Nieuwe trends zoals voice search, doorlopend gesleutel van Google en ga zo maar door: het belooft weer een bijzonder interessant jaar te worden voor online marketing. Maar gelukkig zijn er nog zekerheden, zoals deze tien SEO-tips die blijven vruchten afwerpen.
(update 26 januari 2020).
De wereld staat niet stil, en voor SEO is dat niet anders. In een digitale wereld van zoeken en gevonden worden, zullen nieuwe evoluties als voice search gegarandeerd een impact hebben op de manier waarop we naar informatie op zoek gaan online. Welke impact dat zal hebben en hoe we daar best op in spelen, dat wijst alleen de toekomst uit.
Daarnaast is er Googles doorlopend streven naar het aanbieden van zo relevant mogelijke zoekresultaten in Search.
Om de meest relevante pagina’s te kunnen tonen in de zoekresultaten, probeert Google niet alleen een beeld te krijgen van wat er letterlijk op de pagina staat, het gaat ook op zoek naar context. Keywords en synoniemen, headers, in- en uitgaande links, ankerteksten, alt-tags bij afbeeldingen enzovoort: Google bekijkt ze allemaal wanneer het een pagina indexeert. Google Search wordt dus minder letterlijk en meer semantisch van opzet.
Wanneer je nieuwe pagina’s toevoegt aan je website, hou je dan ook maar beter rekening met de gevoeligheden van Google. Deze 10 on-page SEO-tips pas je probleemloos toe wanneer je nieuwe blogitems schrijft of productpagina’s toevoegt.
Voor we starten - nog even een definitie van on-page SEO:
On-page SEO het optimaliseren van webpagina's met het doel hoger te scoren in zoekresultaten en meer (relevant) verkeer te hebben. On-page verwijst naar zowel de content als het technischer luik (denk html) van een pagina die geoptimaliseerd kan worden. Off-page SEO bestaat ook - dat zijn dan bijvoorbeeld links en andere externe signalen.
Het blijft een basis voor een doordacht geschreven blogpost: keyword research. De data die je hieruit haalt, geven je immers heel wat nuttige aanknopingspunten om je doelgroep te bereiken. Waar zijn ze naar op zoek? In welke maand is de interesse het hoogst? Welke zoekwoorden/taal gebruiken ze? En ook: hoe hoog is de concurrentie voor die zoekterm?
Die analyse is niet alleen onmisbaar bij het opstellen van je blogkalender en de thema’s, ook voor jouw contentteam verschaffen ze duidelijkheid over de precieze insteek die hij/zij moet hanteren bij een blogitem. Voeg de meest interessante keywords dus meteen toe aan je redactionele kalender.
Kies voor elke blogpost (of nieuwe pagina) bijvoorbeeld één focus keyword waar je op werkt, maar denk ook aan gerelateerde keywords die interessant kunnen zijn voor je tekst. Hier kan de auteur dankbaar gebruik van maken om de tekst op een ‘natuurlijk lezende’ manier SEO-proof te maken.
TIP: Op zoek naar tools voor keyword research? Neem dan een kijkje naar Google Keyword Planner, of naar een (betalende) tool van 3de partij, zoals SEMRush of Moz. Of maak gebruik van de ingebouwde keyword-suggesties bij HubSpot. Ook de gegevens uit Google Analytics, Google Trends en Google Search Console kun je trouwens gebruiken bij je keyword research.
Slecht nieuws voor wie er snel vanaf dacht te zijn: een tekst volproppen met keywords en hopen op een goede ranking werkt al lang niet meer. Meer nog: Google straft deze tactiek – die ook bekend staat als keyword stuffing – zelfs af in de zoekresultaten.
Het komt er dus op aan om je keywords op de belangrijkste plaatsen te gebruiken, waar ze het grootste gewicht hebben. Denk hierbij aan de H1-en H2-headers, de eerste alinea van de bodytekst, de meta title en meta description, de alt-tag en de image name.
In tekst die je optimaliseert voor SEO plaats het focus keyword liefst ook zo ver mogelijk vooraan in de tekst.
TIP: Hou in het achterhoofd dat Google de page rankings bij zoekresultaten bepaalt, maar dat je teksten uiteindelijk bestemd zijn voor mensen. SEO mag dus nooit een reden zijn voor een minder vlotte of zelfs artificieel lezende tekst.
Google houdt van pagina’s die rijk zijn aan content. Daarom scoren langere blogitems typisch beter dan korte posts bij de zoekresultaten.
Die vaststelling is geen uitnodiging voor langere posts zonder inhoudelijke meerwaarde, maar toont aan dat er ruimte is om een onderwerp diepgaand te behandelen. De meest interessante gerelateerde keywords (zie tip #1) die binnen je hoofdthema passen zijn een goede indicator voor welke zaken je best in je tekst integreert en verder uitdiept.
Doe je dit op een kwalitatieve manier, dan zal Google je content hoger inschatten dan wanneer je je simpelweg tot het integreren van keywords beperkt.
TIP: Langere posts die dieper ingaan op een thema hebben een bijkomend voordeel: doordat je copywriter de kans krijgt om een topic op meer manieren te benaderen, worden er vaak op natuurlijke wijze tientallen of honderden long-tail keywords in de tekst geïntegreerd.
Een makkelijk scanbare tekst laat zich sneller lezen en wint vaak aan duidelijkheid. Ook Google houdt van makkelijk scanbare teksten, en kijkt daarbij onder meer naar de headings op je pagina om een idee te krijgen van wat er te zien en lezen valt. Met andere woorden: het schept meer context.
In je H1-header (bijvoorbeeld de hoofdtitel boven een blogpost) verwerk je idealiter je focus keyword (zie ook #2), terwijl je in de overige headers op de pagina (bijvoorbeeld de tussentitels bij diezelfde blogpost) met gerelateerde keywords werkt.
TIP: Denk ook aan de achterliggende structuur voor je content. Werk bijvoorbeeld met thematische content clusters, of bekijk nog eens grondig of de opbouw van je categorieën wel Google-vriendelijk is. Een juiste structuur is transparant genoeg om ook de pagina’s die onder een andere pagina zitten te duiden voor Google.
Ankertekst (of anchor text) is de klikbare tekst op je webpagina waar links achter zitten. Niet alleen je gebruikers appreciëren het wanneer vooraf duidelijk wordt aangegeven waar zo’n link naartoe leidt, ook Google waardeert dit.
Kies dus liefst voor ankertekst die je focus keyword bevat, en vermijdt links achter weinigzeggende woorden zoals ‘klik hier’ of ‘deze pagina’. Hoe duidelijker en relevanter je ankertekst, dus te beter Google dit beoordeelt.
TIP: Links kun je voorzien van title tags, een methode om Google nog wat meer context te verschaffen.
De meta title en meta description (voor de snippet) zijn strikt gezien niet echt on-page tweaks, maar productiegewijs is het een goed idee om ze gewoon mee op te nemen in de briefing voor je copywriter. Daarom nemen we ze toch op in ons lijstje.
De title (een titel van 50 tot 60 tekens) en description (een kort stukje copy van maximaal 320 tekens) zijn namelijk het enige wat iemand zal zien bij de zoekresultaten, en moeten iemand dus meteen overhalen om door te klikken naar je website. Daar zijn duidelijke, activerende bewoordingen voor nodig waarin ook je focus keyword is verwerkt.
TIP: Herhaal het zoekwoord in je copy, aangezien dit vet wordt weergegeven bij de resultaten.
Google kan veel, maar een afbeelding bekijken? Dat lukt nog net niet. De afbeeldingen op je pagina zeggen Google dan ook minder zonder een korte omschrijving erbij. Daarom voorzie je alt tags voor je afbeeldingen, tekstjes die bezoekers ook zien wanneer ze met de muis over een afbeelding bewegen.
Deze alt tag copy vertrouw je best toe aan je copywriter of beeldredacteur: ze moet kort zijn, omschrijven wat er op het beeld te zien is en je focus keyword te bevatten. Bij een tekst over datacenters zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘Datacenter van <Bedrijfsnaam> in <Locatie>’.
TIP: Ook de bestandsnamen van je afbeeldingen benoem je best met een beschrijvende naam waarin je jouw focus keyword gebruikt (dus niet: image1.jpg of een van onderstaande voorbeelden).
Geen betere manier om verbanden duidelijk te maken dan links. Niet alleen lezers waarderen het wanneer je bijkomende, relevante informatie aanreikt, ook Google pikt die wenken op.
Verwerk in je copy dus zeker links, zowel externe als interne. Hou rekening met onze eerdere wenk over ankertekst (zie #5) en verwijs alleen door naar pagina’s die echt relevant zijn voor bezoekers.
Weersta ook aan de verleiding om alleen te linken naar producten en landingspagina’s, en link zeker ook door naar andere content op je website – ook als het om wat oudere items gaat.
TIP: Op zoek naar de beste plaats voor een link of cta in je tekst? Verplaats jezelf dan even in de schoenen van de lezer en ga na waar een link de grootste meerwaarde heeft. Of experimenteer met verschillende plaatsen voor je cta’s en meet welke plek het best scoort.
Op een nieuwe website of een site waar veel nieuwe producten aan worden toegevoegd, kan het verleidelijk zijn om een generieke omschrijving voor een product of dienst toe te gebruiken. Zelfs wanneer die op meerdere pagina’s op je site gebruikt wordt. Of je gebruikt dezelfde meta description bij verschillende pagina’s.
Er zijn heel wat argumenten om dit niet te doen. Unieke meta titels kunnen de CTR uit organische trafiek opdrijven, terwijl unieke productomschrijvingen enorm kunnen helpen met het oog op een directe conversie of aankoop. Een reeks pagina’s die grotendeels dezelfde content bevat, kan er zelfs voor zorgen dat Google slechts één van die pagina’s naar voor schuift.
TIP: Wanneer je inspiratie zoekt voor sterke meta descriptions, is een rondje googlen vaak een goed idee. Zet voor jezelf eens op papier welke zoekresultaten je aanspreken om door te klikken en welke niet, en noteer ook het waarom.
Recente toevoegingen of wijzigingen op een website zorgen ervoor dat Google de site vaker crawlt, om in kaart te brengen wat er aangereikt moet worden in de zoekresultaten.
Met opmerking #8 in het achterhoofd, is het dus een goed idee om de waarde van je oudere content niet uit het oog te verliezen. Vaak kunnen artikels met enkele kleine aanpassingen weer helemaal up-to-date worden gemaakt, wat (tijdelijke) SEO-voordelen kan bieden.
Maak hier dus zeker tijd voor vrij, en bekijk meteen ook of er andere zaken zijn die wat extra aandacht vereisen. We denken dan spontaan aan het opsporen van dode links, redirects instellen, enzovoort.
TIP: Voor updates van content voorzie je best plaats in je contentkalender, maar wees hier flexibel in. Zorgt een gebeurtenis in de actualiteit voor een plotse interessepiek rond een thema dat jij al behandeld hebt, dan zet je die items best vooraan in je updatelijstje om mee te liften op die trend.
Dan wordt het tijd om ook de rest van jouw SEO te bekijken. In dit ebook krijg je 20 SEO-mythes voorgeschoteld. Zaken die vaak als waarheid worden verteld, maar het niet zijn, of nuance nodig hebben!