SEO en Google: het blijft een continue uitdaging om bij te blijven. Zo heeft Google onlangs het gebruik van https als ranking signal bekendgemaakt. En dan komt de SEO-check-vraag: is het gebruik van https belangrijk voor jou?
Spoiler alert: ja, https verbetert de ranking van jouw website en heeft nog andere voordelen. Maar nee, https verhoogt je ranking niet significant. Wij zouden het alvast niet prioritair op ons lijstje zetten - tenzij het zinvol is voor je business (bijvoorbeeld als je een e-commercesite hebt). Weet ook dat het gebruik van https een pak nadelen heeft. We zetten alles even op een rijtje.
Google zet webbouwers en –masters onafgebroken onder druk om nieuwe wijzigingen te detecteren in de algoritmes voor SEO. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van social signals, het verdwijnen van Google Authorship of het gebruik van de intent van keywords in plaats van enkel resultaten aan te bieden op een exacte match met keywords.
Je kan dit als volgt samenvatten: Google wil zijn klanten (mensen die een zoekopdracht intikken) een zo relevant mogelijk antwoord geven. Google analyseert daarbij bijvoorbeelde de contextuele omgeving waarin mensen die opdracht geven. Iemand die “pizza bestellen” intikt op zijn laptop om 9 uur ’s ochtends heeft waarschijnlijk een minder dringende nood dan iemand die hetzelfde intikt op zijn smartphone (context: onderweg naar huis?) om 8 uur ’s avonds.
Google wil sites die expertise tonen, een hoge graad van autoriteit, een uitstekende reputatie hebben en betrouwbaar zijn. In het handboek van Google noemen we dat E-A-T: sites die Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness vertonen, verdienen extra SEO-punten.
Als jij, als website-eigenaar, bovenstaande als uitgangspunt neemt en dus je website responsive en mobiel maakt, uitstekende en relevante content voor jouw doelgroep aanbiedt, je site social deelbaar maakt en zorgt voor een uitstekende gebruikerservaring, dan zit je al aardig op het goede SEO-pad. En heb je meteen ook een uitstekende website gemaakt ☺
Google maakt in de 2de helft van 2014 het gebruik van https bekend als ranking. De achterliggende en fundamentele reden is dat Google een veiliger internet wil. Do no evil, weet je wel.
Https is de afkorting voor Hyper Text Transfer Protocol Secure, en is een uitbreiding van het http-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Het wordt veelal gebruikt bij e-commercesite, om beveiligde transacties, zoals betalingen, te doen.
Https-pagina’s geven je inzicht over de sites die je trafiek leveren. Trafiek die passeert langs een https-site, behoudt die beveiligde informatie immers, en krijg je ook te zien in je analytics. Een site die enkel het http-protocol voert, ziet in zijn Google Analytics een bezoeker die via een andere site komt als … ‘direct’ verkeer, zonder verdere details.
Er zijn een aantal manieren waarop https zorgt voor een extra laag beveiliging:
Geëncrypteerde sites hebben een slot-icoontje in de adresbalk. Dat icoontje blijkt heel belangrijk te zijn voor consumentenvertrouwen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van potentiele kopers afhaakt op een site zonder dit icoon.
De snelheid van je site kan negatief beïnvloed worden. Een beveiligde verbinding vraagt immers wat extra handelingen. Trage laadtijd betekent een slechtere gebruikerservaring en is een factor die je Google ranking negatief kan beïnvloeden.
Niet alleen certificaten nemen een hap uit je budget, onderschat ook het werk niet dat er aan je site moet gebeuren.
Onze gezond-verstand-regel: gebruik https enkel als het zinvol is voor je business. Als het - bijvoorbeeld - een belangrijk signaal is naar je klanten, of als je de data van de referral sites wil analyseren. Https is zeker niet het belangrijkste wapen in je SEO-arsenaal. Belangrijker zijn social media tags, uitstekende content, het vermijden/aanpakken van duplicate content, de snelheid van je site, etc.