Of het nu gaat om conversie, aandacht van klanten voor jouw product of het opbouwen van een klantenrelatie, een drip campagne via e-mail (deel van marketing automation) kan je helpen deze doelen te behalen.
Zoals de naam al aangeeft, bezorg je druppelgewijs informatie die nuttig is om klanten door het aankoopproces te loodsen. Je helpt figuurlijk het winkelmandje naar de kassa dragen, je leest de informatiebrochure voor en je bent de steun en toeverlaat wanneer er vragen komen. En jawel – we zijn in een zeemzoete bui vandaag – dat merk je.
Elke drip mail campaign kan perfect op zichzelf staan, maar bouwt ook verder op de informatie die reeds verstuurd is. Of waarvan je weet dat je lead die al gelezen heeft op je website. Drip marketing vraagt dus om een logische en (soms) geduldige opbouw …
Wat wil je met je mailreeks bereiken? Is je doel kennis delen? Informatie aanreiken die je leads nodig hebben om het grotere geheel te zien? Of wil je jouw bedrijf en de activiteiten ervan wat beter toelichten bij klanten? Of hen een specifieke actie laten ondernemen, bijvoorbeeld een trial van je SaaS-product?
Bepaal dus wat je wil en wees hierin zeer specifiek. Dat maakt dat je achteraf ook perfect kan meten hoe doeltreffend de campagne was. En waar je eventueel iets moet bijsturen om je doel te bereiken.
Stel de volgende vraag met jouw doel voor ogen: wat moet een klant weten zodat hij of zij kan voldoen aan jouw doelstelling? Denk na over hoe je dit eenvoudig kan voorstellen en ga na hoe je lead dat doel het makkelijkst kan halen.
Sta ook al even stil bij de specifieke content die hierbij kan helpen, en welke conversiepaden je leads kunnen/moeten nemen.
Kies bewoordingen (en een bijhorende layout) die geen extra vragen oproepen of bijkomende problemen creëren. Jouw e-mails moeten het pad naar jouw doel effenen, en als het kan onderweg nog enkele mogelijke twijfels de kop indrukken.
Tweet deze blogpost:
Hoe bouw je een effectieve #dripcampagne op? #marketingautomation https://t.co/4Z4OGfhds2 by @johanvdcasteele pic.twitter.com/ffhUNufl3d
— leadstreet (@leadstreet) 7 januari 2016
Het concept van een serie mails is op zich niet de belangrijkste conversiefactor. De inhoud van jouw mails wel. Die moet interessant, inhoudelijk en activerend zijn.
Stuur je inhoudsloze, oninteressante of vrijblijvende mails? Dan vrezen we voor een rechtstreekse klik naar de prullenbak. Of erger. Naar een opt-out.
Niet onlogisch: jouw tijd is kostbaar en dat is ook zo voor de leads in je database. Wanneer ze het volledige verhaal willen lezen, zullen ze wel de moeite doen om naar je website te gaan . Goede mails zijn zoals een eerste date: hou het mysterieus en spannend. De beste mails geven je een goed gevoel en doen je uitkijken naar een volgende mail.
Zorg voor een duidelijke logica in je mailreeks. Samen het aankoopproces doorlopen dat de klant moet volgen, kan een logische optie zijn voor je mailreeks. Bekijk of dit voor elke klant anders moet. Afhankelijk van welke producten die bekijkt of van het moment waar hij of zij instapt in het verkoopproces, kunnen er andere noden ontstaan.
Start met een hogere mailfrequentie, waarna je na verloop van tijd de frequentie vermindert. Zorg dat iedere mail relevant is en een bijdrage levert tot het behalen van jouw doel. Of tussendoel, bijvoorbeeld het downloaden van een ebook.
Denk ook goed na op welk moment jouw mails de deur uitgaan. Kort na een actie van een lead of klant? Op een vast moment in de week? Krijg je timing dus goed; die kan alles bepalen.
We kunnen het niet genoeg blijven herhalen: meet, meet, meet!
Als je de resultaten van jouw inspanningen niet meet, kan je niet weten of jouw drip-campagne efficiënt en effectief is. Controleer hoeveel mensen je mails openen (wordt er bijvoorbeeld opvallend minder geklikt vanaf de derde mail?) en hoeveel mensen doorklikken naar jouw site.
Hou een oog op jouw beoogde doel(en).
Wordt die behaald? Ja? TOP! Neen? Hoog tijd om je mailreeks aan te passen.
Een effectieve drip-campagne opbouwen vraagt best wat voorbereiding. Je moet onder meer nadenken over de doelen die je wil bereiken, over een logische opbouw van je mailreeks (mét conversiemogelijkheden), over uitstekende content en over de timing en frequentie van je campagne. Maar het loont de moeite.
Meer weten over drip campagnes en marketing automation?