Marketing Automation is een prima manier om de werving van jouw events te ondersteunen. Tegelijk bezorgt het jouw salesmensen interessante informatie over bezoekers waardoor ze meer gerichte gesprekken kunnen voeren op het event zelf.
Laat we eerst even samenvatten wat Marketing Automation exact is, plus waarom events ook voor jouw bedrijf een super interessante manier zijn om leads te verzamelen.
Wat is Marketing Automation?
“The goal of marketing automation is to get the ‘right’ leads in the hands of sales at the ‘right’ time. In many ways it’s an efficiency story: marketing automation is based on the concept of ‘nurturing’ leads with relevant content until the individual appears ready to buy, and then routing that prospect to a sales rep at the optimal point in the buying process.”
* Joe Chernov, (@joechernov)
Marketing Automation (MA) verwijst zowel naar software als een marketingtactiek waarbij je leads door de marketing funnel beweegt tot ze klaar zijn om door je salesteam benaderd te worden. MA staat voor het samen gaan van marketing technologie en een gestructureerd salesproces.
Waarom zijn events belangrijk voor mijn lead generation?
We zetten even een stapje terug naar het grotere Inbound Marketing verhaal, waarbij we content gebruiken om bezoekers naar onze site te halen en hen met nieuwe, relevante content voeden tot ze klaar zijn voor een gesprek met je salesafdeling.
Eén van de eerste stappen bij Inbound Marketing is het definiëren van je doelpubliek; je Buyer Persona. Bij het uitschrijven van die persona moet je ook nagaan waar ze hun informatie halen in aanloop van een aankoop.
Google en het internet staan stevig op nummer 1, maar het zit er dik in dat jouw Buyer Persona ook informatie halen op events. Seminars, congressen en soortgelijke events zijn immers ook een prima distributieplatform om content te absorberen of te delen.
Een extra voordeel van events is dat er echte, directe interactie is met je prospecten. Ze kunnen er meteen een gezicht kleven op jouw bedrijf, terwijl jij een relatie met je leads opbouwt, werkt aan vertrouwen en goodwill genereert.
Marketing Automation en events in de praktijk
We hebben de voorbije jaren meer dan 60 seminars en events georganiseerd, mét en zonder bijhorende marketing automation campagne. We weten dus een beetje waarover we praten ;-)
De 2 belangrijkste doelen van een event zijn:
- Werving: het juiste aantal én kwalitatieve bezoekers
- Sales: betere, relevantere gesprekken op het events
1. Jouw bezoekers
Geloof ons. Werven voor events is helemaal niet evident. Je moet én voldoende kwantiteit, én de juiste kwaliteit bezoekers vinden.Buyer Persona kunnen je inzicht geven in het soort informatie die je klanten zoeken, geven je een moodboard voor de onderwerpen op jouw events en de kanalen waar ze die informatie zoeken.
We focussen ons even op je eigen website, en specifiek de inschrijfpagina:
- Segmenteer je database op demografische gegevens én digital behavior (specifieke pagina’s die ze hebben bezocht, enzovoort…)
- Zorg voor calls-to-action naar je event op de webpagina’s inclusief gerelateerde content
- E-mails zijn dé belangrijkste driver voor inschrijvingen. Segmenteer en stuur je belangrijkste leads meerdere mails
- Bouw een workflow voor je inschrijfpagina: bezoekers die je inschrijfpagina hebben bezocht, maar niet inschrijven probeer je alsnog tot inschrijven te bewegen met opvolgmails
- Bouw een workflow voor leads die je e-mailing hebben geopend, maar niet aangeklikt
- Bezorg attendees automatisch een bevestiging
- Bezorg attendees automatisch een reminder 1 week voor het event
- Bezorg attendees automatisch een mail met praktische informatie 1 dag voor het event
- Bezorg attendees na het event (dag + 1) een dank mail met - bijvoorbeeld - een link naar de presentaties
2. Voor je sales
Lead Intelligence, of de analyse van welke pagina’s je lead op je website bezocht hebben, geven je sales een goed inzicht in de producten of diensten die je bezoekers interesseren, of in welke fase van de Buyer’s Journey ze zich bevinden. Dat leidt dan weer tot efficiëntere gesprekken.
Na het event kan vanuit de salesafdeling extra informatie terugstromen, waardoor je deze leads beter kan opvolgen met je marketing automation programma’s.
Conclusie
Werven voor events is niet evident. Je moet én voldoende kwantiteit, én de juiste kwaliteit bezoekers vinden. Met enkele eenvoudige workflows kan Marketing Automation de werving van jouw events goed ondersteunen.
Lead Intelligence geeft jouw sales dan weer een goed inzicht in de producten of diensten die je bezoekers interesseren, en in welke fase van de Buyer’s Journey ze zich bevinden. Dat … leidt dan weer tot efficiëntere gesprekken op het event. Dubbele winst!