de contactpagina ook gebruiken om een vraag te stellen of advies te vragen aan jouw klanten. Hebben ze een fantastisch idee voor jouw business? Geef ze dan een kans om feedback achter te laten. Want fantastische ideeën, die hoor je toch graag?

Conclusie

Jouw contactpagina is een kritieke pagina die het succes van jouw website kan bepalen. Zorg dat alle elementen op die pagina dus helpen bij dat doel: je bezoekers aansporen om contact op te nemen met jou. En ook bij een niet-contactname aan de relatie timmeren.