Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Verkort je salescyclus met de HubSpot Meetings-tool

Geschreven door Johan Vandecasteele | 18 september 2017

Een goed gedefinieerd en uitgewerkt salesproces is een absolute must voor het goed functioneren van je salesafdeling. De Meetings-tool van HubSpot kan je helpen dat proces efficiënter en effectiever te maken. Hoe? Dat lees je hier.

Meetings vastleggen is vaak niet makkelijk

De volgende situatie herken je ongetwijfeld. Je wil een afspraak vastleggen met een nieuwe lead, en die vraagt jou enkele data voor te stellen per mail. Je krijgt pas enkele dagen later een antwoord op jouw mail, en uiteraard passen de voorgestelde data ondertussen niet meer in jouw agenda. Waarop jij opnieuw enkele voorstellen mag doen ...

Geef je jouw leads de kans zelf te kiezen wanneer ze zich willen engageren?

Vanuit een klassiek funnel-denken gaan we een lead pas contacteren als die het juiste gedrag (webpagina's, content) of kwalificaties heeft. Maar wat als iemand op je site onmiddellijk een vraag wil stellen. Gaat die persoon de moeite doen om je mailadres op te zoeken of te bellen? Of kiest die voor een makkelijke weg? Een chatbox of een efficiënte manier om een afspraak vast te leggen, kan hier je salescyclus dramatisch verkorten.

De HubSpot Meetings tool

Naast de gratis HubSpot CRM heeft HubSpot ook een aantal extra sales tools. Eén daarvan is Meetings, een tool waarmee je jouw agenda (Office 365 of GMail) beschikbaar maakt voor het boeken van meetings.

Binnen jouw agenda leg jij zelf vast welke blokken beschikbaar mogen worden gesteld voor deze meetings, en zet je zelf vast welke tijd (bv. 30 of 60 minuten) je leads mogen boeken met jou.

Alle meetingverzoeken worden netjes geregistreerd in jouw agenda én worden ook onmiddellijk in je HubSpot CRM geregistreerd. Handig toch?

Enkele concrete voorbeelden hoe de HubSpot Meetings-tool voor jou kan werken

Use case #1: 1-op-1 meetings

Meeting met een klant of prospect vastleggen? Stuur ze een mail met jouw agenda-link. Ze kiezen een datum die voor hen past, boeken een tijdstip en case closed.

Use case #2: In je mailfooter

Zet je agenda gewoon in de footer van elke mail. Of je nu praat met een klant of met een prospect: je geeft ze de kans om een gesprek te boeken als ze er klaar voor zijn.

Use case #3: In een sales outreach-campagne

Doe jij aan Account Based Marketing (ABM), of doe je een outreach-mailcampagne naar nieuwe leads? Zorg dat ze makkelijk contact met je kunnen opnemen. Uiteraard kunnen ze je bellen of mailen, maar het boeken van een meeting met jou vertelt veel meer over de mate van interesse ...

Use case #4: Bij een kwalificatie-gesprek

Als jouw salesproces erin bestaat dat het eerste contact met je inbound leads door een pre-sales of BDR/SDR wordt opgevolgd voor ze naar je salesteam doorgaan, dan kan de Meetings-tool ook van goudwaarde zijn. Waar niet onmiddellijk een goede kwalificatie of gesprek volgt, kan je in een opvolgmail de mogelijkheid aanbieden om alsnog een meeting te boeken.

Use case #5: Op je website

Bezoekers op een kwalificerende pagina op je website (de pricing-pagina, bijvoorbeeld)? Geef ze de kans om onmiddellijk een meeting te boeken:

Méér weten welke prijszetting voor jou de juiste is? Boek een meeting met Johan - we geven je graag het juiste advies!

Meer weten over de HubSpot Meetings-tool?

Uiteraard kan je ons contacteren via mail, telefoon of onze contactpagina, maar overweeg toch even om zelf het gemak van de Meetings-tool uit te proberen: