Elk jaar brengt HubSpot zijn ‘State of Inbound’-rapport uit. In dat onderzoek peilen ze naar de prioriteiten, uitdagingen van marketeers en salesmensen. En de tactieken die ze gebruiken om die uitdagingen aan te gaan.
Voor het 7de rapport werden zo'n 4000 respondenten bevraagd. Wereldwijd, want de antwoorden komen uit meer dan 150 landen, van zowel B2B, B2C en non-profit. State of Inbound 2015 peilt naast de adoptie van Inbound Marketing ook naar specifieke marketing én salesvragen. Inclusief de belangrijke samenwerking die er moet zijn tussen de 2 teams.
Het gebruik van content op je website lijkt voor de meeste marketeers in België een best practice. In een eerste blogpost rond dit rapport gaan we na hoe, en vooral bij wie Inbound Marketing ingeburgerd is, en wat de belangrijkste marketingprioriteiten zijn.
Inbound Marketing is de dominante marketingstrategie in 2015
Wij merken het niet alleen aan de vele gesprekken die we hebben rond Inbound: het gebruik van Inbound marketing zit serieus in de lift. En heus niet alleen bij bedrijven die al voorop liepen met het gebruik van content, of bij tech-startups die zweren bij growth hacking technieken (om maar een cliché te plaatsen). Of bij bedrijven waar de klasieke ‘outbound’-tactieken (tv-spots, printadvertenties) niet in hun budgetbereik zijn. (Zijnoot daarbij: neem het van ons aan -we komen uit de uitgeefwereld-: klassieke marketing werkt niet meer. Of minstens niet efficient.)
Uit het rapport blijkt dat inbound bij kleinere tot gemiddelde ondernemingen (0-25, en 25-200 werknemers) de dominante marketingstrategie is. Maar ook dat de grotere bedrijven (200+) inbound meer en meer gaan toepassen. De klassieke marketing worden niet volledig losgelaten, maar inbound doet net haasje-over. En dat is toch wel verrassend, want soms lijkt het wel alsof de grote merken getrouwd zijn met een we-doen-marketing-zoals-we-het-altijd-gedaan-hebben.
Voor wie niet vertrouwd is met Inbound Marketing: Inbound Marketing is een lange termijn en effectief werkende digitale strategie dus. Die jou rechtstreeks klanten oplevert, waarvan je de ROI kan berekenen en die bovendien je sales- en marketingafdeling aligneert.
Prioriteit #1 en #2: meer leads + meer leads converteren tot klanten
Waarom steeds meer bedrijven voor inbound marketing kiezen, is niet moeilijk te raden. Het gebruik van relevante, goede content is goed voor het aantrekken van de juiste doelgroep (het begin van je funnel), terwijl je opnieuw met content (ebooks, webinars, …) die leads verder begeleidt door het aankoopsproces. Op je eigen website bovendien, die jouw eigendom is en waar je volle controle over hebt (tip: beluister de heerlijke podcast van Joe Pulizzi & Robert Rose, Don’t Build Your Content House on Rented Land, om meer te horen over dit eigendomsprincipe.)
Die logica zien we duidelijk in het rapport. De topprioriteiten van alle bedrijven zijn:
• het converteren van contacten naar leads (contacten > leads)
• deze leads converteren naar klanten (leads > customers)
Opvallend om zien is dat inbound in alle sectoren populair wordt. Niet enkel bij B2B – waar traditioneel de logica voor Inbound groter lijkt (omwille van de langere salestijd en de hogere aankoopprijs, om er maar 2 te noemen), maar ook bij B2C en non-profit organisaties.
Uitdaging #1: de ROI van je marketing bewijzen
Aantonen dat je marketingbudget resultaten oplevert is voor iedere marketeer uitdaging nummer één. Want dat wil ook de CEO weten. En die kijkt over je schouder heen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat hoe groter het bedrijf, hoe belangrijker het aantonen van ROI wordt.ROI bewezen? Budget gegarandeerd!
De tweede uitdaging is voldoende marketingbudget te vrijwaren voor volgend jaar. Marketeers die hun ROI kunnen bewijzen, krijgen budget. Zo eenvoudig is het. In cijfers uitgedrukt: als je dit jaar een goede return on investment kan aantonen, dan heb je volgend jaar dubbel zoveel kans om een hoger budget te ontvangen.
Een belangrijk aspect van inbound (als we willen stoken: vooral als je het vergelijkt met outbound) is dat je een goed zicht krijgt op je ROI. Als het op het einde van het jaar tijd is om budget vast te zetten voor het komende jaar, dan hebben die inbound marketeers duidelijk een streepje voor.
Conclusie
Inbound marketing is de dominante marketingstrategie bij bedrijven onder de 200 werknemers, terwijl ook grotere bedrijven (200+) Inbound omarmen. Zowel B2B, BC2 als non-profit. De grootste prioriteiten bij marketeers zijn het het omzetten van bezoekers naar leads, en het converteren van die leads naar klanten. Lead nurturing dus.
De ROI bewijzen van je marketinginspanningen staat bij iedereen op de eerste plaats. Waarbij marketeers die een ROI kunnen bewijzen ook makkelijker (en hogere) budgetten voor het volgende jaar kunnen vastleggen. (En waar Inbound Marketeers dus een streepje voor hebben).
In een volgende post gaan we in op de best practices rond Inbound Marketing. Wil jij meer weten wat Inbound Marketing precies is, en waarom jij er nu mee moet starten? Download nu ons ebook!