Moet jij van je database nog een GDPR/AVR-toestemming ontvangen om ze verder te blijven mailen? Dan tikt de klok ongenadig. Bekijk hier hoe een aantal bedrijven het aanpakken, en pluk snel wat inspiratie voor je eigen re-opt-in.
Voor we beginnen nog even dit: toestemming is niet de enige rechtsgrond die je kan inroepen om je database te mailen. In het kader van marketing kan je bijvoorbeeld verwijzen naar een gerechtvaardigd belang (de befaamde "Legitimate Interest"). Meer info vind je in onze andere posts over de GDPR.
Wil je helemaal op safe spelen, dan zit er echter niets anders op dan voor een cleane re-opt-in te gaan. Daar zijn trouwens ook voordelen aan verbonden voor de kwaliteit van je database. In Canada, waar ze in 2014 met CASL al hun eigen tegenhanger van GDPR introduceerden, bleken mailingdatabases met een uitdrukkelijke opt-in over de hele lijn sterker te presteren, met betere open rates, hogere conversies en een resem andere voordelen.
Na een half uur zoeken in onze mailbox hebben we GDPR-mails bemachtigd van onder meer Optimizely, Litmus, bluprint, Vidyard, VWO en Skyscanner. Vooral B2B, valt op in mijn mailbox, waarbij de vermelde bedrijven me vragen hun (content)nieuwsbrief opnieuw te bevestigen.
De inhoud van de mails valt samen te vatten als:
(tip: de volledige mails kan je in detail onderaan deze post bekijken)
Zo goed als alle mails verwijzen naar de waarde die hun content biedt. En dat ik er daarom goed aan doe als ik ervoor kies om ze te blijven ontvangen. Onthoud voor jouw mail: geef duidelijk aan waarom jouw contacten zouden moeten bevestigen.
Wil je nog steeds de nieuwste reisaanbiedingen, aanbevelingen en informatie plus het laatste nieuws ontvangen in je inbox? Laat ons via e-mail weten dat je nog steeds berichten van ons wilt ontvangen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat alle berichten die we versturen relevant zijn voor jou. - Skyscanner
Our team is hard at work every day, bringing you fresh content to keep your video skills sharper than V-Bot’s dance moves. Now we need your help. - Vidyard
We love telling you about digital experimentation! To make sure we can continue to do so, we’ve updated our privacy policy. Let us know if you'd like to opt-in and we’ll keep sending you the insights you need to stay ahead of the game. - Optimizely
Het value proposition wordt steevast gevolgd door een oproep om nu actie te ondernemen (urgentie!), in tekstversie en meestal ook met een knop/button:
Wil je nog steeds op de hoogte blijven? - Skyscanner
Opt-in now to stay up-to-date. - Optimizely
To continue receiving marketing emails from Litmus after May 25th, click the button below. - Litmus
Update your subscription to stay in the Vidyard loop. - Vidyard
Een goede tactiek om je contact tot actie aan te sporen, is verwijzen naar wat ze kunnen missen (FOMO) wanneer ze niet bevestigen, of wat het hen effectief kan "kosten". Een harde deadline plaatsen is ook een goed idee om nog meer urgentie in de mail te verwerken. Of werk met emotie: "We zien je niet graag vertrekken ...". En voeg er gerust aan toe dat ze later nog altijd kunnen uitschrijven, moesten ze ooit van gedacht veranderen.
Enkele voorbeelden:
If you don’t click the link above on or before May 25, 2018, we will take you off our mailing list and subsequently won’t be able to reach out to you. - VWO
Unfortunately, if we do not hear from you by May 25th we will no longer be able to send you our amazing content. And that would make V-Bot very sad. - Vidyard
Too many emails, not enough time? We understand. You can unsubscribe any time. If you don’t click the button above, we will no longer send you marketing emails after May 25th - Litmus
We denken niet dat je van gedachte zult veranderen, maar begrijpen dat je soms gewoon te veel e-mails ontvangt en niet genoeg tijd hebt om ze allemaal door te nemen. Je kunt je altijd afmelden of je voorkeuren wijzigen. - Skyscanner
Zeker in een B2B-omgeving, en als je doelpubliek uit marketeers bestaat, kan het geen kwaad een vermelding naar de GDPR of de Algemene Verordening Gegevensbescherming te maken, en/of een link te leggen naar je nieuwe privacy-statement, bijvoorbeeld.
The General Data Protection Regulation (GDPR) deadline is quickly approaching and we need to confirm your subscription to Vidyard email communications so we can keep you in the loop on all the latest and greatest from Vidyard. - Vidyard
Regulation that governs how companies collect, manage, store and use personal information is changing, on 25th May 2018, the GDPR comes into force. - bluprint
The General Data Protection Regulation (GDPR), the European Union’s new privacy law, goes into effect on May 25th, 2018. We’re reviewing our database to make sure we gather an explicit opt-in for all subscribers prior to the deadline. - Litmus
Bij de subject lines worden de classics gebruikt: van emotie ("We gaan je missen") over actie ("Nu doen!") tot recht-toe-recht-aan ("Bevestig je inschrijving"), eventueel met een snuifje personalisatie:
Uit ervaring weten we dat één mail je een conversie van gemiddeld een aantal procenten zal opleveren. Denk aan een cijfer van 1 tot 10 procent. Het is dus gewoon slimmer om er een reeks van te maken. Het wordt wat kort dag, maar het kan nog altijd!
Vidyard heeft een mooie retroplanning gemaakt, waarbij ze al 3 mails hebben gestuurd met oplopende urgentie:
Ook Optimizely was in maart reeds actief met zijn activering:
Wil jij gebruikmaken van een cleane consent voor het mailen van je database? Dan komt de deadline van 25 mei wel heel dichtbij. Bekijk de voorbeelden hierboven en stel snel je eigen campagne op!
Meer weten over GDPR? Lees hier onze andere posts.
Werk jij met HubSpot, en wil je weten hoe je dit in HubSpot correct aanpakt? Geef ons een seintje!
Duik hier even in de voorbeelden en haal er inspiratie uit. Succes!
--
--
--
--