Verhalen vertellen en delen? Dan doen we al eeuwenlang. En vandaag kan dat zelfs met minder dan 140 lettertekens.
Facebook heeft ruim anderhalf miljard actieve gebruikers, Twitter 645 miljoen, LinkedIn meer dan 300 miljoen en Google+ zo’n 300 miljoen. De kans dat jouw doelgroep op één van die netwerken actief is, is daarom bijzonder groot. Zij praten en delen verhalen met elkaar, elke dag opnieuw.
Als jouw merk of bedrijf niet bij die (sociale) conversatie betrokken raakt, mis je gesprekken. Gesprekken over bijvoorbeeld je bedrijf, je activiteit, je klanten, … of zelfs je concurrenten.
Enkele no-brainers waarom jij actief moet zijn op sociale media:
Sociaal bereik opbouwen is best hard werk. Maar alles begint bij jouw Buyer Persona, de doelgroep die je wil bereiken. Als je de eerste stappen van je Inbound Strategie hebt doorlopen, heb je reeds je Buyer Persona uitgetekend. Je hebt – belangrijk! - het profiel van je doelgroep keurig in kaart gebracht.
Je weet wie je wil bereiken. De volgende stap … is ze effectief te bereiken.
Als je verhalen niet beklijvend zijn of als de titel niet aanslaat, vergeet het. Als je content niet resoneert bij je Buyer Persona, kan je geen interactie verwachten.
De tone of voice die je gebruikt op Facebook, is anders dan deze op LinkedIn en Twitter. Pas je spreektoon aan het kanaal aan.
Als je posts uitstuurt in het midden van de nacht, of op het moment dat je doelgroep in de wagen zit, kan het zijn dat je boodschap verzinkt in de stroom van andere boodschappen.
Je hebt al dat onderzoek naar keywords, hobby’s, vragen en doelen van je Buyer Persona gedaan: gebruik die ook!
Verwacht geen massa volgers na je eerste post. Blijf elke dag (of week) consistent posten. Probeer vragen die aan jou gesteld worden, meteen te beantwoorden.
Begin de dag met een viertal artikels te delen, die voor jouw doelgroep belangrijk zijn, binnen het netwerk waarin je aanwezig wil zijn.
Daarna deel je een artikel dat reeds gedeeld is door iemand van je volgers. Spreek met de persoon die het gedeeld heeft, en deel het opnieuw. Het is belangrijk om je volgers te tonen dat je hun content ook waardevol vind.
Nu heb je het recht verdiend om een promotioneel stuk te delen. Dat hoeft niet steeds een aanbieding of promotie te zijn – maar kan een product of dienst zijn die nuttig is voor je volgers.
Als je met hen in conversatie kan treden, spreek je meteen met hun volgers.
Als jouw merk of bedrijf niet bij die (sociale) conversatie betrokken is, mis je opportuniteiten. Je mist trafiek naar je website, gesprekken met prospecten en klanten, en vergeet credibiliteit op te bouwen voor jezelf en je bedrijf. Onze 10 tips geven je een houvast voor jouw aanwezigheid om social media.