Velen onder ons kregen de afgelopen weken een mail van Google met de melding dat Google Site Search volledig stopt op 1 april 2018. De dienst blijft voorlopig bestaan (je kan zelfs nog even intekenen tot en met 31 maart 2017) maar straks wordt alles uitgefaseerd en uiteindelijk stopgezet op 1 april 2018. Gebruikers worden omgezet naar het Google CSE (Custom Search Engine), dezelfde service maar ... wel met advertenties. Een korte aankondiging met een grote impact!
Wat is Google Site Search?
Google Site Search is een bijzonder populaire dienst. Het laat je toe de Google-zoekmachine te gebruiken voor interne zoekopdrachten op gelijk welke website. Je stopt dus als het ware Google in je site. In ruil daarvoor betaal je een jaarlijks bedrag (afhankelijk van het zoekvolume) om zoekresultaten zonder advertenties te tonen, meestal zo'n 100 US dollar op jaarbasis (het tarief voor een fikse 20.000 zoekopdrachten per jaar).
Enkele pro en contra’s van Google Site Search:
PRO
- Eenvoudig op te zetten
- Resultaten zoals bij een normale Google-search, wat je bezoekers gewoon zijn
- Snel resultaten (soms pakken sneller dan bij een eigen ontwikkelde search)
- Intelligente resultaten (opnieuw: soms veel beter dan bij een eigen ontwikkelde search)
- Je kan zelf bepalen van welke sites/domeinen je resultaten wenst te zien
- Bijzonder betaalbaar
- Geen advertenties
CONTRA
- Je kan de lay-out niet 100% naar je hand zetten
Hier bij leadstreet vinden we GSS simpelweg een fantastische service, die we zowat bij elke klant hebben geïmplementeerd. Op de website dan wel de blogmodule van HubSpot.
Vanaf 2018: iedereen naar Google Custom Search engine
Met de recente aankondiging dwingt Google alle Site Search-klanten dus om in de loop van het komend jaar de overstap te maken naar Custom Search Engine (CSE).
Google's CSE is een identieke zoekservice als, maar waar een heel grote 'MAAR' aan vastzit: je krijgt AdWords-advertenties te zien in de zoekresultaten op je eigen website.
En dat schept een vreemde situatie waar geen enkele websitebeheerder op zit te wachten. Want dat betekent dat je binnen enkele maanden hoogstwaarschijnlijk ook advertenties van concurrenten te zien krijgt bij zoekopdrachten op je eigen website.
Ook wij gebruiken op onze blog Google Site Search als zoekmachine. We hebben alvast nog snel onze abonnementen verlengd, maar zodra deze verlopen hebben we dus twee keuzes: automatisch overstappen op Google Custom Site Search (met advertenties) of op zoek gaan naar alternatieven.
Wij leven nu niet op voet van oorlog met onze concurrenten, maar of we het leuk vinden straks hen op onze eigen site tegen te komen? Niet dus. En daarom zijn we alvast een zoektocht gestart naar een alternatief.
Op zoek naar alternatieven voor Google Site Search
Vele CMS-systemen hebben een interne zoekfunctie, denk maar aan een CMS als WordPress. HubSpot heeft zo'n functie op dit moment nog niet, maar het zou ons eigenlijk niet verwonderen dat dit (sneller dan verwacht) op de roadmap komt te staan (meelezen, Boston!). In tussentijd kijken we dus naar alternatieven voor Site Search, en die zijn er wel degelijk.
Hieronder lijsten we er een aantal op. De kostprijs varieert van beperkt gratis tot enkele honderden dollar per maand. Er staan ook enkele hardwarematige oplossingen bij.
De volgorde is trouwens geheel willekeurig:
- Site Search 360: Belooft een snelle search met een aanpasbare look en dito zoekresultaten, gekoppeld aan een makkelijke integratie en analytics. Biedt ook een gratis optie.
- Swiftype Site Search: Cloudgebaseerde dienst die de nadruk legt op een flexibele zoekervaring, die snel en eenvoudig kan worden aangepast aan de eigen noden. Met real-time indexering en mogelijkheid tot gratis trial.
- Cludo: Volledig configureerbare, cloudgebaseerde zoekfunctionaliteit met ondersteuning voor search-as-you-type, een spell check en analytics.
- Algolia: Belooft directe resultaten, met ondersteuning voor auto-complete en mobile search, gekoppeld aan erg uitgebreide aanspassingsmogelijkheden. Inclusief gratis optie en trialperiode voor betalende formules.
- Sajari Website Search: Search-as-a-service, die snel operationeel te maken is maar ook volledig aangepast kan worden. Geen gratis plan, wel mogelijkheid tot gratis trial.
- Apache Lucene: Open-source search software, met Java-gebaseerde indexerings- en zoektechnologie.
- Mindbreeze InSpire: Hardwarematige, schaalbare zoekoplossing die plug-and-play wordt geleverd.
- Freefind: Gehoste, aanpasbare zoekdienst die snel en eenvoudig aan een website kan worden toegevoegd. Biedt ook een gratis optie.
Toch wel wat 'Shit' dus
Of we begrip kunnen opbrengen voor deze beslissing van Google? Niet echt. Google verdient vandaag een aardige stuiver aan de vele licenties die ze slijten voor deze betalende dienst, dus de beslissing om Site Search te ontmantelen lijkt op zijn zachtst gezegd vreemd.
Ofwel gaat Google ervan uit dat zowat iedereen zal overschakelen op de search met advertenties, en ze dus méér geld kunnen verdienen met AdWords. Kortom, een beslissing zuiver op basis van de centen.
Ofwel zit er een dieperliggende reden (technisch? strategisch?) achter die we nog niet kennen. Ons hoeven ze in de toekomst alvast niet meer tot (Custom) Site Search-klant kunnen rekenen; wij gaan op zoek naar alternatieven. Keep you posted!
Meer weten over de Google Site Search, of welke impact dat heeft op jouw (HubSpot) site? Geef ons een seintje. We praten je graag door de opties!