Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

SEO optimalisatie: wat is Google RankBrain en wat betekent dat voor mijn content?

Geschreven door Johan Vandecasteele | 19 mei 2016

Google RankBrain is een relatief nieuwe troef van de zoekmachine om met betere zoekresultaten te komen. Wat is het precies? Wat is de invloed (SEO) ervan op de content die je schrijft voor jouw website? En ... hoe zorg je ervoor dat het in jouw voordeel werkt?

Google maakte RankBrain bekend in oktober 2015 maar heeft er sindsdien weinig over verteld. We weten dat het een zelflerend systeem is waarmee Google zoekopdrachten beter kan begrijpen. We weten ook dat Rainbrain één van de drie belangrijkste factoren is die bijdragen aan het resultaat van een zoekopdracht, na de content op de pagina en inbound links.

Een Artificial Intelligence-systeem waarover we niet te veel mogen weten: dat wakkert de nieuwsgierigheid natuurlijk geweldig aan. De SEO-community zet dan ook al maanden alles op alles om te achterhalen hoe RankBrain precies werkt en op welke manier het invloed heeft op de rankings van Google.

Dit is wat we weten:

RankBrain maakt Google (veel) slimmer

RankBrain is een zelflerend systeem dat taal op het web analyseert en Google helpt om beter te begrijpen wat woorden en zinnen betekenen. Complexe zoekopdrachten met termen die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn of uit veel woorden bestaan, leverden (nog steeds) vaak vreemde resultaten op. Omdat Google de zin niet eerder heeft gezien of niet begrijpt, bijvoorbeeld omdat de zoekopdracht in spreektaal is opgesteld.

Dankzij RankBrain kan Google beter inschatten wat de zoeker bedoelt en waar een webpagina over gaat. Daardoor kan de zoekmachine betere resultaten voorschotelen.


RankBrain zal ook webpagina’s voorstellen met keywords die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. En het monitort daarbij of gebruikers die webpagina’s vervolgens lang bekijken. Het systeem onderwijst zichzelf daarin.

Volgens Google wordt “een zeer groot deel” van de zoekopdrachten door RankBrain verwerkt. Daaronder valt ook de 15 procent van de zoekopdrachten die Google nooit eerder heeft gezien.

Hummingbird zorgde er al voor dat een exacte match tussen een zoekopdracht en je pagina minder belangrijk is geworden. RankBrain versterkt dat effect alleen maar verder.

Werkt Google RankBrain?

Zeker! Dat weten we dankzij adviesbureau Stone Temple Consulting, dat onderzoek doet naar zoekresultaten. Toevallig hadden zij juist een test gedaan in juli 2015, vlak voordat Google begon met de uitrol van RankBrain. Een prima nulmeting dus.

Uit hun dataset van 1,4 miljoen zoekopdrachten destilleerde het adviesbureau 163 zoekopdrachten die Google in de zomer van 2015 duidelijk nog niet goed had begrepen. Ze deden dezelfde test opnieuw in maart 2016. Wat bleek? Van de 163 zoekopdrachten waren er 89 verbeterd door RankBrain. Oftewel een verbetering van de resultaten met 54,6 procent.

Het adviesbureau noemt een voorbeeld van een zoekopdracht die in het pre-Rankbrain tijdperk nog verkeerd werd geïnterpreteerd, namelijk: 'Why are pdfs so weak”. Google snapt nu dat hiermee wordt bedoeld: waarom zijn PDF’s zo slecht beveiligd, en plaatst dan ook een pagina over dit onderwerp bovenaan.

Heeft RankBrain invloed op mijn ranking?

Hoewel de naam anders doet vermoeden, heeft Google RankBrain geen directe invloed op je ranking. RankBrain wijzigt geen algoritmen. Het is zelf ook geen ranking factor. Het algoritme helpt Google om content en pagina’s op het web beter te begrijpen, om relevante matching te verbeteren.

Of zoals Google Webmaster Search Analist Gary Illyes benadrukte in een tweet:

Toch heeft RankBrain wel degelijk invloed. Het kan ervoor zorgen dat jouw pagina in bepaalde gevallen wel of niet hoog in het zoekresultaat wordt getoond  denk aan het voorbeeld met de vraag over de onveilige PDF’s. RankBrain helpt Google bij de afweging welke ranking elementen nodig zijn om met relevantere resultaten te komen.

Neem een zoekopdracht die vraagt om actualiteit, volgens de interpretatie van RankBrain. Dan zal Google ranking algoritmen selecteren die meer waarde toekennen aan nieuws.

De impact zit dus in een beter begrip van zoekopdrachten en in de keuze van algoritmen om te voldoen aan de opdracht. Wil je hier meer over weten, neem dan de uitgebreide uitleg van Stone Temple Consulting zeker eens door.

Hoe kan ik Google RankBrain in mijn voordeel laten werken?

Het antwoord is eenvoudig: met goede content. Trucjes om die te optimaliseren voor Rankbrain kunnen we je niet geven. Google wordt steeds slimmer en RankBrain zal evolueren. Mensen kunnen in de toekomst gewoon tegen de zoekmachine ‘praten’ om te vinden wat ze zoeken.

Je content moet dus steeds beter gaan aansluiten bij wat gebruikers eigenlijk zoeken, zelfs al voeren ze een heel andere zoekopdracht in.

Hoe doe je dat? Door veel specifieke content over jouw thema aan te bieden, met antwoorden geschreven in een natuurlijke taal. Op die manier gebruik je vanzelf veel gerelateerde keywords die Google kan opmerken en verbinden aan zoekopdrachten. Dit lukt overigens makkelijker met lange content.

Versmal je doelgroep en maak je content dus waardevol door met goede oplossingen te komen en door je producten of diensten aan te passen naargelang hun behoeften. Daarvoor moet je weten wie je klant is, wat hem drijft en wat hij nodig heeft.