De meta description van je webpagina is het stukje tekst dat Google (of een andere zoekmachine) toont onder de link van een zoekresultaat.
Het doel van die tekst is om de inhoud van die webpagina te verduidelijken, en is belangrijk om degene die de zoekopdracht heeft ingetikt te overtuigen op jouw website te klikken.
Key takeaway: wie de moeite niet neemt om zijn meta description te optimaliseren, neemt een groot risico een pak bezoekers te missen op zijn site.
(update 8 november 2018)
Het schrijven van een meta description verschilt eigenlijk niet van elke andere marketingtekst: je wil én de aandacht trekken én een actie uitlokken.
Belangrijk: weet dat je bij meta descriptions met waarheidsserum schrijft: beloof je iets wat je webpagina niet waarmaakt, dan klikt je bezoeker onmiddellijk weg … en is je site misschien definitief verbrand voor die bezoeker.
Gebruik actieve werkwoorden (Ontdek, Leer, …) en beschrijf wat bezoekers op jouw pagina zullen lezen.
Stel jezelf de vraag bij jouw artikel: “Waarom moet ik dit stuk lezen? Wat haal ik er uit? “
Sinds 2018 hoef jij je niet meer te beperken tot een meta description van 150 of 160 karakters: je hebt nu de volle 300 tekens ter beschikking! Al is daar ondertussen wel discussie over. Google durft toch wel eens terug die 160 te nemen. Take away - fixeer je niet op de lengte, maar gebruik een korte tekst die het beste weergeeft waar die pagina over gaat.
Ja, je kan ongetwijfeld meer bezoekers scoren met waanzinnige beloftes, maar het loont geenszins. Je bezoeker zal sneller van jouw pagina zijn dan jij “euh” kan zeggen, én die komt waarschijnlijk nooit meer terug. Resultaat: 0, vertrouwen: weg.
Vermijd het gebruik van niet-alfanumerieke karakters (“, &, §, …). Google toont bijvoorbeeld de tekst na een quote (“) niet meer. Leuk, als jij net een half uur gewerkt hebt op je perfecte meta desciption.
In het algemeen is het verstandig meta descriptions te maken, maar soms kan het interessant zijn zoekmachine zelf de tekst te laten invullen.
Zoekmachines gaan dan immers zelf op zoek naar de keywords (en omliggende tekst) die de zoeker ingeeft. Dat kan interessant zijn als jouw webpagina meer dan 3 keywords bevat, en jij geen fatsoenlijke, samenhangende tekst kan schrijven rond die 3 keywords. (Noot - als je dit niet kan, moet je je toch ook wat vragen stellen bij die webtekst, maar soit.)
Weet ook dat social media (facebook, …) vaak de eerste paragraaf plukken als ze geen descripton tag vinden.
Jouw meta description is een superkorte sales pitch voor jouw webpagina bij een overzicht met zoekresultaten. Wie de moeite niet neemt om zijn meta description te optimaliseren, neemt een groot risico om een pak bezoekers te missen op zijn site. Gebruik actie-gerichte taal, maak duidelijk waarom jouw webpagina relevant is, lieg niet en gebruik de 300 karakters die je ter beschikking hebt.