2014 was best een druk jaar voor SEO. Panda, Penguin, https, … het zijn maar enkele van de veranderingen in de algoritmes van Google, in onze regio de belangrijkste zoekmachine. Ook Google Authorship werd overboord gekeild, nochtans een belangrijke best practice voor Leadstreet.
Hoewel het systeem van Google Authorship door Google niet meer wordt gebruikt, blijven de principes er achter wel levend. Even verduidelijken:
Google Authorship was een methodiek waarmee Google specifieke auteurs via Google+ kon matchen met hun artikels, én hen in de zoekresultaten zichtbaar toonde met een foto. Het idee was dat content beter of relevanter is als je de auteurs herkent als betrouwbare journalisten of schrijvers.
Google zorgde ook voor een leuke stimulans: de naam én foto van de auteur verschenen in de zoekopdrachten, met als achterliggende logica dat dit je extra kliks en dus meer webtrafiek zou opleveren.
Goede auteurs > goede kwaliteit > betere visibliteit > extra bezoekers
Google beëindigde eind augustus 2014 na drie jaar dit experiment. Het gebruik van foto’s van auteurs werd eerst teruggeschroefd, dan stopgezet in juni. In augustus werd de plug er definitief uitgetrokken. Alle inzet en inspanningen die schrijvers van blogs en posts hadden gedaan, bleken plots waardeloos. Of toch niet helemaal?
Het idee van ‘Author rank’ (geen officiële Google-term trouwens) is dat als Google een betrouwbare bron zoals een site of een auteur kan identificeren. Dat effect wordt sowieso weerspiegeld in zoekopdrachten.
Google wil immers fundamenteel aan zijn iedereen die een zoekopdracht intikt een zo goed en relevant mogelijk antwoord geven. Hierbij komen een pak andere, belangrijke SEO-elementen om de hoek kijken. Een goed voorbeeld is social proof ; als veel lezers jouw posts delen vindt Google dat een blijk van kwaliteit.
Ik maak graag de analogie met een klassieke uitgever; we kunnen onze roots als uitgevers met 40+ jaar ervaring rond magazines, websites en seminars niet verbergen. Content van hoge kwaliteit, geschreven door een auteur of site met autoriteit komt bovendrijven en zal gelezen worden.
Vertaal dat naar het E-A-T-principe van Google en je krijgt de volgende vuistregel: Bouw sites met content die Expertise toont, een hoge graad van Autoriteit heeft en Trustworthy is.
Gooi je Google+-profiel (nog) niet weg. Actief zijn op social media rond de topics waarover jij schrijft geeft je de opportuniteit om je expertise te tonen, autoriteit op te bouwen en je als een betrouwbare bron te profileren.
Denk ook aan de theorie van social proof: publicaties die etaleren dat ze 30.000+ inschrijvingen hebben op hun nieuwsbrief zullen je sneller overhalen om ook in te schrijven.
30.000 people can’t be wrong, right?
Het connecteren met belangrijke stemmen in jouw sector is een mooie een boost voor je eigen verhaal. Als zij jouw content delen stijgt meteen jouw autoriteit.
Probeer niet te breed te mikken, en concentreer je op jouw expertise en de domeinen waar je sterk staat.
We komen er vaak op terug: de kwaliteit van waardevolle content op je site kan niet overschat worden. Goede, relevante verhalen brengen potentiële klanten naar je site, waar je hen –opnieuw met content- in je koopproces binnentrekt. Content is de motor van je online salesmachine.
Het concept van Google Authorship is verleden tijd, maar het idee van Author Rank blijft bijzonder actueel.
Ons advies? Denk als een uitgever of een kwaliteitsjournalist! Plaats je doelgroep centraal, zorg voor een prima gebruikerservaring en bedien je bezoekers met uitmuntende en waardevolle, content waar ze wat mee zijn. Zorg ervoor dat je lezers je content kunnen waarderen en delen, en toon je expertise op social media. Daarmee zet je al aardig wat stappen op het goede SEO-pad!