Website-optimalisatie: hoe maak je een goede Over ons pagina?

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
10 april 2016

Content Website

DELEN

Een goede Over ons pagina is een noodzaak op jouw website. Voor velen is het een verplicht nummertje of zelfs wat raar om te schrijven. En voor je het weet, heb je een saaie mix van ik-ik-ik, of wij-wij-wij.

En laat nu net die pagina van vitaal belang zijn. Het is een van de belangrijkste pagina's die prospecten bekijken voor ze jouw business serieus nemen. Verkijk jezelf op de About us pagina en je mist een gigantische opportuniteit. Tijd om die pagina op je website te optimaliseren!

De bedoeling van een Over ons pagina mag duidelijk zijn: vertel de bezoeker wie je bent. Dit kan door te tonen wat je voor hen kan betekenen of wat je reeds hebt gedaan voor anderen.

Start met jouw bezoeker, niet met jezelf

Start met een voordeel voor de lezer in plaats van de gewoonlijke: “Ik ben zus en zo en ik doe blablabla.” Geef je lezer de info die hij of zij zoekt en hoe jij hen daarbij kunt helpen. “Ben je op zoek naar X, dan ben je bij Y aan het juiste adres!”

#1 Laat je klanten aan het woord

Schrijf de About us pagina in de derde persoon. Wanneer je zelf een product wil kopen, vraag je aan vrienden die ervaring hebben met dat product wat ze ervan vinden - niet aan de producent zelf. Het gebruik van quotes van klanten is hier dus een evidente keuze: die zorgt voor extra credibiliteit.

#2 Be human

Vertel wat je doet, maar ook wie de mensen zijn achter de schermen. De bezoeker weet graag wie allemaal voor het bedrijf werkt. Zeker wanneer ze een bepaalde dienst bellen, is het leuk dat ze kunnen zien met wie ze in contact komen.

#3 Toon persoonlijkheid

Als je zelf, als persoon, een groot deel uitmaakt van jouw business, dan is het een goed idee om zoveel mogelijk van jouw persoonlijkheid te injecteren in jouw About us pagina. Gebruik humor of beelden, als dat in lijn ligt met je merkidentiteit.

Een van onze klanten, Unbounce, past de principes die we hierboven beschrijven uitstekend toe op hun Over ons pagina : ze heeft heel veel persoonlijkheid en biedt inzicht in het bedrijf:

website-optimalisatie-voorbeeld-about-us-pagina-unbounce.png

#4 Gebruik social

Toon wat je hebt gerealiseerd. Dat kan aan de hand van resultaten van campagnes, het aantal volgers op Facebook, Twitter, Instagram, het aantal inschrijvers op je nieuwsbrief …

#5 Prikkel visueel

Maak de pagina visueel interessant: wissel tekst met tijdslijnen, relevante video’s en infografieken. Zo wordt het geen saai tekstueel geheel waarbij mensen afhaken.

Een voorbeeld van een grafisch aantrekkelijke en inhoudelijk bijzonder goed uitgewerkte pagina vind je bij HubSpot:

website-optimalisatie-voorbeeld-about-us-pagina-hubspot.png

#6 Zorg voor herkenbaarheid

Weet dat de About us pagina moet passen in het geheel van de website. Zorg dat de look en feel consistent is. Een vlotte flow geeft jou als merk meer autoriteit.

Vergeet niet gebruik je Over ons als conversie-pagina

Onthoud dat je Over ons pagina een belangrijke functie heeft op je website. Die wordt bekeken door mensen die een concrete interesse hebben in jouw bedrijf, je diensten en de mensen erachter. Maak het hen makkelijk om contact te nemen met jou, bijvoorbeeld met een contactformulier.

Op onze eigen leadstreet-pagina vind je meerdere mogelijkheden om contact met ons te nemen.

Zorg ook - binnen de filosofie van Inbound Marketing - dat je het surfgedrag van je bezoekers bijhoudt. Gebruik je een lead scoring-model, dan is het (één of meerdere keer) bezoeken van je About us pagina zeker een score waard.

website-optimalisatie-gebruik-je-about-us-pagina-in-lead-scoring.png

Checklist: hoe optimaliseer ik mijn About Us pagina?

Kan je de onderstaande lijst met succes afvinken? Dan heb je waarschijnlijk een spetterende About us pagina gemaakt. Stuur hem zeker door! We staan te springen om hem als best practice bij deze blogpost te plaatsen.

  • Breng een verhaal. Zelfs al heeft jouw merk geen interessant verhaal, dan nog kan je een verhaal vertellen. Focus op die dingen waarmee jouw klant zich kan identificeren.
  • Raak een snaar die resoneert, wees persoonlijk.
  • Maak de bezoeker deel van je familie.
  • Herhaal de belangrijkste punten van jouw service.
  • Bewijs wat je zegt met klantentestimonials.
  • Geef de credibiliteit weer die je hebt opgebouwd.
  • Geef nuttige links, foto’s, video’s weer.

ebook Waarom je nu met Inbound Marketing moet starten (en wat het precies is)

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.