Velen onder ons kregen de afgelopen weken een mail van Google met de melding dat Google Site Search volledig stopt op 1 april 2018. De dienst blijft voorlopig bestaan (je kan zelfs nog even intekenen tot en met 31 maart 2017) maar straks wordt alles uitgefaseerd en uiteindelijk stopgezet op 1 april 2018. Gebruikers worden omgezet naar het Google CSE (Custom Search Engine), dezelfde service maar ... wel met advertenties. Een korte aankondiging met een grote impact!
Google Site Search is een bijzonder populaire dienst. Het laat je toe de Google-zoekmachine te gebruiken voor interne zoekopdrachten op gelijk welke website. Je stopt dus als het ware Google in je site. In ruil daarvoor betaal je een jaarlijks bedrag (afhankelijk van het zoekvolume) om zoekresultaten zonder advertenties te tonen, meestal zo'n 100 US dollar op jaarbasis (het tarief voor een fikse 20.000 zoekopdrachten per jaar).
Enkele pro en contra’s van Google Site Search:
Hier bij leadstreet vinden we GSS simpelweg een fantastische service, die we zowat bij elke klant hebben geïmplementeerd. Op de website dan wel de blogmodule van HubSpot.
Met de recente aankondiging dwingt Google alle Site Search-klanten dus om in de loop van het komend jaar de overstap te maken naar Custom Search Engine (CSE).
En dat schept een vreemde situatie waar geen enkele websitebeheerder op zit te wachten. Want dat betekent dat je binnen enkele maanden hoogstwaarschijnlijk ook advertenties van concurrenten te zien krijgt bij zoekopdrachten op je eigen website.
Ook wij gebruiken op onze blog Google Site Search als zoekmachine. We hebben alvast nog snel onze abonnementen verlengd, maar zodra deze verlopen hebben we dus twee keuzes: automatisch overstappen op Google Custom Site Search (met advertenties) of op zoek gaan naar alternatieven.
Wij leven nu niet op voet van oorlog met onze concurrenten, maar of we het leuk vinden straks hen op onze eigen site tegen te komen? Niet dus. En daarom zijn we alvast een zoektocht gestart naar een alternatief.
Vele CMS-systemen hebben een interne zoekfunctie, denk maar aan een CMS als WordPress. HubSpot heeft zo'n functie op dit moment nog niet, maar het zou ons eigenlijk niet verwonderen dat dit (sneller dan verwacht) op de roadmap komt te staan (meelezen, Boston!). In tussentijd kijken we dus naar alternatieven voor Site Search, en die zijn er wel degelijk.
Hieronder lijsten we er een aantal op. De kostprijs varieert van beperkt gratis tot enkele honderden dollar per maand. Er staan ook enkele hardwarematige oplossingen bij.
De volgorde is trouwens geheel willekeurig:
Of we begrip kunnen opbrengen voor deze beslissing van Google? Niet echt. Google verdient vandaag een aardige stuiver aan de vele licenties die ze slijten voor deze betalende dienst, dus de beslissing om Site Search te ontmantelen lijkt op zijn zachtst gezegd vreemd.
Ofwel gaat Google ervan uit dat zowat iedereen zal overschakelen op de search met advertenties, en ze dus méér geld kunnen verdienen met AdWords. Kortom, een beslissing zuiver op basis van de centen.
Ofwel zit er een dieperliggende reden (technisch? strategisch?) achter die we nog niet kennen. Ons hoeven ze in de toekomst alvast niet meer tot (Custom) Site Search-klant kunnen rekenen; wij gaan op zoek naar alternatieven. Keep you posted!
Meer weten over de Google Site Search, of welke impact dat heeft op jouw (HubSpot) site? Geef ons een seintje. We praten je graag door de opties!