Feit #1: klanten gebruiken het web om hun aankopen te plannen. Feit #2: jouw klanten bezoeken je site via smartphone, tablet of computer. Als je geen verkoop wil verliezen, moet je website vandaag klaar staan voor elk denkbaar platform; van een compacte smartphone tot een kamerbrede Smart TV. Hier zijn 5 uitstekende argumenten pro responsive design.
"Een responsive website past zichzelf aan aan de omgeving waarin hij getoond wordt, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface."
Vijf redenen waarom je nieuwe website een reponsive design moet hebben.
1. De wereld wordt mobiel
Mobiel gebruik neemt continue toe; gebruikers hanteren steeds meer verschillende toestellen om online te gaan of een toepassing te gebruiken. Smartphones worden vooral gebruikt voor snelle zoekopdrachten of apps, tablets zijn populair voor snelle interacties. Op onze oude desktop creëren en werken we vooral.Volgens de Cell internet use 2013 study gebruikt 34% van de gebruikers hun mobiel toestel vooral om online te gaan. Als we de statistieken van de websites van onze klanten bekijken, merken we dat reeds 15% van de trafiek via tablet loopt, 10% via smartphone.
2. De gebruikservaring telt
Volgens Smart Insight heeft 61% van de gebruikers een beter gevoel bij een merk als de gebruikservaring van de website mobiel goed zit. Logisch, want niets vervelender dan wachten tot een website volledig geladen is - en dat gebeurt nog veel te vaak. Een kwart van je bezoekers stapt gegarandeerd op omdat de website niet snel genoeg laadt of compleet onleesbaar blijkt op een kleiner scherm.3. Ook Google houdt van responsive webdesign
Google verkiest responsive webdesign, en je mag er dus zeker van zijn dat het meetelt in de manier waarop ze de rang van je website berekenen.- Als je één url voor de inhoud gebruikt, kunnen je gebruikers gemakkelijker je inhoud gebruiken, delen en links naar je inhoud toevoegen. Daarnaast helpt één url de algoritmes van Google bij het toewijzen van de indexeringseigenschappen voor de inhoud.
- Gebruikers hoeven niet te worden omgeleid naar een apparaat-geoptimaliseerde weergave, waardoor de laadtijd beperkt blijft. Daarnaast is omleiding op basis van user-agents foutgevoelig en is het niet altijd ideaal voor de gebruikerservaring (meer info op Google Developers’ Valkuilen bij het detecteren van user-agents).
- Bovendien kan worden bespaard op resources voor zowel je site als de Googlebot-user-agent (crawlers) van Google. Voor pagina's met responsief webontwerp hoeft elke crawler je pagina's slechts één keer te evalueren. Deze verbetering in de crawlefficiëntie kan er (indirect) aan bijdragen dat Google een groter deel van de inhoud van de site indexeert en actueel houdt.
4. Verlies geen verkoop. Zeker niet aan jouw concurrenten.
Een mobiel toestel wordt vaak gebruikt om een snelle aankoopbeslissing te ondersteunen. Als jouw website de gevraagde informatie niet goed of snel geeft, en die van je concurrent wel, is de kans groot dat je de deal mist.Enkele interessante statistieken:
- Mobiele consumenten spenderen meer dan 15 uur per week aan het zoeken van producten, deals, …
- Een mobiele consument legt tot 6 sequentiële bezoeken af voor hij/zij een aankoop doet
- 55% van de consumenten na het zoekproces een aankoopbeslissing heeft genomen, wil die binnen het uur uitvoeren
- 83% van dezelfde groep wil die aankoopbeslissing binnen de 24 uur uitvoeren
5. Verspilling van marketing energie
Je spendeert behoorlijk wat tijd en budget om je trafiek te verhogen? Complete verspilling als de gebruiker doorklikt, op je pagina landt om dan te merken dat de website niet schaalt of vlot laadt - en meteen terug vertrekt …
Conclusie
Mobiel wordt steeds belangrijker. Je weet nooit of jouw prospecten of klanten via smartphone, tablet of computer je site bezoeken, en aankopen plannen. De vraag is niet of je een mobiele strategie nodig hebt, maar hoeveel mobiele strategie jouw bedrijf nodig heeft. Een responsive website is een solide start.