Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Praktische gids keywords: de juiste zoekwoorden voor SEO

Geschreven door Johan Vantomme | 3 november 2014

Schrijven doe je voor lezers, maar dan moeten je lezers die artikels wel vinden. En je content vinden ze door te zoeken, op Google bijvoorbeeld. Maar wat zoeken ze dan? En welke woorden (keywords) gebruiken ze om te zoeken? Dat kan je gelukkig opzoeken. We helpen je op weg. (update 2 februari 2019)

Voor we de schijnwerpers op keywords richten (ook wel zoekwoorden of sleutelwoorden): ze zijn een middel, geen doel. Bezoekers landen op je website via zoekmachines omdat ze op zoek zijn naar oplossingen, naar antwoorden op hun vragen.

Of, als we dat vertalen naar de Buyers Journey, ze zijn Top Of the Funnel (TOFU) en (nog) niet op zoek naar jouw product of dienst.

De zoekmachines zelf worden ondertussen een pak intelligenter en willen hun klanten snel relevante antwoorden geven op de vragen van de zoeker. Dat zorgt voor een aanpassing van jouw SEO-tactieken en de manier waarop jij moet optimaliseren voor keywords/zoekwoorden.

Voor we aanpak en tools bespreken, even deze twee zaken:

1. Short vs Long Tail

Allereerst dien je het verschil te begrijpen tussen short en long tail.

Short tail zijn zoekopdrachten zoals ‘loopschoenen’, een zoekopdracht van één woord. Het kan fijn zijn om hierop te ranken, maar ... je hebt geen idee wat die persoon eigenlijk zoekt. Er zijn immers zoveel soorten loopschoenen. En dan ook niet vergeten dat je op deze algemene zoekopdrachten vaak af te rekenen hebt met gigantische concurrentie.

Een zoekopdracht als ‘loopschoenen Nike’ daarentegenover is ook nog short tail, maar zegt al wel iets meer wat de persoon zoekt (de intentie). Maar ook op die keywords gaat vermoedelijk een pak concullega's proberen op te scoren.

Een long tail zoekopdracht is dan bijvoorbeeld ‘loopschoenen voor marathon vrouwen’. Een zoekopdracht vanaf 3 woorden kan je long tail noemen. Hoe meer woorden, hoe duidelijker de 'intent', de zoekintentie wordt. En, des te interessanter om daarop hoog te ranken, want je kan exacter antwoorden en mogelijk zit de prospect of klant al veel dichter bij zijn aankoopmoment!

2. Soorten zoekresultaten

Google is een zoekmachine, m.a.w. een plek waar mensen antwoorden zoeken én verwachten. Als Google de mogelijkheid heeft om onmiddellijk een antwoord te formuleren, zal Google dit ook doen. Daardoor krijg je zoekresultaten zoals:

Je merkt in bovenstaand voorbeeld dat heel wat zoekers geen enkele reden meer hebben om naar een site door te klikken.

Een ander voorbeeld. Wanneer je op zoek gaat naar lokale zaken, krijg je na de advertenties zelfs eerst drie mogelijke resultaten (dit wordt ook ‘local pack’ genoemd) met een map er bij.


En dan zijn er nog Featured Snippets, deze bevatten tekst die Google uit je pagina haalt (of uit bijvoorbeeld Wikipedia). 

Nemen we als voorbeeld de zoekvraag “Ondernemingsnummer aanvragen”. Hier kregen wij eerst 4 advertenties te zien, voor de featured snippet (met gestripte info van Unizo) aan bod kwam. 


Kortom, Google gaat voor kwaliteit en wil de zoeker zo snel mogelijk met de juiste informatie bedienen. En experimenteert quasi continu met nieuwe manieren om dat te doen. Wat direct betekent dat jij ook voor kwaliteit moet gaan, en niet meer voor de oude tactiek van kwantiteit.

Vuistregels bij het zoeken naar goede keywords

Ranking telt, maar je hoeft niet één te staan

Het lijkt vreemd, maar het is niet altijd het eerste zoekresultaat dat de meeste kliks krijgt. Dit is redelijk old school thinking. Mensen klikken op de link waarvan zijn denken dat het een antwoord biedt. Besteed dus de nodige aandacht aan de meta title tag en de meta description.

In onderstaand voorbeeld - waar zou jij op klikken? Welk resultaat ligt het dichtst bij jouw zoekintentie?

Wél moet je trachten op de eerste pagina te staan. Naar de tweede pagina gaat de zoeker niet zo vaak. Schertsend lees je wel eens deze opmerking over de 2de resultatenpagina: 

The Best Place to Hide a Dead Body Is The 2nd Page of Google ... 

Vergeet ook niet dat Google gepersonaliseerde resultaten toont. Wat bij jou eerste staat, staat mogelijk op de derde plaats bij je collega. Ook zijn resultaten op elk toestel of device niet hetzelfde. Een bepaalde pagina wat eerst staat op desktop, staat mogelijk vierde op een smartphone. En ook contextgevoelig is. Een zoekopdracht naar pizza om 12 uur 's middags op je smartphone doet bijvoorbeeld vermoeden dat je op zoek bent naar een pizzeria in je buurt.

Extra parameters die een rol spelen zijn onder meer zoekgeschiedenis, maar ook bijvoorbeeld de snelheid van inladen van een pagina.

Stappenplan: zo kies je goede en relevante keywords

1. Stel de vraag: welke keywords scoren vandaag reeds voor jou?

Ga naar je Google Analytics of Google Search Console, en kijk welke zoekwoorden vandaag gebruikt werden door bezoekers van je site. Voeg de beste toe aan je lijst van master keywords. Google Search Console geeft niet alle data, maar een vrij goed overzicht welke zoekopdrachten een pagina van je website als zoekresultaat geeft (met gemiddelde ranking).

Tip: maak van deze keywords long tail keywords, en controleer of je site vandaag voldoende antwoord geeft op die vragen. Door deze te verfijnen ga je beter scoren - een quick win!

2. Denk na over de vragen die jouw Buyer Persona stellen

Kruip in de huid van je Buyer Persona (je ideale doelgroep) en denk na wat de vragen zijn die zij zullen stellen om een antwoord te vinden op hun probleem.

Een voorbeeld.

Jij bent een verhuurder van vakantiehuizen in het idylische Vleteren (West-vlaanderen). Yep. Vlakbij de trappistenbrouwerij van West-Vleteren, de brouwerij Sint-Bernardus (Watou) en de Struise Brouwers (Vleteren). Ja, we kennen onze bieren, maar dit terzijde.

Je buyer persona, daarentegen, is geen bierkenner, maar een moeder van een standaardgezin. Denk 2 kinderen (jonger dan 12), tweeverdieners en milieubewust. Voor Veerle (laten we ze zo noemen) staat alles in het teken van haar kroost en (belangrijk!) een goede opvoeding.

De vragen die Veerle kan intikken in het zoekvenster

  • Educatieve vakantie West-Vlaanderen
  • Wat bezoeken tijdens de kustvakantie
  • Musea aan de kust
  • Welke musea bezoeken tijdens de vakantie
  • Ecologische vakantiehuizen in Vlaanderen
  • Vakantiehuis huren voor een weekend

Jouw job? Overloop de vragen (en de antwoorden) en maak een lijst van master keywords. Dat zijn enkelvoudige, ‘broad’ keywords, waarvan je straks long tail zoekwoorden van gaat maken.

Mogelijke algemene zoekwoorden:

  • Vakantiehuis
  • Educatief
  • Ecologisch
  • Musea
  • Kust
  • Huren
  • ....

3. Maak afgeleiden van je enkelvoudige keywords

Long tail keywords kan je zelf verzinnen, maar je kan bijvoorbeeld ook de autosuggestie gebruiken die Google aanbiedt. En vergeet ook niet te kijken naar de ‘gerelateerde zoekopdrachten’ die onderaan de resultatenpagina van Google staan.

Er zijn een pak websites die deze diensten beter aanbieden. Sommige zijn gratis, voor andere moet je een maandelijkse fee betalen.

Enkele suggesties:

Een extra factor waar je rekening moet mee houden is de zoektaal. In België gebruiken we vaak Google.be én de Nederlandse taal bij zoekopdrachten.

De resultaten die je dan krijgt, kunnen fel verschillen van een zoekresultaat op Google.com én de (standaard) Engelse taal. Neem ook niet Nederland als referentie als je je richt op de Vlaanderen. Woorden als 'bank' betekenen in Vlaanderen en Nederland niet altijd hetzelfde.

Test dus altijd op de markten waarop je je richt.. Focus op de belangrijke keywords, en voor je het weet heb je honderden long tail keywords om verder mee te werken.

4. Voice Search

Denk ook letterlijk aan ‘vragen’. Als we even terug verwijzen naar de featured snippets, worden die vaak getoond bij effectieve vragen zoals

  • Wat
  • Hoe
  • Hoeveel
  • Waarom
  • Wanneer
  • enz.

Ook daar is een uitermate geschikte tool voor: https://answerthepublic.com/.

Vul je zoekwoord in (+ taal) en de tool geeft je een mooi overzicht van alle vragen die rond dat zoekwoord gesteld worden. Je hebt ofwel een mooi visueel overzicht of je kan ook een tabel downloaden.

Deze aanpak van vraag/antwoord is altijd het overwegen waard om een snippet te behalen bij Google. Het zijn immers de snippets die als antwoord dienen bij Voice Search. En laat dit nu net de toekomst van Search zijn. Mensen gaan steeds vaker hun vraag mondeling stellen, en dat doen we niet met 2 woorden.

5. Controleer zoekvolume en competitiviteit

Met een van bovenstaande pro-tools (SEMRush, Moz, ...) of met Google Keyword Tool of Google Trends kun je het zoekvolume binnen Google achterhalen, of de evolutie in populariteit van een keyword nakijken.

Met de Google Keyword Tool (onderdeel van Google Ads) kun je het volume, de competitie en alternatieven vinden.

Exporteer die naar Excel, orden op zoekvolume en competitiviteit. Let wel, bij Google Keyword Tool krijg je pas effectieve cijfers als je ook daadwerkelijk adverteert. Zonder ad spend krijg je enkel brede volumes als 10k-10.000k. Daar heb je niets aan, zeker niet in België.

De ideale combi zoekvolume en competitiviteit die je wil is een hoog zoekvolume en lage competitiviteit - daar zit er potentieel.

6. Tips voor het correcte gebruik van keywords

Het is bijna onmogelijk alle honderden (of duizenden) keywords in één oefening te verwerken. Start met de beste (opportuniteiten) uit je lijst, bijvoorbeeld jouw top 25. Schrijf op die keywords een aantal blogposts en gebruik ze zeker ook in de statische pagina’s van je website.

Neem je keywords ook op in de pagina titel, url, meta desciption en op de webpagina zelf (on page SEO). Overdrijf niet met het gebruik van je keyword. Wat is teveel? Beste methode is je tekst rustig hardop lezen. Je zal zelf wel merken dat je het zoekwoord té vaak gebruikt. Is dat het geval, overweeg synoniemen.

Neem je keywords op in je beeldnamen en in de alt-tag van je beelden.

Take aways keywords

Een onderzoek naar keywords is essentieel voor je website en blogposts. De juiste keuzes leveren je trafiek op, foute keuzes verspilde energie.

Enkele tips:

  • Op alle keywords scoren lukt niet (zeker niet op broad keywords)
  • Denk vraag/antwoord en bereid je voor op voice search
  • Relateer je keywords met je Buyer Persona
  • Ga op zoek naar long-tail keywords
  • Gebruik keywords met een degelijk zoekvolume en een lage competitiviteit
  • Focus je in een eerste fase op je top 25 keywords
  • Gebruik je keywords goed ook bij beelden
  • Evalueer, itereer, en voeg keywords toe

Succes!