Emailmarketing is snel, efficient en eenvoudig. Maar dat betekent niet dat u geen aandacht moet besteden aan de uitwerking ervan. Deze 5 fouten kunnen uw campage gegarandeerd kelderen.
Spam is vandaag het grootste probleem in e-mailmarketing. Grootschalige e-mails versturen via een pakket als Outlook, is geen goed idee. Veel internetaanbieders aanvaarden dergelijke mailings trouwens niet en schatten ze in als spam. Lok in het onderwerpsvakje van de e-mail de aandacht bijvoorbeeld ook niet al teveel met woorden als 'gratis', 'aanbieding' of 'reclame', want ook dan loopt u het risico om als spammer te worden bestempeld.
Ontvangers houden van regelmaat. ”Ik raad klanten steeds aan om te beginnen met een tweemaandelijkse nieuwsbrief. Na verloop van tijd kunnen ze dit opdrijven. Ook dag en tijdstip zijn van belang. Het hangt natuurlijk af van uw boodschap, maar maandagmorgen en vrijdag in de late namiddag zijn vaak minder geschikte momenten. Op maandag zit de mail van de ontvanger vol, en op vrijdagavond is hij mentaal vaak al niet meer beschikbaar voor uw boodschap. Verzend mails bij voorkeur op dinsdag, woensdag of donderdag tijdens de werkuren. De beste momenten zijn vaak kort voor of na de middag. Maar druk nooit op de zendknop zonder de e-mailing zelf eerst te hebben getest.
Een van de grote succesfactoren van een direct marketingactie is de databank met adressen. De belangrijkste fout de bedrijven maken is dat ze voor kwantiteit gaan en niet voor kwaliteit. Er worden vaak grote lijsten aangekocht omdat men er vanuit gaat dat een mailinglijst van 100.000 ontvangers veel waardevoller is dan een mailinglijst van 1.000 ontvangers. Het tegendeel is echter waar, een gerichte campagne is altijd de beste campagne.
In de alsmaar voller rakende mailbox van uw bestemmeling krijgt u slechts enkele seconden tijd om zijn of haar aandacht te trekken. Een goede onderwerplijn die uw bedrijf en uw aanbod in de verf zet, vergemakkelijkt de keuze tussen lezen of in de vuilnisbak kieperen. E-mails in het Engels worden in België vaak heel slecht bejegend, omdat de meeste spam in het Engels is. Als u de moedertaal echt niet weet, stuurt u hier beter een tweetalige mail dan een Engelstalige.
Veel e-mails zijn nog vaak te onpersoonlijk. U spreekt bijvoorbeeld best de bestemmelingen met hun naam aan, indien mogelijk. Ook het e-mailadres van waaruit de campagne vertrekt, is belangrijk. E-mails die verstuurd worden vanuit een persoonlijk e-mailadres, werken beter dan iets als info@bedrijf.be. Laat staan dat u vanuit Hotmail of Gmail mailt. Vermeld daarom altijd uw onderneming, adres en telefoonnummer, al is het maar omdat u daar wettelijk toe verplicht bent.
Eén van de meest onderschatte aspecten van e-mail marketing is net die zogenaamde landing page, de pagina waarop de lezer terechtkomt eens hij op de hyperlink in uw nieuwsbrief of e-mailing heeft geklikt. Zorg dus om te beginnen wel voor een juiste link. Het uitsturen van een mailing zonder de links te testen en dus foute of ongeldige links in de mail hebben. Het is een domme fout, maar ze gebeurt geregeld. Zorg ervoor dat boodschap en de grafische elementen in uw oorspronkelijke e-mail, en anderzijds die in de landing page in dezelfde lijn liggen. Zo merkt de respondent meteen dat hij op de juiste webpagina is aanbeland.