Op Inbound 2017 gaf CEO Brian Halligan de richting aan waar HubSpot naartoe gaat. Eén van de belangrijke ontwikkelingen is de nieuwe Customer Hub-tool, een volledige nieuwe tool voor het beheer van je klanten, het meten van happiness (NPS), het oplossen van klantenissues, … Kortom: een tool die specifiek ontwikkeld is voor customer success-teams.
Een andere ontwikkeling is de versnelling die HubSpot neemt in het doorontwikkelen van hun ecosysteem, dat ze bovendien volledig open willen stellen voor integraties met andere tools.
Het idee erachter? HubSpot als dé centrale tool binnen jouw tech stack.
En daar ... komt die Scott Brinker kijken. Want hij wordt de nieuwe VP van het Platform Ecosystem.
#1 Je martech stack: het fundament waarop je bouwt
Op de SiriusDecisions Summit 2018 vatte Maria Pergolino (Apttus Corp.) bijzonder goed samen wat je mag verstaan onder een goede tech stack voor je bedrijf:
We can overcomplicate marketing. If your tools aren't helping with content, contacts, channels or customers, then you probably don't need them.
Concreet betekent dit dat er drie fundamentele tools zijn voor marketers en sales waar je in moet (moet!) investeren:
Everyone should have a good idea of their CRM capabilities, their automation system and where their website is, and you can base a lot of the other decisions off this. If you're inheriting a martech stack, these are the hardest products to change.
Eén geïntegreerde toolstack dus, waarmee je jouw contacten kan opvolgen - van lead tot klant:
Met een marketingtechnologie-landschap van méér dan 5.381 verschillende tools (40% meer dan in 2016) is het vandaag méér dan belangrijk om de juiste tools te kiezen én ervoor te zorgen dat die integreerbaar zijn (tip: uitstekende API's van die tools zijn daarin key voor een future-proof systeem).
#2 Hoe HubSpot de tech stack ziet
De kaarten die HubSpot op Inbound 17 op tafel legt zijn helder: HubSpot zet met een one-stop-platform in op het bouwen en onderhouden van je website, marketing automation (e-mail, social, workflows, content ...), sales én de klantendienst.
Dharmesh Shah, oprichter en CTA van HubSpot, had het in zijn keynote over de keuzes bij een tech stack:
- Of je gaat voor één tool - die 'doet het meeste van wat je nodig hebt"
- Versus een best of breed toolset (een set van aparte tools die héél specifieke behoeftes afdekken).
Zijn advies? Zorg dat je één centraal platform hebt, waarop je andere tools kan inpluggen naargelang jouw behoeftes.
CRM als centrum van je tech stack
Niet zonder toeval presenteert Shah de HubSpot CRM als dat centrale platform. De volledig gratis CRM bevat alle functionaliteiten die je mag verwachten van een praktische CRM. Rond de CRM kan je vervolgens één of meerdere marketing, sales en customer stacks toevoegen:
Die stacks kan je bij HubSpot zelf halen, waarbij je zowel van de marketing- als de sales-tools kan kiezen uit gratis dan wel betalende versies.
Meer weten over de verschillende HubSpot-tools en wat die voor jou kunnen betekenen? Geef ons een seintje, we maken graag de tijd voor je vrij.
Of er blijft de optie om andere tools te integreren. Daarbij ga je voor een native integratie (momenteel zijn er méér dan 100 integraties mogelijk) of je maakt via de API de aansluiting met de CRM.
AI en ABM als trends
Maria Pergolino had het op de SiriusDecisions Summit 2018 ook over de toekomst:
While getting your foundational tools in place and filling gaps with other applications are important steps to building your martech stack, it's important to keep that environment up to date with the latest technology advancements - including artificial intelligence (AI) and account based marketing.
Ook hier neemt HubSpot een voorsprong. Met de recente acquisitie van Motion.ai komt er binnenkort een eigen, configureerbaar bot-platform beschikbaar binnen HubSpot voor bijvoorbeeld Slack, Facebook Messenger en webchat.
Artificial Intelligence (AI) wordt dan weer toegepast in onder meer de nieuwe Sales Professional. In juli van dit naar nam HubSpot nog Kemvi over, waarvan de machine learning en AI-software nu geïntegreerd wordt met HubSpot’s CRM. En recent namen ze nog een behoorlijke participatie in Terminal, een belangrijke Account Based Marketing-speler.
#3 Hoe die Scott Brinker hierin past
Binnen dit plaatje klopt de komst van Scott Brinker helemaal. Scott is vooral gekend van zijn blog chiefmartec, waar hij schrijft over de raakvlakken tussen marketing, technologie en management.
De kans is groot dat jij 'm kent van volgend overzicht, de Marketing Technology Landscape Supergraphic. Scott is de man die dit lijstje elk jaar aanvult:
De rol van Scott als de nieuwe VP of Platform Ecosystem is de community te laten groeien van technische partners die bouwen op de diverse HubSpot platformen.
The next logical step is can we open HubSpot up as a platform to let other applications plug in and build on top of the foundation - Salesforce wrote the book on this. - Scott Brinker
#4 Waarom wij happy zijn - en ook jij dat moet zijn
HubSpot neemt de rol van marktleider bewust en mét beide handen aan. Er zijn vandaag zoveel sales- en marketing-tools op de markt dat het risico om je hierin als onderneming te verliezen bijzonder groot is.
HubSpot bouwt niet alleen verder aan zijn bestaande toolset, het voorziet gratis, instap- en profesionele versies, zorgt voor een open platform waarin je andere tools kan integreren (indien nodig), en pikt vroeg in op trends die op ons afkomen (AI, machine learning, ABM, ...).
Als gebruiker én Diamond Partner van HubSpot kunnen we daar alleen maar blij mee zijn.
Weten of en hoe jullie tech stack goed zit? Geef ons een seintje. We analyseren graag je doelen. Behoeftes en trategie eerst, tools later - weetjewel.