Een geweldige site is een website die volledig focust op de gebruiker. Zelfs als die site niet bijzonder goed SEO-geoptimaliseerd werd, is hij vaak waardevoller dan een site die niet ten dienste staat van de gebruiker.
Wanneer je vandaag in Google zoekt naar website optimalisatie, krijg je vooral SEO-gebaseerde antwoorden te lezen. Dat kan de indruk geven dat je enkel daarop moet focussen. En hoewel SEO bijzonder belangrijk is, breken we in deze blogpost een lans voor User Experience of gebruikservaring, en hoe die jouw SEO op een natuurlijke manier versterkt.
User Experience versus SEO?
We vergeten te vaak dat we websites maken voor mensen en niet voor zoekmachines. Jouw site moet immers bezoekers en trafiek genereren, moet die bezoekers omzetten naar geïnteresseerde leads, je helpen van deze leads klanten te maken, én liefst nog tevreden klanten (de inbound marketing methodologie).
Bezoekers begrijpen meteen wanneer een webpagina waardevol is voor hen. Wanneer die mooi is, professioneel en goed geschreven. En tevreden bezoekers reflecteren een goede page ranking in Google. Zowat alle aanpassingen die jij doet aan jouw website om een betere ervaring te geven aan je bezoekers hebben een positief effect op je SEO. Maar dan moet je wel in de goede volgorde werken – eerst de gebruiker, dan SEO.
Focus op je doelpubliek
Geloof ons: jouw website is vitaal voor je business. Consumenten nemen vandaag immers zelf het initiatief bij de aankoop van een product. Hun tocht start vaak bij een zoekopdracht in Google, waar ze zich informeren over jouw product én je concurrenten. In deze nieuwe realiteit is het jouw taak niet enkel prospecten te vinden, maar er vooral voor te zorgen dat die prospecten jou vinden.
Dat vraagt een goed begrip van je doelgroep. Jouw website (en content) moet de prangende vragen en problemen van je (potentiële) klanten beantwoorden. Dat kan via blogartikels, video’s of slideshare-presentaties. Maar enkel als je content op maat schrijft van je ideale koper, wordt jouw website ook relevant.
TIP: Het goed begrijpen van je doelgroep kan op basis van het definiëren van Buyer Persona. Meer info over Buyer Persona vind je hier.
Google heeft een gelijkaardige filosofie. Google wil het allerbeste antwoord bieden op de vragen die gesteld worden. Hoe beter Google dus jouw site kan begrijpen, hoe beter hij jouw webpagina’s kan voorstellen als antwoord op de relevante vragen. De spiders van Google indexeren jouw content op basis van de doelstellingen van jouw website en nemen daarbij meer dan 200 verschillende factoren op in het scoringsalgoritme.
Focussen op je doelgroep is niet alleen zorgen voor bezoekers op je website. Het betekent ook dat je site die bezoekers activeert met aanbiedingen (via call-to-actions en landingspagina’s), een persoonlijke vertrouwensrelatie met hen opbouwt en hen begeleidt door hun aankoopproces tot ze jouw klanten worden. Meer info over dat proces (Inbound Marketing) vind je hier.
Je website optimaliseren voor je gebruikers
Zorg dat je een doel voor ogen hebt, weet wat je wil bereiken met je website en maak het je bezoekers gemakkelijk om je website te begrijpen en te navigeren. Houd daarmee rekening in je design, de inhoud, de onderwerpen, de trefwoorden en je formatering.
Google Webmaster guidelines:
"Think about what makes your website unique, valuable, or engaging. Make sure your website stands out from others in your field."
#1. Design is meer dan mooie grafiek
Denk bij User Experience Design na hoe je het gebruik van jouw site beter kan maken voor je bezoeker. Het gebruiksgemak van je navigatie, en de toegankelijkheid van je site zijn vitaal.
De informatie architectuur van jouw site is cruciaal: gebruikers moeten makkelijk begrijpen waar ze vinden wat ze zoeken. Zorg voor een duidelijke en vlotte navigatie. Gebruik een passend en relevant kleurschema. Zorg ervoor dat de volgende stap op het informatiepad direct beschikbaar is en alles een gestroomlijnd geheel vormt.
Enkele vragen die je moet stellen bij het design van jouw site:
- Wat wil je dat jouw bezoekers doen? Zorg dat dit zeer duidelijk is.
- Hoelang duurt het voor een bezoeker naar zijn/haar eindpagina gaat?
- Kan je dat pad korter maken?
#2. Jouw Content moet nuttig en waardevol zijn
Je website mag supermooi zijn; als de content van je website geen antwoord geeft op de vragen van jouw doelpubliek (Buyer Persona), dan lezen die je site niet én zal je site niet goed ranken in zoekmachines op hun vragen. De content op jouw website moet nuttig, origineel én waardevol zijn.
Google Webmaster guidelines:
"Create a useful, information-rich site, write pages that clearly and accurately describe your content”
Een cruciale vraag die je moet stellen is: “Helpt mijn content mijn doelpubliek?”.
Een andere vraag die je moet beantwoorden is: “Helpt mijn content bij mijn doelpubliek mijn doelstellingen te bereiken?”.
TIP: Hoe maak jij waardevolle en relevante content voor je doelgroep? Lees meer over content in deze blogpost.
#3. Formatteer je content voor je gebruikers
Een doorlopende tekst leest niet vlot. Optimaliseer je teksten door het gebruik van korte zinnen en paragrafen. Vergroot je fonts voor de subtitels, maak gebruik van lijstjes of werk met beelden en witruimtes. Zet trefwoorden in het vet en italic, en link naar onderliggende pagina’s.
Ook beelden en grafieken zijn een uitstekende manier om je tekst te begeleiden, terwijl quotes of captions een extra accent kunnen leggen.
Bonustip: jaag je bezoekers na, niet Google
Google wil zijn klanten-bezoekers de beste antwoorden bieden op hun vragen. En daarvoor passen ze continu het zoek-algoritme aan. Het is belangrijk te begrijpen dat dit doel behoorlijk aligneert met jouw doel: de juiste mensen een kwalitatief antwoord geven op een vraag, én hen op jouw site een bijzondere en nuttige ervaring bieden.
TIP: Je ranking in de zoekmachine mag geen obsessie zijn. Doe je werk goed en de bezoekers zullen volgen.
Conclusie
We vergeten te vaak dat we websites maken voor mensen, niet voor zoekmachines. Het optimaliseren van je website is véél meer dan SEO. Het vraagt een goed begrip van je doelgroep, en van de vragen die ze stellen op het internet. Maak het je bezoekers gemakkelijk om je website te begrijpen en te navigeren. Hou daarmee rekening in je design, de inhoud, de onderwerpen, de trefwoorden en formatteer alles goed.
Focussen op je doelgroep is bovendien niet alleen zorgen voor bezoekers. Het betekent ook dat je site die bezoekers activeert met aanbiedingen (via call-to-actions en landingspagina’s), een persoonlijke vertrouwensrelatie met hen opbouwt en hen begeleidt door hun aankoopproces tot ze jouw klanten worden.