Hoe weet je als bedrijf dat je nood hebt aan CRM software? Zijn er een aantal signalen die je kan herkennen? Die zijn er zeker. We lijsten er acht op.
Laat ons beginnen met enkele voorbeelden die we allemaal weleens ergens hebben gehoord, of misschien zelfs hebben meegemaakt:
Jammer, toch? En vooral: wat een tijdverlies. Daar gaat je efficiëntie en effectiviteit.
Een goede CRM tool helpt je hierbij, want je brengt je data samen op een gecentraliseerde plaats waar iedereen ten allen tijde en van op elk apparaat (smartphone, laptop, enzovoort) toegang toe heeft.
Je hoort het wel vaker van een klant. Of via-via:
Dit kan beter, toch?
Als een klant met verschillende personeelsleden in contact staat, weten deze personeelsleden dat dan van elkaar? Kennen ze beiden de laatste stand van zaken of hebben Jan en Gerard dezelfde klant gecontacteerd met ongeveer dezelfde vraag?
Hoe zit je verkoopsproces en -structuur in mekaar? Weet iedereen wat te doen en wanneer?
Krijgen alle klanten dezelfde verkoopspresentatie of wordt die op maat gemaakt? En kan iedereen die presentatie en de output dan raadplegen?
In een ideale wereld zijn marketing/sales/service-acties perfect op elkaar afgestemd zodat je weet welke klant welke service op welk moment nodig heeft.
Ook hier komt een CRM-systeem van pas, want het bevordert een integratie van teams en intelligentie op basis van data waardoor je uiteindelijk meer business kan genereren.
Bovendien helpt een CRM-systeem voorkomen dat er klanten of prospects tussen de mazen van het net vallen.
Weet jij hoeveel succesvolle projecten je afgehandeld hebt deze week, maand, jaar of de laatste 3 jaar? Hoeveel offertes je moest uitschrijven om die projecten binnen te halen?
Wanneer je als bedrijf je 'cijfergeschiedenis' niet kent, is het bovendien heel erg moeilijk om te voorspellen waar je naartoe gaat of kan gaan.
Een CRM-systeem geeft je een overzicht van al je acties en resultaten uit het verleden die je kan extrapoleren om je toekomst beter in te schatten. Misschien kom je er wel achter, zoals zo vaak het geval is, dat je met 20% van je klanten 80% van je omzet kan genereren.
Dit soort rapporten moet je snel en makkelijk kunnen bekijken - er zijn ook nog tal van andere zaken die je focus vragen.
Een overzicht van je salesfunnel geeft je een voorspelling van de te verwachten inkomsten voor de komende periode. Hoeveel leads zitten er in je pipeline? Hoeveel offertes verwacht je te kunnen maken? Hoeveel klanten moeten daar logischerwijs uit volgen?
Het is handig om een rapport te hebben waarin je een overzicht krijgt van cijfers per medewerker, per klant, per regio, per jaar, enzovoort. Dit helpt verkopers ook om te bekijken waar hij of zij naartoe kan groeien op basis van die data uit het verleden.
Even snel groeien van 10 naar 100 klanten? Twee extra salesmedewerkers aanwerven? Een goed CRM-systeem laat schaalbaarheid toe zonder dat je jouw brein hierover hoeft te breken.
Uiteindelijk komt het er ook op neer dat alle bovenstaande redenen ervoor zorgen dat je business kwijtspeelt. Elk apart hebben ze al een impact op de cijfers, dus het wordt nog erger als er meerdere punten tegelijk niet goed lopen. Zonde toch om dat allemaal te laten gebeuren als daar vandaag de dag simpele en goede oplossingen voor zijn?
Zijn één of meerdere van de bovenstaande situaties herkenbaar voor jou? Dan is de kans groot dat jij je salesadministratie, -rapportering en -proces niet geheel onder controle hebt.
Weet dat HubSpot een gratis CRM-tool heeft die bijzonder performant is. Meer weten over deze tool? Geef ons dan een seintje.