Bij heel wat websites verandert er eigenlijk weinig tot niets wanneer de bezoeker geen cookies accepteert: ze worden toch achtergelaten en scripts van derden worden gewoon geladen.
Wij tonen je hoe het beter kan met een combinatie van de HubSpot cookie balk én Google Tag Manager.
De standaard cookiebalk van HubSpot activeren helpt je gebruikers enkel de cookies van HubSpot te aanvaarden/weigeren. Out of the box heeft HubSpot's cookiebalk dus geen controle over andere cookies die je via je site aanbiedt (denk maar aan Google, Facebook, ...).
En dat is niet wat je wil, toch?
Onze aanpak in HubSpot combineert twee ingrediënten voor bezoekers die geen cookies accepteren bij hun eerste bezoek:
Een technische deepdive:
Die eerste cookie, die in eerste instantie dient om de keuze van de bezoeker bij te houden, is dus een _opt_out_cookie met de waarde “yes”. Deze cookie gaan we nu in Google Tag Manager uitlezen.
Om te voorkomen dat externe scripts worden geladen, maken we een nieuwe trigger in Google Tag Manager op basis van de opt-out cookie. Dat doen we als volgt:
We maken een variabele aan in Google Tag Manager die de waarde van de cookie zal bevatten.
Als je een eenvoudige waarde zoals 1, 0, true, false … in je cookie hebt staan, moet je met de andere opties in dit scherm verder niets doen.
Je variabele is nu klaar en verschijnt mee in het overzicht:
De variabele die we net hebben gemaakt, gaan we nu gebruiken in een nieuwe trigger. Een trigger luistert op je pagina (of app) naar bepaalde types van gebeurtenissen: formulieren die verstuurd worden, klikken op knoppen, het laden van een pagina, … Een trigger zorgt er ook voor dat een tag wordt geladen of geblokkeerd wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan is of net niet.
We hebben onze trigger als volgt opgezet:
Wanneer er geen cookie met de naam “my_opt_out_cookie” is of wanneer de cookie een andere waarde dan “yes” bevat, moet de trigger dus afgevuurd worden.
Nu we onze trigger hebben opgemaakt, kunnen we deze gebruiken bij de tags.
In de nieuwe pop-up krijg je een overzicht van alle triggers waaruit je kan kiezen.
Kies hier onze pas aangemaakte trigger “my_opt_out_trigger”.
Bewaar je aanpassing voor deze tag en doe hetzelfde voor alle andere tags die je op deze manier wil inladen.
Met de preview-functie van Google Tag Manager kan je nu eerst je wijzigingen controleren zonder dat deze meteen voor alle bezoekers van je site van toepassing zijn.
Wil je ook in orde zijn met je cookie-policy, gebruik bovenstaande hack om je GTM goed te zetten of klik hier en maak een afspraak met een van onze experten!