HubSpot introduceert binnen enkele dagen een nieuwe navigatie in zijn product. Voor wie vandaag HubSpot gebruikt, zal het even opkijken zijn. Hoe de nieuwe navigatie er precies uitziet, en waarom die er komt - dat lees je in deze preview.
De grote waarom: een integratie van de verschillende producten
HubSpot heeft meerdere producten: naast HubSpot Marketing, de marketing portaal (het moederschip), is er ook HubSpot CRM en HubSpot Sales. En zijn er van zowel Marketing als Sales ook gratis en startersversies beschikbaar. Een overzicht van de volledige stack vind je hier.
En straks komt daar ook nog Conversations bij, een geintegreerd communicatie platform die chat, mail en Facebook Messenger combineert. Een universele inbox dus. Plus de Service Hub, een volledig nieuw platform voor de klantendienst (met ticketing systeem, customer feedback, etc.).
In de navigatie moet je vandaag manueel switchen tussen de verschillende producten:
Om de verschillende producten makkelijker bereikbaar te maken (en visibeler), brengt HubSpot die nu samen in één navigatie:
We vermoeden er ook wel een growth hack in van HubSpot (of laten we het gewoon een commerciele move noemen): door alle producten visibel te maken, krijg je als gebruiker het gevoel dat je een pak mist als je die toolset niet hebt.
Plus een verbeterde UX
Een pak van de tools kregen de voorbije maanden een visuele en UX-upgrade (en/of nieuwe functies). De navigatie past perfect in dat rijtje.
En zit die navigatie logisch in elkaar?
Eerlijk - na een half dagje gebruiken is het nog wat zoeken. Bij het schrijven van deze blog vonden we moeiteloos de weg. Maar ruim vijf jaar navigatie-gebruik krijg je er natuurlijk niet zomaar uit.
Het 'marketing'-luik, bijvoorbeeld, is best logisch, al was het even zoeken naar het item 'lead scoring'.
Lead scoring zit niet in het menu (de logica: dat is geen item die je dagdagelijks aanpast), maar bij de settings. Dat soort kleine quirks brengt je even van de wijs - maar het is gewoon een kwestie van weten (en op zich wel logisch).
Verder worden elementen geclusterd, zo zitten CTA's en forms onder 'Lead capture':
De Contacts-navigatie brengt elementen uit Marketing en Sales samen: je krijgt zowel toegang tot je Contacten (vroeger bereikbaar via Marketing én Sales), maar hier krijg je ook toegang tot de Activity Feed (Sales).
Plus een roll-out van nieuwe features
Onder 'automation' krijg je, hop, naast je workflows (het opzetten van lead nurturing flows) en sequences (sales automation) ook een nieuwe feature te zien: bots.
De bots zelf testen we hier de komende dagen nog uit. Feedback volgt:
Wanneer mag ik die nieuwe navigatie verwachten?
Snel. Heel snel. De navigatie is sinds enkele dagen (25 april 2018) uitgerold naar de top partners, en wordt vanaf 30 april in alle portalen opengesteld. Je kan daar dan nog tijdelijk terugschakelen naar de oude navigatie.