Op Inbound 2016 schetsten HubSpot-oprichters Brian Halligan en Dharmesh Shah interessante kansen en uitdagingen voor inbound marketeers van nu, met een prominente rol voor paid marketing en Chatbots.
Eén ding moet je de Amerikanen nageven: ze weten hoe ze spektakel moeten maken. Ter introductie van Halligan en Shah zien we het duo in een fantasyfilm, gigantisch geprojecteerd met spotlights en rook.
We zien het tweetal op een queeste vertrekken vanuit de Outbound woestenij naar het beloofde land van Inbound. Ondanks tegenwerking door kwade genius ‘Kevin the Cold Caller’ en pop-up tornado’s bereiken ze na tien jaar het Inbound-paradijs, en even wanen we ons op Tomorrowland in Boom. Als Halligan en Shah het podium opkomen in Lord of the Rings outfits, is de show compleet.
De eerste keynote is van Halligan. Hij blikt terug op tien jaar inbound marketing en de stand van zaken anno 2016.
Het aanbod van goederen en diensten is de afgelopen tien jaar “way up” gegaan, maar de vraag is relatief vlak gebleven, volgens Halligan. Gevolg: veel meer competitie! Hierdoor is het buyer proces veranderd.
Je vecht nu om millimeters op het internet, waar je vroeger vocht om fysieke ruimte in het winkelschap. Het leven is veel moeilijker geworden voor marketing en sales.
Juichte in 2006 iedereen nog dat brains belangrijker waren geworden dan budget in marketing, in 2016 heb je die harde cash toch weer nodig om gevonden te worden. Halligan illustreert dat met enkele stevige voorbeelden.
Content marketing en paid marketing gaan anno 2016 “samen zoals bacon and eggs”, volgens de topman. “Je versterkt je content door betaald adverteren.”
Ook onder sociaal adverteren kunnen we niet meer uit, stelt HubSpot. Het betaalmodel van online advertenties verschuift van pay per click naar pay per lead. Facebook leadadvertenties spelen daar volgens Halligan een grote rol in.
Facebook leadadvertenties zijn enorm kansrijk.
‘Toevallig’ heeft het bedrijf gisteren een partnership bekendgemaakt met Facebook, waarbij Facebook Ads deel worden van de HubSpot Ads Add-On.
Verder had Halligan nog vier indringende adviezen:
Lange tijd was Google en tekst de perfecte combinatie voor marketeers. Vandaag is dat video en social, vindt Halligan. Wel tekent hij aan dat we terug zijn gegaan naar het tijdperk van de stomme film (ruim 80% van de video’s wordt zonder geluid bekeken, al scrollend over de Facebook-tijdlijn). De confronterende boodschap:
Stop looking for that blogger, start looking for that videographer. 50 % van je customer content moet volgend jaar video zijn.
Mensen leven op social media, veel meer dan tien jaar geleden. Hun hele (sociale) interessesfeer speelt zich daar af.
Als je niet market op social media, kun je net zo goed in een vuilnisbak marketen.
Daarmee bedoelt Halligan nadrukkelijk ook Snapchat, Instagram, LinkedIn en andere kanalen naast Facebook.
Belangrijk thema tijdens Inbound 2016: hergebruik je content. Snijd je sterkste content-items opnieuw op maat voor diverse kanalen en breng ze opnieuw in circulatie. "That’s power contentmarketing."
Consumenten verwachten vandaag dat het proces automatisch verloopt. Op hun eigen tempo. Denk maar aan een boeking op AirBnB, of een taxi die je bestelt op Uber. Advies van Halligan: automatiseer het koopproces waar mogelijk.
Laatste advies van Halligan: koppel salescommissies, prijsbepaling én wederkerende inkomsten aan het succes van de klant. Niet aan de verkoop zelf. Als het goed gaat met de klant, gaat het goed met jou.
HubSpot-medeoprichter Dharmesh Shah wijst er in zijn keynote op dat we in een “wereld van messaging” zijn beland. Facebook Messenger alleen al heeft één miljard gebruikers. En we gebruiken messengers ook zakelijk, denk aan toepassingen als Slack, Microsoft teams en Facebook Workplace.
In a world of messaging you can’t buy a list and blast it. Inbound is your only option.
Het goede nieuws: als je focust op het toevoegen van waarde, kun je met messaging veel sterkere connecties opbouwen dan met email.
Chatbots zijn volgens Dharmesh “the biggest wave in technology of the last two decades”. Deze technologie ontwikkelt zich zo snel dat we er al bijna natuurlijk mee kunnen praten. Met een chatbot kun je je website transformeren in je beste sales vertegenwoordiger.
Dharmesh had het over GrowthBot, HubSpot’s chatbot voor sales en marketing. De technologie is nog in de testfase maar is veelbelovend. GrowthBot zal – behalve een chatfunctie – ook functioneren als intelligente assistent voor marketing en salesmensen. Voorbeelden van taken die GrowthBot zal kunnen uitvoeren: social-mediacampagnes starten, afspraken inplannen en een rapport sturen. A.I. en machine learning in praktijk.
Tot slot nog een interessant inzicht over SEO van Dharmesh Shah. Search vindt niet enkel nog plaats via Google, maar ook op kanalen als Facebook (zoeken naar personen) en Amazon (zoeken naar producten). En Google ordent de zoekresultaten steeds meer op basis van de 'engagementstructuur' in plaats van de linkstructuur. De nieuwe manier om te winnen met SEO is daarom door HEO, ‘Human Enjoyment Optimization’.