Hoe je effectieve headlines moet schrijven voor jouw landingspagina's - daarover hadden we het in onze vorige blogpost. Met deze praktische tips en trucs leer je zelf hoe je een goede titel schrijven moet.
Laten we eens kijken hoe jij een goede titel schrijft, én je een landing page kan optimaliseren.
Ons brein kan gemiddeld zo’n 6 +/- 2 woorden onthouden. Uit onderzoek met headlines blijkt bovendien dat we 6 woorden als belangrijk detecteren in een titel. Het gaat met name om de eerste 3 en de laatste 3 woorden. De rest van de titel zal je eerder onbewust scannen.
Met andere woorden: probeer je titel te beperken tot 6 woorden! Zo komt jouw boodschap gegarandeerd volledig over. Uiteraard begrijpen we dat het je niet altijd lukt in 6 woorden (guilty as charged!). Mik dan op een titel van 8 woorden, met 10 als een soort psychologisch magisch maximum.
Eerst een stapje terug. Elke titel of headline is opgebouwd uit een set van woorden.
Denk maar aan:
Weet dat sommige woorden zwaarder doorwegen in onze hersenpan dan andere. Bezoekers komen bovendien naar jouw landingspagina met met een duidelijke verwachting, dus zorg ervoor dat die in een oogopslag te vinden is. Benadruk dat je aanbod een oplossing is voor hun vraag, hun behoefte en hun probleem.
Met die wijsheid in gedachten ...Gregory Ciotti van Copyblogger lijst de best converterende woorden op in het Engels – de logica van deze woorden is perfect toepasbaar op een andere taal.
Personalisatie spreekt mensen letterlijk aan. Het geeft een headline een antwoord op jouw persoonlijke vraag. Een persoonlijke aanspreking heeft bovendien nog andere voordelen: onderzoek toont aan dat mensen bijvoorbeeld bereid zijn om meer te betalen wanneer ze persoonlijk worden aangesproken.
Voorbeeld 1: spreekt direct tot de doelgroep, met een duidelijk voordeel
Voorbeeld 2: duidelijke context, meerdere concrete voordelen
Mensen houden zo hard van gratis … Het is van oudsher één van de absolute magic words in direct marketing.
Let evenwel op: een “gratis” in je titel smokkelen moet relevant zijn. Het kan een soort leads (koopjesjagers) aantrekken die niet tot je kerndoelgroep (je Buyer Persona) horen.
Voorbeeld 1: concreet én gratis
Voorbeeld 2: recht-toe-recht-aan aanbod
Dit is een heerlijk woord. Oli Gardner (Unbounce) gaf deze toptip mee op Inbound15: een landingspagina met de woorden “omdat” er in, converteert structureel beter.
We krijgen immers graag een reden waarom we iets moeten doen. Waarom? Daarom! Experimenten in de commerciele psychologie geven aan dat zelfs een slechte reden meer overtuigingskracht heeft dan absoluut geen reden.
Probeer het maar even. Vraag in een wachtrij simpelweg of je voor mag (zonder reden). En herhaal (in een andere rij) dezelfde vraag, maar nu met een altijdgeldende, vage reden, bv. “omdat er iemand op me wacht”, of "omdat ik haast heb".
Geen geduld en een onmiddellijke beloning: “direct”, “onmiddellijk” en “snel” zijn woorden die het brein triggeren. En ons tot actie aanzetten.
Noot: zorg er wel voor dat je altijd jouw beloftes kan nakomen. Wij hanteren graag de volgende regel: “Underpromise, and overdeliver!”
Voorbeeld 1: gratis, nu én een "groot" (want 500+) aanbod
We houden van nieuw. Het is een verslavend woord, zoals woorden als “geheim” – die zetten ons scherp om te ontdekken wat er volgt.
Je headline is de opener van je landingspagina, en verdient jouw extra aandacht. Denk aan het aantal woorden die je gebruikt (6 tot 10!), en weet dat sommige woorden beter werken dan andere. Ga nu evenwel niet als een gek al jouw titels doorspekken met bovenstaande 5 woorden. Begrijp waarom deze woorden werken, en probeer ze in een relevante context te gebruiken.
Weten hoe landingspagina's binnen een bredere marketingstrategie passen? Lees dan nu het ebook 'Inbound Marketing'