Hoog scoren in Google’s zoekresultaten is niet alleen een kwestie van keywords en goede content. Ook de manier waarop je die content aanbiedt aan Google is een onmisbaar onderdeel van een slimme SEO-strategie. Door te werken met structured data vergroot je de kans dat jouw HubSpot-content gevonden en gelezen wordt.
Structured data is code die specifiek bedoeld is om aan zoekmachines duidelijk te maken wat specifieke content op jouw website te bieden heeft aan een bezoeker. Met andere woorden, de code biedt contextuele informatie die Google op een gestandaardiseerde manier helpt bepalen of jouw content een relevant antwoord geeft op een specifieke zoekopdracht.
Hoewel structured data geen ranking factor zijn voor Google, hebben ze indirect toch een grote impact op de kansen van jouw content om gevonden te worden. SEO dus.
Google beloont goed gebruik van structured data immers op verschillende manieren, bijvoorbeeld in de rich results, rich cards en featured snippets bij zoekresultaten.
Hoe Google vandaag steeds verfijndere en persoonlijke zoekresultaten wil tonen kan je hier lezen.
Denk aan recepten die in een apart blok worden weergegeven, FAQ’s die een to-the-point antwoord geven tussen de zoekresultaten door of hoeveel sterren klanten toekenden bij hun reviews van je webshop. De mogelijkheden van de types structured data die door Google worden ondersteund, zijn enorm wanneer ze correct worden gebruikt:
Structured data is code die in een specifiek, gestandaardiseerd formaat wordt opgesteld – in dit geval schema.org, een gezamenlijk project van de grote search engines. leadstreet heeft heel wat ervaring met structured data bij (internationale) klanten.
Wij gebruiken daarvoor JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data), maar structured data kan op verschillende manieren ontwikkeld worden in HTML:
Gelukkig sta je er niet alleen voor bij het toevoegen van structured data: Google stelt een handige helper voor het opstellen van markup code ter beschikking. Wil je nakijken of de code die je hebt opgesteld correct werkt? Ook daarvoor heeft Google een oplossing, met een gratis testtool voor structured data waarmee je in een handomdraai nakijkt of je code correct is opgesteld.
Een uitgewerkt voorbeeld van hoe de code eruit kan zien, zie je hieronder:
>> TIP: Ook Bing biedt een hoop informatie aan over hoe het omgaat met structured data. Doe er je voordeel mee!
Wil je zelf meteen aan de slag gaan met structured data, maar heb je geen kaas gegeten van code? Dan kan je bij leadstreet terecht voor een tiental HubSpot-modules waarmee je structured data toevoegt aan jouw:
Naast structured data modules hebben we ook nog andere HubSpot-modules ontwikkeld. Alle vragen? Geef ons een seintje: