Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Inbound 2016: de nieuwe product announcements

Geschreven door Johan Vandecasteele | 10 november 2016

Traditioneel is Inbound de plaats waar HubSpot een aantal nieuwigheden aankondigt. Vorige jaren waren dat bijvoorbeeld de HubSpot CRM, of de Reporting Add-ons, dit jaar zijn er een pak kleine en grote aankondigingen die we je graag vanuit Boston meegeven.

De HubSpot Growth Stack

De stack van tools die HubSpot ondertussen kan aanbieden (en die integreren met elkaar) wordt best indrukwekkend. HubSpot heeft tools voor het marketing team (hun klassieke Marketing Software/Automation tool, nu aangevuld met Marketing Software Free), en voor het sales team (CRM + HubSpot Sales Software):

Nieuw: HubSpot Marketing Free

Misschien wel het meest in het oog springend is HubSpot Marketing Free. HubSpot had met het (gratis) product Leadin de voorbije jaren een instapproduct gebouwd, dat nu een visuele én inhoudelijke upgrade krijgt - en gaat aansluiten/integreren bij de reguliere (betalende) HubSpot Marketing Software en (gratis) CRM.

Wat het doet? Met HubSpot Marketing Free kan je leads capteren op je website (of dat nu WordPress is of een ander CMS). Hier gebruik je formulieren voor, of pop-ups.

Die data kan je automatisch bekijken in je HubSpot CRM waar alle gegevens worden verzameld. Je krijgt er klassieke Hubspot lead intel, zoals welke pagina’s je contacten hebben bezocht en waar ze vandaag komen (bronnen). Het sluit mooi aan op wat de reguliere HubSpot Marketing Software doet - maar in een light-model. En gratis!

De logica van deze tool lijkt ons duidelijk: het is een instapproduct voor wie wil proeven van lead generatie en marketing intelligentie, maar er niet het budget voor heeft - met limieten (natuurlijk). Plus - het is een instapproduct voor HubSpot waarmee ze de onderkant van de markt afschermen én nieuwe prospecten laten proeven van hun (gratis) CRM en Marketing Software.

Content Strategy Tool

Dit is een topic waar wij echt warm van worden. Search gaat vandaag niet meer puur over individuele keywords - eerder over containers/clusters van topics waar je op wil scoren (met de bijhorende trafiek). De nieuwe HubSpot Content Strategy (pas beschikbaar in Q1 2017) zal inspelen op die trend om topics te identificeren op basis van relevantie, competitie en populariteit. De verwachtingen zijn hoog ten huize leadstreet :-)

Visual Workflows

De nieuwe Workflows hadden wij al een tijdje in Beta draaien - de grafische uitwerking helpt je om makkelijker campagnes te bouwen, en een beter visueel overzicht te hebben van je flows.

HubDB

Iets waarover wij ook zeer enthousiast zijn is HubDB, de mogelijkheid om relationele databases te koppelen bij het bouwen van websites in het HubSpot Website Platform. Wij hadden in de praktijk oplossingen (lees: creatieve workarrounds) gevonden om hiermee om te gaan, maar dit opent écht een pak mogelijkheden. Onze Johan Vantomme liep lang met een smile rond toen we dit nieuws enkele maanden geleden te horen kregen van het lead development team.

AMP

Rond AMP (Accelerated Mobile Pages) is er de laatste tijd ook best wat commotie. AMP is een open standaard om webpagina’s sneller te laden op mobiele toestellen - en Google wil die pagina’s extra ondersteunen. Reden genoeg om je site (en blog) van die technologie te voorzien. Ook wij waren aan het onderzoeken hoe we AMP op onze HubSpot-pagina’s konden implementeren, maar dat moet niet meer; vanaf Q1 in 2017 wordt AMP standaard voorzien op de blogpagina’s binnen HubSpot.

Multitaal

De klanten van HubSpot zaten traditioneel initieel in de US; momenteel zit net iets meer dan de helft buiten de US, hoorden we gisteren. Het multitaal-aspect (denk maar aan onze Belgische 3 talen) wordt daarom belangrijker dan ooit, en daar heeft HubSpot het laatste anderhalf jaar hard op gewerkt. Wijzelf zaten met een van onze projecten (Amplexor.com) mee aan het stuur van die ontwikkeling.


Messages

Messages is een chatbox die je kan integreren op je website, en waarmee je rechtstreeks je bezoekers kan connecteren met je sales team (in de crm).

Naast het lijstje hierboven zijn er nog tal van nieuwigheden en aanpassingen voorgesteld, zoals reporting, projects, meetings, ...

Wil jij meer weten over een van bovenstaande tools, of HubSpot ontdekken? Neem dan contact met leadstreet, België's enige Diamond HubSpot Partner!