We hebben er lang op gewacht: het HubSpot cms als een stand-alone product. Tot voor kort moest je ook een actieve HubSpot Marketing portaal hebben om je website op het HubSpot CMS te plaatsen. No more! De champagne-kurken knallen virtueel bij het leadstreet-team, want wij zijn nogal dol op het vernieuwde cms.
Het is een volledig Content Management Systeem (CMS) waarmee je een website kan bouwen, zoals bijvoorbeeld WordPress. Het CMS onderging het laatste jaar nog een grondige aanpassing slash upgrade, waarbij er vooral aan de modulariteit werd gewerkt: het idee van snel blokken te kunnen toevoegen of weghalen op een specifieke webpagina.
Niet alleen onze developers zijn er nogal stekezot van – ook G2 Crowd zet HubSpot samen met WordPress als marktleiders weer. Niet toevallig ook 2 CMS-technologieën die we bij leadstreet gebruiken.
De robuustheid van het systeem bevalt ons zeer, alsook de modulariteit bij het developen. Eens de blokken/modules van je site klaar, kan je makkelijk een nieuwe pagina maken met die modules.
De pagina’s zijn bovendien ook mobile-optimized out of the box. Plus geoptimaliseerd voor SEO en snelheid, en met een eigen site search.
De hosting van je site is bovendien inbegrepen in de prijs; je hoeft dus geen aparte hosting te voorzien of een CDN te gaan opzetten. HubSpot begrijpt dat snelle websites essentieel zijn voor bezoeker en Google, en heeft fors geïnvesteerd in zijn infrastructuur. Een recente test gaf bijvoorbeeld aan dat het cms tot 2x sneller was dan dat van een gemiddelde websites in Noord-Amerika.
Last en not least – het integreert uiteraard perfect met de andere HubSpot tools, of je nu voor een gratis HubSpot Marketing Free gaat, of de Enterprise-versie.
Alle HubSpot-producten zijn ontwikkeld met snelheid en security in gedachten:
Gezien de HubSpot CMS op het HubSpot-platform draait, kan je makkelijk personalisatie voorzien. Zo kan je andere content tonen op basis van locatie, toestel, taal of segmentatie van de gegevens die je hebt van je contacten. Er komt later ook nog een rapportering bij van deze personalisatie, zodat je kan zien of je personalisatie-inspanningen wel hebben geloond.
Niet alleen krijg je website-pagina's, landingspagina's en een blog, je krijgt er ook alle features bij van HubSpot CRM en de gratis producten. Concreet betekent dit dat er standaard een CRM/contactdatabase is, je een chatbot kan installeren op je website, ...
Kies je extra voor HubSpot Marketing Starter, dan krijg je er zelfs email-functionaliteit bij voor een extra 50$ per maand!
HubSpot CMS komt aan een prijs van 300$ per maand. Daar krijg je niet alleen CMS voor, maar ook een eersteklas hosting en heel wat beveiliging (en inderdaad de features van de CRM + gratis tools). Nieuwe site? Dan kan je jouw site makkelijk stagen in de development-fase, en betaal je pas vanaf het moment dat je site live komt te staan.
Het HubSpot CMS heeft een fantastische UX, is heel modulair opgebouwd, het gebruikt veel drag-en-drop en je kan veel zelf programmeren/developen. Daarvoor gebruik je HubL, een soortement afgeleide van Jinja en scripting. Ons development-team heeft een zeer groot vertrouwen in de back-end en de stabiliteit van HubSpot – waar je bij WordPress vaker afhankelijk bent van je setup met verschillende plug-ins.
Over die plug-ins gesproken: bij WordPress moet je meestal een pak (externe) plugins toevoegen. Voor je formulieren of SEO bijvoorbeeld. Of om CDN-functionaliteiten toe te voegen. Het grote nadeel van die plugins (en WordPress zelf!) is dat je die periodiek moet updaten, met mogelijke issues of conflicten na de update. HubSpot – not so. Naar stabiliteit en peace of mind een zeer groot verschil (geloof ons).
Net als bij WordPress is er ook een groeiende HubSpot-marketplace waar je templates kan aanschaffen, als je zelf geen custom design voor je site wil.
Qua hosting moet je jouw WordPress zelf hosten (bij een Combell, bijvoorbeeld). Voor een kleine website valt die kost reuze mee, maar heb jij hogere eisen en de betere SLA voor jouw website, dan lopen die kosten snel op. HubSpot heeft één prijsmodel, waar alle security-features standaard inzitten.
Voor ons is het duidelijk – wij zouden graag nog enkel sites bouwen in HubSpot. We hebben al een pak technische uitdagingen uitgewerkt binnen HubSpot (de store locator van hypotheekwinkel, bijvoorbeeld), en weten wat het beestje aankan.
Heb jij een nieuwe website op de planning staan, of wil je meer weten over het HubSpot CMS? Geef ons een seintje - ik haal er het development-team bij voor wat enthousiast achtergrondgeluid :-)