Verhalen vertellen en delen? Dan doen we al eeuwenlang. En vandaag kan dat zelfs met minder dan 140 lettertekens.
Facebook heeft ruim anderhalf miljard actieve gebruikers, Twitter 645 miljoen, LinkedIn meer dan 300 miljoen en Google+ zo’n 300 miljoen. De kans dat jouw doelgroep op één van die netwerken actief is, is daarom bijzonder groot. Zij praten en delen verhalen met elkaar, elke dag opnieuw.
Als jouw merk of bedrijf niet bij die (sociale) conversatie betrokken raakt, mis je gesprekken. Gesprekken over bijvoorbeeld je bedrijf, je activiteit, je klanten, … of zelfs je concurrenten.
Leuk, maar eh…waarom moet ik actief zijn op sociale media?
Enkele no-brainers waarom jij actief moet zijn op sociale media:
- Social Media is een geweldig middel om verkeer naar je site op te bouwen (promoot je nieuwe blogpost, bijvoorbeeld, op LinkedIn), waar je deze bezoekers kan converteren naar leads en uiteindelijk naar klanten. Inbound marketing dus.
- Social media geven je een middel om met je prospecten en klanten in contact te blijven, hun vragen te beantwoorden en ze na de verkoop gelukkig te maken.
- Op een goede manier aanwezig zijn op social media versterkt je credibiliteit, en positioneert je bedrijf op een correcte manier: een betrouwbare (potentiele) partner. Een écht goed aanwezigheid levert je een bonusstatus als thought leader op.
Social media: bereik het juiste publiek
Sociaal bereik opbouwen is best hard werk. Maar alles begint bij jouw Buyer Persona, de doelgroep die je wil bereiken. Als je de eerste stappen van je Inbound Strategie hebt doorlopen, heb je reeds je Buyer Persona uitgetekend. Je hebt – belangrijk! - het profiel van je doelgroep keurig in kaart gebracht.
Je weet wie je wil bereiken. De volgende stap … is ze effectief te bereiken.
10 handige tips voor interactie met je doelgroep op social media
1. Stel de juiste vragen en geef de juiste antwoorden
Gebruik de inzichten die je geleerd hebt bij het opstellen van je Buyer Persona. Wat houdt je doelgroep ’s nachts wakker? Waarmee kan jij (of je bedrijf) hen helpen? Wij bevelen de 80/20 – regel aan: 80% van je content moet behulpzaam zijn, en 20% mag meer promotie-gericht. Maar plaats de noden van je doelgroep sowieso boven die van jezelf.2. Content Koning / Distributie Koningin
Met distributie bedoelen we: het verspreiden van je content bij jouw doelgroep. Zoek uit welke kanalen jouw doelgroep gebruikt. Het is beter je te focussen op één doelgroep, dan je boodschap op alle kanalen te gooien (ook wel gekend als de “Spray & Pray”-techniek).3. Is je content goed?
Als je verhalen niet beklijvend zijn of als de titel niet aanslaat, vergeet het. Als je content niet resoneert bij je Buyer Persona, kan je geen interactie verwachten.
4. Spreek op de juiste toon van het netwerk
De tone of voice die je gebruikt op Facebook, is anders dan deze op LinkedIn en Twitter. Pas je spreektoon aan het kanaal aan.
5. Post op het juiste tijdstip
Als je posts uitstuurt in het midden van de nacht, of op het moment dat je doelgroep in de wagen zit, kan het zijn dat je boodschap verzinkt in de stroom van andere boodschappen.
6. Maak gebruik van statistieken, factoids en trivia die belangrijk voor je Buyer Persona
Je hebt al dat onderzoek naar keywords, hobby’s, vragen en doelen van je Buyer Persona gedaan: gebruik die ook!
7. Doe je aan praten, of aan luisteren?
We zijn voorstander van de “Cocktail Party Rule”: Stel vragen, eerder dan over jezelf te praten. Waarover praat je doelgroep? Zoek uit met wie ze engageren en welke content ze interessant vinden.8. Wees consistent en werk planmatig
Verwacht geen massa volgers na je eerste post. Blijf elke dag (of week) consistent posten. Probeer vragen die aan jou gesteld worden, meteen te beantwoorden.
9. De 4-1-1–regel
Begin de dag met een viertal artikels te delen, die voor jouw doelgroep belangrijk zijn, binnen het netwerk waarin je aanwezig wil zijn.
Daarna deel je een artikel dat reeds gedeeld is door iemand van je volgers. Spreek met de persoon die het gedeeld heeft, en deel het opnieuw. Het is belangrijk om je volgers te tonen dat je hun content ook waardevol vind.
Nu heb je het recht verdiend om een promotioneel stuk te delen. Dat hoeft niet steeds een aanbieding of promotie te zijn – maar kan een product of dienst zijn die nuttig is voor je volgers.
10. Zoek de invloedrijke sprekers op de voor jou belangrijke netwerken op
Als je met hen in conversatie kan treden, spreek je meteen met hun volgers.
Conclusie
Als jouw merk of bedrijf niet bij die (sociale) conversatie betrokken is, mis je opportuniteiten. Je mist trafiek naar je website, gesprekken met prospecten en klanten, en vergeet credibiliteit op te bouwen voor jezelf en je bedrijf. Onze 10 tips geven je een houvast voor jouw aanwezigheid om social media.