Pogo-sticking: het klinkt als losgaan in de moshpit van een of ander metalfest. Toch wil je dit zoveel mogelijk tegenhouden op je website. Pogo-sticking, dus. Een uitleg van wat het is en wat je ertegen doet.
Wat is pogo-sticking - en hoe verschilt het met bouncen?
Pogo-sticking is nauw verwant aan bouncen. Bij bouncen komt een bezoeker op je pagina om direct weer te vertrekken, zonder verder iets aan te klikken. De ‘bouncer’ vertrekt bijvoorbeeld naar Facebook, sluit de pagina of tikt een andere url in.
Bij pogosticking komt de bezoeker via een zoekmachine op jouw pagina terecht. Hij klikt niets aan maar gaat direct terug naar het zoekresultaat, om daar een andere pagina aan te klikken.
Klinkt bekend? Je doet het zelf vaak genoeg. Stel, je zoekt in Google naar een nieuwe thermostaatkraan (echt. probleempje hier met de radiator in de badkamer) en klikt op het bovenste zoekresultaat. De webpagina waar je terechtkomt, lijkt rechtstreeks uit de nineties afkomstig en de tekst rammelt. Snel terug naar Google dus, waar je klikt op het tweede zoekresultaat (die Begetube rechts blijkt trouwens de oplossing).
AI. dat klinkt slecht. Een Vraag: straft Google pogo-sticking af (SEO)?
Je zou vermoeden dat Google pogo-sticking effectief afstraft. Het lijkt er namelijk op dat bezoekers op jouw pagina niet vonden wat ze zochten. Google’s suggestie voldeed dus niet aan de verwachtingen. En dat wil Google boven alles voorkomen.
SEO-experts roepen dan ook al jarenlang dat je door zoekmachines wordt afgestraft voor een hoog pogo-sticking percentage. Zij veronderstellen dat het alwetende Google dit dan ook perfect kan meten.
Maar dan overschat je Google toch, zei Andrey Lipattsev - destijds Search Quality Senior Strategist bij Google Ireland - vorig jaar tijdens een interview tegen Rand Fishkin van Moz.
We’d need to have broad enough and reliable enough data about bounce rates, click-through rates, depth of view for the vast majority of pages and the vast majority of websites everywhere, in order to be able to make meaningful comparisons all the time. That is impossible, because we don’t have the technical means to do it.
Lipattsev ontkent evenwel niet dat Google het meetbaar maken van pogo-sticking verder onderzoekt, naast talloze andere factoren.
If we solve it, good for us, but ... we’re not there yet.
Pogo-sticking hoeft niet slecht te zijn
Bovendien beseft Google dat er hele legitieme redenen kunnen zijn voor pogo-sticking. Ga maar na: misschien is een gebruiker wel producten aan het vergelijken (thermostaatkranen!) en keert hij daarom steeds terug naar het zoekresultaat. Iemand die bronnenonderzoek doet, struint ook meerdere sites af.
Je weet het dus eigenlijk niet. In de woorden van John Mueller, Webmaster Trends Analyst bij Google Zwitserland:
Yeah, there’s a lot of different reasons why they might do that (pogo-sticking), so it’s really hard for us to say this is a good sign or this is a bad sign when we’re looking at individual pages.
Maar Pogo-sticking op mijn website? Dat is toch een probleem?
Of pogo-sticking nu wel of niet nadelig is voor je Google-score, is eigenlijk secundair. Want als het om de verkeerde redenen gebeurt op jouw website, is het zeker niet iets om happy van te worden.
Deze aanleidingen voor pogo-sticking liegen er niet om:
- Je meta title en description van je webpagina wekken verkeerde verwachtingen
- De content op je webpagina is onder de maat of, erger nog, off-topic
- Je webpagina’s zien er rommelig of verouderd uit, met een onduidelijke navigatie en/of opdringerige advertenties
- Je website is niet responsive en wordt niet goed weergegeven op een tablet of mobiele telefoon
- Je website laadt traag
Als dit de redenen zijn waarom iemand wegklikt van je site, heb je _echt_ wel issues. Die je beter zo snel mogelijk aanpakt.
Hoe weet ik of pogo-sticking op mijn website plaatsvindt?
Helaas is het pogo-sticking percentage op je website niet te meten. Om het te kunnen herkennen, zou je moeten weten:
- via welke zoekopdrachten bezoekers op je pagina terechtkomen
- hoelang ze op je pagina blijven
- waar ze naartoe gaan wanneer ze weer vertrekken
Jammer genoeg verstrekt Google amper nog gegevens over het zoekwoordengebruik van je bezoekers. Evenmin is bekend waar zij naartoe gaan zodra ze je site verlaten.
Toch kun je aanwijzingen voor pogo-sticking vinden door een combinatie van diverse beschikbare statistieken te analyseren. Kijk bijvoorbeeld eens goed naar het organische verkeer op je website: hoelang blijven bezoekers op bepaalde pagina’s en wat is daar het bounce-percentage?
Ga ook na wat het doel is van die pagina’s. Wil je dat bezoekers daar verder klikken of een actie ondernemen? Dan is een hoog bounce-percentage op zijn minst een signaal dat je pagina haar doel mist. De kans dat bezoekers terugkeren naar het zoekresultaat – en dat dus sprake is van pogo-sticking – is groot.
Een hoog bounce-percentage op bijvoorbeeld een contactpagina is dan weer minder reden tot zorg. Mensen vinden hier de contactgegevens die ze zoeken en gaan weer verder.
Je kunt ook de Google Search Console erbij pakken. Bekijk voor specifieke zoekwoorden de Click Through Rate (CTR) over een langere periode. Neemt dit af? Dat kan duiden op een afnemend vertrouwen in je website.
Wat te doen tegen pogo-sticking?
Om pogo-sticking tegen te gaan, moet je allereerst de negatieve oorzaken ervan wegnemen:
- Zorg voor helder ontworpen en responsive landingspagina’s met een duidelijke navigatie (tip: onze favoriete tool HubSpot biedt hiervoor prima templates)
- Maak je website vliegensvlug, want ongeduldige bezoekers zijn allergisch voor traag ladende pagina’s
- Het is heel belangrijk dat jouw meta title en descriptiongoed aansluiten bij de inhoud van je pagina, zodat je de juiste verwachtingen wekt bij de juiste doelgroep
- En dan de allerbeste tip: overtref de verwachtingen! Plaats relevante, waardevolle content waarmee je de bezoeker echt helpt
Goede Content houdt bezoekers vast
Een echt goede website met supergoede content is je meest effectieve wapen tegen pogo-sticking (en ook pro SEO). Investeer in unieke, goed geschreven, informatieve en volledige content. Gemakkelijk te consumeren, aantrekkelijk opgemaakt en op smaak gebracht met mooie visuals. Dan denkt je bezoeker wel drie keer na voordat hij terug naar Google vlucht.
Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk de behoefte van je bezoeker goed kennen en weten hoe je hem echt kunt helpen. Dat doe je met een goed onderbouwd contentplan.
MEER OVER SEO?
Meer weten over SEO in 2017? Download dat het nieuwe ebook van HubSpot waarin ze 18 SEO-tactieken bespreken waar je alvast géén tijd meer moet in steken: