Adblockers zijn de talk of the town. Ook wel omdat Apple op de kar springt, want de nieuwe iPhone komt met een iOS waarop je ads kan blokkeren op mobiele webbrowsers. Het internet zoals we het kennen met de vele advertenties lijkt te verdwijnen. Uitgevers en marketeers zijn in paniek: weg inkomsten, en weg bereik. Maar (durven we het zeggen) is dat eigenlijk zo erg?
Laten we eerlijk zijn. Uitgevers zijn al meer dan een decennium morsig met advertenties op hun websites (wij kunnen het weten – we hebben een verleden in een uitgeefwereld). Bannerinkomsten leken even de troonopvolger voor de dalende inkomsten uit printadvertenties, en daar werd dus vol op ingezet. Tot click-throughs daalden. En dus ook de prijzen (lees: inkomsten). Waarop er dan maar ingezet werd op méér van hetzelfde. Bij gebrek aan een betere strategie. Drie bannerposities op één pagina, gecombineerd met AdSense- en andere derden-advertenties. Plus wat joblistings. En nog de occasionele pop-up of homepage-takeover.
Ook merken zijn in hetzelfde bedje ziek. Wie ergert zich niet aan de remarketing-praktijken waarbij een advertentie van (ik zeg maar iemand) Zalando je dagenlang blijft achtervolgen. Schoenen die je toch niet wou. Of de schreeuwerige bannerads die je moet slikken voor je wat mag lezen of bekijken.
Bovendien zorgen veel van die ads voor een slechte gebruikservaring bij mobiel surfen. En laten we dat nu net meer en meer doen, mobiel surfen. Logisch dus dat consumenten daarop reageren. Consumenten willen vandaag zelf beslissen wat ze gaan opzoeken, en daar hebben advertenties echt wel weinig toegevoegde waarde.
Wij zijn fan van Ghostery. Eigenlijk vooral om de verkeerde reden: de tool laat je toe om te ontdekken welke trackers er op een site staan. En wij gebruiken die meestal om te kijken welke marketing automation-tool de site gebruikt (beroepsmisvorming, we know). In ons geval zie je dat onze site 10 trackers heeft: brave jongens, van Google Analytics tot de klassieke social media buttons en uiteraard onze HubSpot.
Surf je naar Huffingtonpost.com, dan zie je waar het fout loopt. De site bevat 56 (!) trackers. Die tonen je niet alleen tonnen advertenties, maar kunnen een site ook behoorlijk vertragen. Wat slecht is voor je gebruikerservaring, en slecht voor SEO.
Bovenstaande illustreert dat ons traditionele model van push-advertising niet meer werkt. Of toch minstens niet meer efficiënt is. Consumenten nemen vandaag zelf het initiatief om een product te kopen. Hun tocht begint vaak bij een zoekopdracht in Google. Daar informeren ze zich over jouw product én je concurrenten.
Adblockers kan je bekijken als een symptoom van het probleem. Weet dat het in deze nieuwe realiteit jouw taak is om niet alleen prospecten te vinden, maar vooral om ervoor te zorgen dat prospecten jou vinden. En dus heb je een strategie nodig om jouw doelgroep op een natuurlijke manier aan te spreken.
Inbound marketing vertrekt vanuit een bijzonder goed begrip van de doelgroep die jij wil bereiken (een stap die vaak vergeten wordt!). Weten welke problemen ze hebben, en wat ze dus in Google gaan tikken. Begrijp ook welke bezoekers jij op jouw website wil. En vooral: welke niet (degene die geen kans hebben om klant te worden).
Het begrijpen van de vragen van je doelgroep maakt dat jij content kan schrijven. Blogposts bijvoorbeeld, die stuk voor stuk die vragen beantwoorden. Zo ontdekken mensen jouw content op het moment dat zij er behoefte aan hebben. En jij wordt, bij een goede leeservaring, per definitie een betrouwbare en potentiële leverancier.
En daar stopt het niet. Produceer enkele goede ebooks. Die zorgen ervoor dat mensen na het lezen van een blogpost hun gegevens nalaten op jouw site. Waarmee jij een database opbouwt met interessante leads, die je verder kan nurturen.
Het grote voordeel van inbound is dat jij zelf, op je eigen website, je strategie bouwt. Waarbij je zelf content maakt, en zelf een database opbouwt. Waar we vroeger nogal massaal op derden beroep deden om te communiceren, ga je nu rechtstreeks in gesprek met je doelgroep. Het “Don’t build your house on rented land”-principe. Zorg dat je zelf je belangrijkste communicatiekanalen bezit.
(Tip: deze podcast van Joe Pulizzi en Robert Rose geeft je een goed inzicht in het "Don't build your house on ..."-principe. Heerlijk en leerrijk entertainment bovendien voor in je auto).
Hoe inbound marketing precies werkt, lees je hier. Of praat gewoon met ons. We zijn er nogal enthousiast over (echt!). Het sluit perfect aan wat wij als uitgevers altijd hebben gedaan – maar nu kunnen toepassen voor bedrijven.
Dat het anders kan, bewijzen slimme (en vaak ook nieuwe) uitgevers. Die hebben het voordeel van een andere kostenstructuur en een snelle wendbaarheid. Dit soort uitgevers doet het van bij de start met weinig ads (die werken toch niet goed), maar met een gelaagde inkomstenaanpak.
Een trouw en kwalitatief doelpubliek opbouwen geeft je niet alleen mogelijkheden voor eigen extra inkomsten (denk events, seminaries, rapporten ...). Het maakt je ook een aantrekkelijk platform voor je adverteerders, waarmee je aan de slag kan voor lead generation, sponsored content, guest posts, enzoverder.
Marnik D’Hoore van Bloovi (het soort slimme uitgever waar we hierboven over spreken) schreef er onlangs een interessante post over: Adblockers zijn niet het probleem. Gebrek aan creativiteit bij online uitgevers wel.