Voor inbound marketeers is het jaarlijkse ‘State of Inbound’-rapport van HubSpot telkens iets om naar uit te kijken. Niet alleen omdat je zicht krijgt op de opmars van inbound, maar vooral omdat er heel wat nuttige best practices uit te distilleren vallen.
Cijfers in een rapport zijn leuk, maar concrete tips om je eigen inboundstrategie beter te laten scoren? Véél nuttiger.
De allereerste best practice zal voor jou misschien overkomen als het intrappen van een openstaande deur, maar vergeet niet dat er nog steeds wat marketeers zijn die zich (nog) NIET tot inbound marketing hebben bekeerd. Laat dit dus vooral lezen aan een collega die het nog niet doorheeft:
#1. Inbound marketing levert je een hogere ROI op
Elk (!) bedrijf heeft drie keer meer kans om ROI te zien op zijn campagnes als ze aan inbound marketing doen. Los van de grootte van het marketingbudget. Bij bedrijven met een kleiner marketingbudget (25.000 tot 500.000 dollar) zegt zo’n 50 procent dat ze een hogere return on investment noteren met inbound dan met outbound tactieken.
We zien dat inbound marketing de geprefereerde marketingstrategie is bij bedrijven met een marketingbudget tot … vijf miljoen dollar. Even slikken – dat zijn behoorlijke budgetten.
Interessant vinden wij, in een uitgesproken KMO-land als België, dat inbound afgetekend de favoriete strategie is bij de kleine en reguliere marketingbudgetten (van 0 tot 500.000 euro).
Zo is inbound marketing bijvoorbeeld een geweldige strategie voor een tech start-up. Het combineert het aantrekken van bezoekers naar je site (lead generation) via blogs, maar zorgt ook voor extra trafiek én naambekendheid via social media. En met enkele uitstekende, relevante e-books - samen met webinars én een site die gericht is op conversie - kan je een pak leads capteren op je site. Die je vervolgens verder opvolgt. En dat hoeft niet eens met grote budgetten gepaard te gaan.
Denk nu trouwens niet dat inbound enkel iets voor start-ups is. Inbound is een holistische, digitale, strategische aanpak die voor elk (ja, elk!) bedrijf relevant is. Meer over inbound marketing lees je hier.
#2 De klassieke manier van adverteren is overgewaardeerd
Het onderzoek bevestigt wat wij allemaal al wisten: de klassieke manier van adverteren is niet langer _kucht_ efficiënt. Wij kunnen dat overigens persoonlijk bevestigen. We hebben zo’n 20 jaar in de uitgeverswereld gewerkt, en de respons van alle klassieke media jarenlang op grote schaal kunnen testen.
HubSpot vroeg aan bedrijven die een hogere ROI hadden in 2015 dan in 2014, wat zij overgewaardeerde marketingtactieken vinden. Op nummer 1, en niet verbazend, blinken print, outdoor en broadcast (radio/tv). Met voorsprong.
Tip: het budget dat je vandaag in klassieke media stopt, kan je dus beter investeren in inbound marketing. Het levert je een hogere ROI op!
#3 Je ROI meten = succes bewijzen = meer budget
Dit moeten we je wellicht niet vertellen, maar: meten is weten. De best presterende bedrijven weten de waarde van hun marketing te bewijzen én laten daarmee hun marketingbudgetten stijgen.
Uit het HubSpot-rapport blijkt dat alleen al het kennen van je ROI de kans op een hoger marketingbudget met 20% doet toenemen. Wie bovendien een hogere ROI kan voorleggen dan vorig jaar, heeft dubbel zoveel kans op een hoger budget.
Tip: CEO’s belonen afdelingen die hun waarde aantonen.
#4 Goede marketeers gebruiken data om hun beslissingen mee te bepalen
Slimme marketeers gebruiken de cijfergegevens die ze hebben om hun strategie effectief bij te sturen.
Ze begrijpen bovendien dat het gebruik van content op je website geen kortetermijnstrategie is, maar net een strategie op lange termijn. Een eerder succes met inbound blijkt de beste manier om een hoger marketingbudget te verzekeren (met bijkomend succes).
Deze conclusie aligneert met het principe van agile marketing. ‘Agile’ is een methode uit het project management en baseert zich op flexibiliteit, continue feedback en het in vraag stellen van veronderstellingen. Kort door de bocht: plannen, uitvoeren, leren en bijsturen, enzoverder.
Om het schematisch voor te stellen:
Traditionele aanpak:
PLAN > BUILD > DELIVER/STOP
Agile aanpak:
BUILD > LEARN > ITERATE
#5 Initieer/produceer content binnen je bedrijf
Wij, met onze achtergrond in uitgeven, kennen het belang van goede content. Zonder relevante content is er gewoonweg geen goede inbound marketing mogelijk.
Maar waar haal je die content vandaan? Er zijn meer opties dan je denkt. Binnen het bedrijf zit gigantisch veel expertise en ervaring. Onze ervaring is dat (inspiratie voor) goede content daar te halen valt. Een goede inbound marketeer weet dat mee te ontsluiten, al dan niet met hulp van buitenaf. Bedrijven die hun content met eigen personeel schrijven, of met gastschrijvers, zien de hoogste stijging in ROI.
Tip: de kennis voor het schrijven van content zit in jouw bedrijf. Hoe je die kennis op papier (nou ja, het scherm) krijgt, dat is een ander paar mouwen. Vraag om hulp, als dat intern moeilijk ligt.
#6 Goede marketeers meten vaker
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven met een betere ROI méér hun analytics checken. Minstens drie keer per week je cijfers bekijken, verzekert ruim 20% meer kans op een positieve ROI.
Meer weten over inbound marketing?
Hoe inbound marketing precies werkt, lees je hier. Of praat gewoon met ons. We zijn er nogal enthousiast over (echt!). Het sluit perfect aan wat wij als uitgevers altijd hebben gedaan, maar nu kunnen toepassen voor bedrijven.
Conclusie
Bedrijven waar HubSpot een stijging van de ROI ziet ten opzichte van vorig jaar hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Gebruik ze in jouw voordeel:
- Inbound levert je een hogere ROI op dan klassieke marketing
- Topmarketeers snappen dat klassieke marketing overgewaardeerd is
- Topmarketeers meten hun (stijgende) ROI en weten daardoor hun budget te vergroten
- Succes met inbound is de belangrijkste factor tot een hoger budget
- Content(productie) hou je best binnen het bedrijf
- Topmarketeers kijken hun marketinganalytics minstens 3x per week na
Lees ook het artikel State of Inbound 2015 rapport: prioriteiten en uitdagingen voor marketeers.