De Rode Duivels hebben het niet gered op het EK, het weer is druilerig of te warm. En -miljaar!- overal zijn er wegenwerken. Ik moet nu op reis vertrekken of ik word depressief. Ik kruip dus achter mijn notebook en zoek: “Lastminute Scandinavië”.
De vraag is: word ik hier happy van? En boek ik wat?
Scandinavië staat al een tijdje op mijn bucketlist, dus zoek ik naar last minutes. Ik krijg eerst een lijst van Google-advertenties. En waarom niet - die wil ik weleens bekijken.
(* Jetair is op 19 oktober 2016 TUI geworden)
Hopelijk boek ik meer resultaat bij de niet-adverteerders
Het eerste organische zoekresultaat ziet er veelbelovend uit.
Ik zie ‘Zweden, last minute’. Dat is wat ik zoek. De ontgoocheling na het doorklikken is echter groot:
Geen paniek, dat kan gebeuren. En ja - gelukkig word ik na enkele seconden mooi geredirected. Maar opnieuw kom ik op een nietszeggende algemene zoekpagina terecht. Op naar zoekresultaat nummer 2.
Neckermann. Het ziet er veelbelovend uit: Zweden ligt in Scandinavië (check!) en ze spreken van last minutes. Yes, ik zie een korte beschrijving, er zijn sfeerbeelden én er is een call-to-action naar last minutes! Des te groter is mijn teleurstelling als ik doorklik. Weer een lijst met nietszeggende beelden van hotels.
Ik kan nog tientallen voorbeelden geven, maar mijn punt mag duidelijk zijn. Ik zoek een last minute in Scandinavië, een heldere zoekopdracht. Toch stellen de resultaten teleur.
Ik word er ziek van om telkens te moeten zoeken en op lijsten van hotels te komen. Heeft de reissector nog niet begrepen dat reizen een ervaring moet zijn? Een oversized zwembad geeft me een gevoel van bedrog en geen gevoel van “Daar wil ik ook zijn”.
Ik word vergast op algemene landingspagina’s en inschrijfformulieren. Geen beleving of sfeer, maar lijsten met hotels. Ongeïnspireerd klik ik verder, op zoek naar een site waar ik wel enthousiast van word. Maar allemaal maken ze dezelfde fout.
De meeste reissites vertrekken van hun product dat ze willen verkopen. Maar ze vergeten dat bij de eerste zoeksessie de mensen nog niet geïnteresseerd zijn in het product. Mensen willen eerst geïnformeerd worden.
Hoe is het daar, wat valt er te beleven? Kan ik wandelen, fietsen, snorkelen? Kan ik musea bezoeken, hoe ziet de natuur eruit? Kan ik snel een overzet boeken, hoe gaat dat in zijn werk? Honderden vragen die je kan beantwoorden op je website. Je biedt de bezoeker relevante informatie en profileert je als expert.
Juist in de reissector biedt Inbound Marketing prachtige kansen. Je verkoopt een product dat bol staat van emotie, sfeer en beleving. Dat kun je perfect overbrengen naar het web. Wat denk je van de ervaringen van de reisleiders, de foto’s en verhalen van de reizigers? Op korte termijn kan je een fantastisch verhaal neerzetten. Het is eenvoudig maar het loont.
Een voorbeeld van content en reizen? Denk aan wat Rough Guide doet. Wie hier niet van gaat watertanden ...
Ook Lonely Planet (niet toevallig beiden uitgevers) weet je met content instant te overtuigen. Voeg enkele concrete aanbiedingen toe, en ...
Een Inbound-traject verloopt altijd volgens een aantal stappen.
Inbound en content marketing zijn ideaal voor de reissector. Gebruik content om een unieke sfeer op je website te creëren. Informeer. Doe watertanden. Bied zoveel inhoud en beleving dat de bezoeker 'tussen zijn oren' al op de plaats van bestemming is. Dat hij meteen zin krijgt en denkt: "hier ga ik boeken". En hang daar je aanbiedingen aan vast.
En een extra tip. Werk je met Google AdWords? Zorg dan dat je tenminste je bezoekers naar een relevante pagina brengt. Als ze niet direct vinden wat ze zoeken, haken ze af. Net als ik ...