Een goed algemeen SEO-advies? Investeer geen tijd meer aan SEO-acties die gewoon niet meer werken in 2017. SEO wijzigt continu, maar er zijn een aantal zaken die je echt niet achterwege mag laten. Tijd om enkele essentiële SEO do’s en dont’s voor 2017 op een rijtje te zetten.
Vroeger draaide on-page SEO er vooral om dat je zoekwoorden letterlijk (woord-voor-woord) opnam in je content, met het doel een perfecte match te bereiken. Dat is intussen best wat gewijzigd.
Google kan steeds beter raden wat we echt vragen in een zoekopdracht. Daarvoor gebruikt de zoekmachine technologieën zoals het zelflerende algoritme RankBrain. Als RankBrain een woord ziet dat het niet kent, raadt het welke andere woorden of zinnen dezelfde betekenis hebben zodat Google dit resultaat kan opdienen.
Een belangrijke ontwikkeling voor SEO? Zeker wel. RankBrain is Googles op twee na meest invloedrijke ranking factor!
Hoe geavanceerder zoekmachines worden, des te minder bepalend jouw gebruik van letterlijke keywords is voor je Google-score.
Je kunt je daarom beter concentreren op contentthema’s (topics), inclusief subthema’s. Schrijf hier artikelen over die een samenhangend geheel vormen.
Door in menselijke taal te schrijven, gebruik je vanzelf woorden en zinnen die Google weer kan matchen aan long-tail keywords, synoniemen en gerelateerde termen. En maak je meer kans om op te duiken in de zoekresultaten.
Een exponent van die wijziging is de nieuwe Content Strategy-tool van HubSpot (verwacht Q1 van 2017), die de focus van letterlijke keywords naar topics vat. We krijgen als Diamond HubSpot Partner toegang via ons beta-programma (benieuwd!).
Natuurlijk blijft het zinvol om belangrijke keywords op te nemen in je meta title, titel, intro, tussenkopjes en platte tekst. Het maakt je artikel goed scanbaar voor zowel je publiek als Google.
De hoofdtitel van je webpagina, ofwel de H1, telt nog steeds mee voor je ranking maar is niet het belangrijkste element op je pagina.
De H1 werd jarenlang volgepropt met zoekwoorden. Het was immers een belangrijk signaal aan zoekmachines: hier gaat deze pagina over. Daarbij werden de zoekwoorden ook nog eens zoveel mogelijk voorin de header gezet, wat krampachtige, onaantrekkelijke titels opleverde. Vergelijk maar eens:
'WordPress-site sneller: gratis tools download'
Met: 'Maak je WordPress-site sneller met deze gratis tools'
Nu zoekmachines steeds slimmer worden, loont deze techniek een tik minder.
Het is nog absoluut goed om keywords te gebruiken in je header. Maar doe het om de juiste reden.
Onthoud: je optimaliseert je pagina voor je gebruikers. Je wilt hen zo snel mogelijk laten weten waar jouw pagina over gaat.
Dat doe je allereerst met een heldere titel. Deze maakt je pagina scanbaar en trekt lezers de pagina in. Als het goed is, gaan ze daarna lezen, scrollen, verder klikken… en dit soort gedragsfactoren telt wél mee voor je ranking. Ze zeggen iets over de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Tim Soulo, chief evangelist van marketing toolset Ahrefs, noemt nog een tweede goede reden om keywords op te nemen in je H1:
Door jouw titel op te bouwen rond een specifiek zoekwoord of zinsdeel, kun je beïnvloeden hoe mensen naar je linken. En zoals je weet, heeft de anchor tekst van backlinks (en waarschijnlijk ook de omringende tekst) wél een bepaalde invloed op de zoekwoorden waarop je pagina zal ranken.
Ooit hoefde je enkel te zorgen voor zoveel mogelijk links om je website hoger te laten ranken in zoekmachines. Wáár die links op het web stonden, maakte niet uit. Die tijd is (gelukkig) voorbij. Daar heeft Google wel voor gezorgd met zijn Penguin-algoritme, dat websites (ondertussen in real-time) afstraft die spammy en onnatuurlijke links naar hun websites creëren.
Toch behoren backlinks nog altijd tot de twee belangrijkste ranking factors, naast content, volgens Google zelf. Niet slim dus om helemaal niet meer te doen aan linkbuilding. Zorg alleen dat je het op de goede manier aanpakt.
Linkbuilding is in 2017 een heel andere oefening geworden. Het draait om de kwaliteit van de links die je verkrijgt. Relevante bronnen die verwijzen naar relevante pagina’s. En daar moet je serieus tijd en moeite in steken. Denk aan het schrijven van gastblogs, het publiceren van persberichten en langdurig actief zijn in online communities.
Een goede vraag is dan: kun je beter investeren in link building of in contentgeneratie? En volgt het één uit het andere?
HubSpot is er duidelijk over: als je budget te investeren hebt in je website, zorg dan voor een team dat je content professioneel aanpakt. De content kun je gebruiken op je webpagina’s, in blogposts, ebooks en voor gastblogs.
Na verloop van tijd gaat dit vanzelf links opleveren, omdat mensen goede content graag delen,
aldus HubSpot in hun rapport ‘18 SEO Myths you should leave behind in 2017’.
Een meta description is een stukje code dat aan zoekmachines uitlegt waar een webpagina over gaat. Je ziet ze in de zoekresultaten verschijnen als een soort preview snippet van je pagina.
Lange tijd was het gebruikelijk om deze meta descriptions vol te stoppen met keywords. Maar dit is al jaren achterhaald. Al in 2009 maakte Google bekend dat meta descriptions en meta keywords weinig tot geen effect hebben op je positie in de zoekresultaten. Wat niet wil zeggen dat meta descriptions helemaal geen nut hebben voor je SEO!
Want een goed geschreven meta description, liefst met een call-to-action erin verwerkt, laat jouw webpagina opvallen tussen de andere in de zoekresultaten. Het verhoogt je doorklikpercentage. En dát wordt door zoekmachines als Bing wel meegenomen als ranking factor.
Google wil helaas niet bevestigen of zij websites met een hoog doorklikpercentage ook belonen. Maar het is niet ondenkbaar en ze kunnen het in de toekomst best gaan doen.
Zoekmachines kunnen nog altijd geen afbeeldingen interpreteren zoals wij dat doen. En dus is het heel belangrijk dat je beschrijvingen met keywords toevoegt aan je afbeeldingen. Doe je dat niet, dan laat je een enorme kans op een betere online zichtbaarheid liggen.
Geef elke afbeelding op je website een relevante bestandsnaam (geen a100288fcp.jpg, maar maak-je-website-gebruiksvriendelijker.jpg ) en alt tekst (Maak je website gebruiksvriendelijker), zodat Google weet wat de afbeelding weergeeft. Voeg ook beschrijvende titels en foto-onderschriften toe.
Pro-tip: verwijs in je tekst naar je afbeelding en gebruik daarbij keywords die overeenkomen met de alt tekst of bestandsnaam van de foto. Hoe dichter de afbeelding bij de tekst staat, hoe beter Google kan bepalen waar deze over gaat.
Onthoud dat zoekmachines bovenal hun gebruikers een goede ervaring willen bieden. Google wil enkel pagina’s aanbevelen die relevant en gebruiksvriendelijk zijn.
Als je dat in gedachten houdt, wordt het heel duidelijk waar SEO in de toekomst naartoe gaat. En wat jouw uitdaging is.
Om de vindbaarheid van je website te verbeteren, zal je moeten focussen op kwaliteitscontent en daarnaast je pagina's zo gebruiksvriendelijk mogelijk moeten maken.
Let dus op factoren als:
Zo lang je bezoekers jouw content behulpzaam vinden en er plezier aan beleven, zal je website automatisch ook de algoritmes van zoekmachines tevreden stellen. En stijgt je content organisch naar de top.
En ... er zijn ook nog enkele technische belangrijke zaken voor 2017 die je weten moet:
AMP is een open standaard om webpagina’s sneller te laden op mobiele toestellen - en Google wil die pagina’s extra ondersteunen. Bedoeling van dit alles? Een snellere (en dus) betere leeservaring voor jouw surfers.
Voor WordPress zijn er verschillende AMP plug-ins beschikbaar. HubSpot komt in de loop van Q1 (2017) met een native AMP-ondersteuning. Wij zitten midden in het beta-programma van deze uitrol - hier een preview hoe deze pagina er bijvoorbeeld in AMP-vorm uitziet:
Https is de afkorting voor Hyper Text Transfer Protocol Secure, en is een uitbreiding van het http-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Het wordt veelal gebruikt bij e-commercesite, om beveiligde transacties, zoals betalingen, te doen.
Het leverde tot vandaag een extra op voor je SEO, maar een nieuwe uitrol van Chrome gaat een stap verder. De Chrome Update 56 geeft expliciet aan of een site "veilig" is of niet:
Ook hier voorziet HubSpot in een oplossing voor sites gebouwd in de HubSpot Website Platform (CMS): daar zit een standaard https inclusief.
Meer weten over SEO ? Download dat het nieuwe ebook van HubSpot waarin ze SEO-tactieken bespreken waar je alvast géén tijd meer moet in steken: