Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

HubSpot hacks: beheer alle cookies met HubSpot en Google Tag Manager

Geschreven door Johan Vantomme | 22 maart 2019

Bij heel wat websites verandert er eigenlijk weinig tot niets wanneer de bezoeker geen cookies accepteert: ze worden toch achtergelaten en scripts van derden worden gewoon geladen.

Wij tonen je hoe het beter kan met een combinatie van de HubSpot cookie balk én Google Tag Manager.

HubSpot's cookiebalk controleert standaard enkel ... de HubSpot cookies

De standaard cookiebalk van HubSpot activeren helpt je gebruikers enkel de cookies van HubSpot te aanvaarden/weigeren. Out of the box heeft HubSpot's cookiebalk dus geen controle over andere cookies die je via je site aanbiedt (denk maar aan Google, Facebook, ...).

En dat is niet wat je wil, toch? 

Hoe HubSpot's cookiebalk uitbreiden naar externe cookies?

Onze aanpak in HubSpot combineert twee ingrediënten voor bezoekers die geen cookies accepteren bij hun eerste bezoek:

  • We gebruiken de HubSpot cookiebalk, die een kleine opt-out cookie zet bij de bezoeker. HubSpot garandeert dat ze niks tracken en tracen voor hun stukje

  • Diezelfde cookie gebruiken we vervolgens ook om alle andere functionaliteiten aan te sturen via Google Tag Manager (GTM), en zo te voorkomen dat externe scripts worden geladen (Google Analytics, Hotjar, LinkedIn, AdWords, enzovoort) en cookies worden gezet

Een technische deepdive:

Die eerste cookie, die in eerste instantie dient om de keuze van de bezoeker bij te houden, is dus een _opt_out_cookie met de waarde “yes”. Deze cookie gaan we nu in Google Tag Manager uitlezen.

Zo maak je een nieuwe trigger voor Google Tag Manager

Om te voorkomen dat externe scripts worden geladen, maken we een nieuwe trigger in Google Tag Manager op basis van de opt-out cookie. Dat doen we als volgt:

#1 Maak een variabele aan

We maken een variabele aan in Google Tag Manager die de waarde van de cookie zal bevatten.

  • In het menu van Google Tag manager kies je bij Variables in het overzicht onderaan User-Defined Variables voor “NEW”
  • In de pop-up die verschijnt kies je eerst het type variabele. Je kiest hier voor “1st Party Cookie”

  • Eens dat gebeurd is, geef je de variabele een naam en vul je de naam in van de cookie die je gaat uitlezen

Als je een eenvoudige waarde zoals 1, 0, true, false … in je cookie hebt staan, moet je met de andere opties in dit scherm verder niets doen.

Je variabele is nu klaar en verschijnt mee in het overzicht:

#2. Maak een nieuwe trigger aan

De variabele die we net hebben gemaakt, gaan we nu gebruiken in een nieuwe trigger. Een trigger luistert op je pagina (of app) naar bepaalde types van gebeurtenissen: formulieren die verstuurd worden, klikken op knoppen, het laden van een pagina, … Een trigger zorgt er ook voor dat een tag wordt geladen of geblokkeerd wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan is of net niet.

  • Kies bij Triggers > New
  • Kies in de pop-up het type ‘Page view’ en kies vervolgens “Some page views”

We hebben onze trigger als volgt opgezet:

  • In het meest linkse veld hebben we onze nieuw aangemaakte variabele geselecteerd
  • In het middelste veld hebben we gekozen voor “does not equal”
  • In het rechtse veld hebben we “yes” ingevuld

Wanneer er geen cookie met de naam “my_opt_out_cookie” is of wanneer de cookie een andere waarde dan “yes” bevat, moet de trigger dus afgevuurd worden.

#3. Kies de gewenste tags

Nu we onze trigger hebben opgemaakt, kunnen we deze gebruiken bij de tags.

  • Klik bij Tags op de tags die je wenst te laden met deze nieuwe trigger
  • Onderaan bij ‘Triggering’ klik je op het potlood om een andere trigger te selecteren

In de nieuwe pop-up krijg je een overzicht van alle triggers waaruit je kan kiezen.

Kies hier onze pas aangemaakte trigger “my_opt_out_trigger”. 

Bewaar je aanpassing voor deze tag en doe hetzelfde voor alle andere tags die je op deze manier wil inladen.

Met de preview-functie van Google Tag Manager kan je nu eerst je wijzigingen controleren zonder dat deze meteen voor alle bezoekers van je site van toepassing zijn. 

Vraag. Is jouw HubSpot cookiebalk wel volledig ok?

Wil je ook in orde zijn met je cookie-policy, gebruik bovenstaande hack om je GTM goed te zetten of klik hier en maak een afspraak met een van onze experten!