Wij zijn er al jaren van overtuigd dat HubSpot de nummer één is onder de marketing automation tools. Ook het recente ‘Grid for Marketing Automation’ rapport van G2 Crowd bevestigt die positie. Met een topscore voor klantentevredenheid, de grote marktaanwezigheid en een sterk vertrouwen bij de gebruikers zelf, komt HubSpot als een marktleider uit het G2 Crowd-onderzoek.
G2 Crowd is gespecialiseerd in het verzamelen van onafhankelijke, real-time gebruikersreviews voor zakelijke oplossingen. Daardoor is het een waardevolle dienst voor wie een B2B-aankoop plant, onder meer dankzij 150.000+ onafhankelijke, gecontroleerde reviews van gebruikers.
Maar G2 Crowd doet meer dan alleen reviews verzamelen. Op basis van die massale informatie – de gebruikersreviews, maar ook data uit online bronnen en sociale netwerken – maakt G2 Crowd real-time ratings op voor elk product. Dat doen ze aan de hand van een algoritme.
De scores van G2 Crowd moet je dus niet lezen als het resultaat van een steekproef door analisten, maar ze geven je een brede view op de huidige markt, gebaseerd op recente, dagelijkse praktijkbevindingen van echte gebruikers.
Producten die beoordeeld worden door G2 Crowd, worden opgedeeld per toepassingsveld en vervolgens op een Grid℠ geplaatst. De plaats die ze krijgen op die Grid℠, wordt bepaald op basis van hun klantentevredenheid (customer satisfaction, gebaseerd op reviews van gebruikers) en marktaanwezigheid (market presence, gebaseerd op marktaandeel, vendor size en social impact). Die opdeling ziet er als volgt uit:
Een erg waardevol kenmerk van elke Grid℠ die G2 Crowd beschikbaar maakt, is dat er een weelde van informatie achter schuilgaat. Dat is ook het geval bij de Grid℠ for Marketing Automation voor het voorjaar van 2017. Zo worden onder meer de volgende kenmerken vergeleken:
In het Marketing Automation Spring 2017-rapport van G2 Crowd oogst HubSpot heel wat lof. Als leider op de Grid℠, laat HubSpot de allerhoogste score noteren op het vlak van klantentevredenheid en scoort het ronduit schitterend voor support (93%). HubSpot heeft bovendien het hoogst aantal beoordelingen: 1.243 (!) reviews door gebruikers.
HubSpot komt naar voren als een leider in ons Spring 2017 Marketing Automation Grid Report, waarbij we ons baseren op hun sterke marktaanwezigheid en hoge scores voor klantentevredenheid, zegt Mitch Lieberman, director of research bij G2 Crowd.
Dat ligt ook in lijn met de strategie van HubSpot, waarbij zwaar wordt ingezet op ondersteuning en gebruiksgemak van de software. Alleen op die manier kan een marketing automation tool efficiënt worden gebruikt door de klant, en dat is fundamenteel om klanten resultaten te doen halen en dus tevreden te houden op lange termijn.
HubSpot-klanten (kleinere bedrijven tot 50 werknemers en middelgrote bedrijven met 51 tot 1.000 werknemers, in velden zoals marketing, reclame, software en IT) weten die insteek ook te waarderen. Dit blijkt uit een NPS (Net Promoter Score, een middel om klantenloyaliteit te meten) van 72. Een opmerkelijk betere score dan het gemiddelde van 55 in deze categorie.
En het schept duidelijk ook vertrouwen voor de toekomst, want maar liefst 94 procent van de reviewers vindt dat HubSpot zich in de juiste richting beweegt. De combinatie van constante innovatie, uitbreidingen en verbeteringen, gekoppeld aan een sterke groei (met nieuwe kantoren in onder meer Singapore en Berlijn), wordt dus gesmaakt door de klantenbasis.
De klantentevredenheid van HubSpot wordt met name onderlijnd door de hoge scores voor ‘kwaliteit van ondersteuning/support’ en ‘gemak van zakendoen’, twee facetten waarop het beter scoort dan het gemiddelde in deze categorie. Daarnaast beoordeelde 95 procent van onze reviewers het product met vier van de vijf sterren of beter, aldus Lieberman.
Daarnaast blijkt dat een investering in HubSpot zich ook sneller terug laat verdienen dan bij concurrenten: de gemiddelde ROI payback periode bedraagt amper 11 maanden, waar dit bij andere spelers als Act-On 13 maanden bedraagt en bij Marketo 15 maanden.
HubSpot is onze tool. Na werken met andere MA-tools hebben we in 2013 resoluut de keuze gemaakt voor HubSpot. Een bewuste keuze, want HubSpot is de enige marketing automation tool waar wij voor onszelf én voor onze klanten mee werken. En die we ondertussen * kucht * nogal goed kennen.
HubSpot blinkt voor ons vooral uit in performantie. Wie een Inbound Marketing strategie wil uitrollen, vindt in HubSpot dé perfecte tool. Consistent, geïntegreerd, een all-in tool. Alles wat je nodig hebt. En bijzonder gebruiksvriendelijk - en schaalbaar.
Met hun continue innovaties scoort HubSpot extra fanpunten bij ons. Na de eigen (én gratis) CRM - de logische counterpart voor de marketing-tool - in 2014, voegt HubSpot continu kleine en grote aanpassingen en uitbreidingen toe aan de toolset. Wij zitten in tal van bèta-programma's, en kunnen ze vaak uittesten (en feedback bezorgen).
Bovendien zit je door de marktpositie van HubSpot bij een goede partner: de markt van de MA-tools is de laatste jaren dermate ontploft, dat er vroeg of laat of een shake-out volgt, of een consolidatie. En dan zit je liever bij een solide topspeler, die wereldwijd actief is.
leadstreet beschikt als Diamond Certified Partner over de meest gekwalificeerde kennis in België over HubSpot en Inbound Marketing. Meer weten of Inbound voor jouw bedrijf relevant kan zijn - of interesse in een HubSpot-demo? Geef ons een seintje!