Om de zaken maar meteen bij hun naam te noemen: content is een middel. Goede verhalen en grafieken gebruik je om bezoekers binnen te halen en vast te houden, maar dat is niet je ultieme doelstelling. Wat je echt wil, is die bezoeker converteren naar een lead. En daar heb je een sterke CTA (of Call-to-action) voor nodig.
Een CTA is een stukje content dat een bezoekers uitnodigt om een actie te ondernemen. Het is letterlijk een oproep om te handelen. De actie zelf kan erg divers zijn: een download starten, inschrijven op een nieuwsbrief, intekenen op een event, verder lezen, …
Call to actions beperken zich overigens niet tot je online platform. Je kan en moet ze overal inzetten: binnen je marketing, op je website, in je ebook, je pdf, je brochure, onderaan een blogpost….
Je bent zonder enige twijfel al massa’s CTA’s tegen gekomen. En het verschil tussen een goede en een slechte CTA is even fundamenteel als tussen goede of slechte content. Op een goede CTA kan je niet anders dan reageren. De slechte versie irriteert je mateloos en negeer je liever.
Gewoonlijk wordt er op een pagina slechts een enkele CTA gebruikt. Het kan verwarrend zijn voor de gebruiker als hij keuze heeft. Meerdere Calls to action op een pagina kan als je het slim speelt – daar komen we in een volgende post op terug.
Gewoon “klik hier” of “Bestel” plaatsen is hoogstwaarschijnlijk de eenvoudigste CTA die er bestaat, maar zo makkelijk werkt het niet altijd. Als je mensen wil verleiden om echt actie te nemen en te klikken zal je een aantal cruciale elementen in acht moeten nemen.
Veel goede dingen bestaan uit drie, en dat is voor een Call to Action niet anders:
Een Call to action werkt het best als de actie een bezoeker aflevert op een speciaal ontworpen landingspagina, en niet op een willekeurige pagina binnen je website.
Een CTA kan bezoekers bijvoorbeeld naar je ‘Contact us’-pagina leiden (en dat is geen echte landingspagina is). Maar dat is veel minder efficiënt dan wanneer je jouw bezoekers op een specifiek ontworpen pagina laat landen, en ze daar een gratis ebook of checklist aanbiedt.
Elke CTA moet bovendien gemaakt worden met de correcte fase van je sales funnel in het achterhoofd. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een CTA voor een productdemo te plaatsen op een pagina die ontworpen werd voor nieuwe en onbekende bezoekers.
En dat is meteen de laatste en belangrijke stap naar de perfecte CTA. Iedere site, elke groep bezoekers is anders. Test je CTA’s uit tot je vindt wat het best bij jouw publiek hoort. Dat is geen ‘Trial & Error’, wel ‘Trial & Learn’, en de enige manier om je CTA’s te perfectioneren.
Het sluitstuk van een goede content marketing of inbound campagne is een onweerstaanbare Call to Action die je bezoeker een stapje verder in je sales funnel duwt. Zo’n perfecte CTA verdient evenveel aandacht en creativiteit als je content of het design van je website, en vraagt om constante testing en evaluatie.
Weten hoe Calls-to-action en landingspagina's binnen een bredere marketingstrategie passen? Lees dan nu het ebook 'Inbound Marketing'