Ben je blij met de leads die via je website binnenkomen? Ja? Dan is deze post niet meteen voor jou bestemd. Ben je wél op zoek naar manier om je conversieratio's te verhogen, dan lees je maar beter even voort, want net dat is wat we nastreven met CRO, ofwel Conversion Rate Optimization.
We leggen uit hoe je met kleine aanpassingen meer resultaten haalt uit je bestaande bezoekers, waardoor je conversiepercentages worden geoptimaliseerd en meer leads worden gegenereerd.
Verrassend genoeg proberen weinig marketingteams meer uit hun bestaand verkeer te halen. De overgrote meerderheid van de inspanningen is er immers op gericht om meer verkeer te genereren. En dat terwijl het huidige verkeer vaak kan volstaan ... op voorwaarde dat de conversiepercentages worden geoptimaliseerd. Dit is waar CRO in het spel komt.
Websites zijn er meestal op gericht om onbekende bezoekers in leads om te zetten. Om dat ook mogelijk te maken, worden er 1.001 middelen voorzien op een site - van inschrijven op een nieuwsbrief tot het downloaden van ebooks.
Dat is een goed begin, maar de volgende stap wordt vaak over het hoofd gezien: met een doorgedreven afstemming, kunnen al deze sites worden geoptimaliseerd voor betere conversiepercentages. CRO is dan ook een enorme, nog al te vaak onbenutte opportuniteit, die voor verrassende resultaten kan zorgen wanneer ze goed wordt uitgevoerd.
Een eerste belangrijke stap is je eigen perspectief te veranderen: bekijk je website eens door de ogen van je bezoekers:
Stel jezelf de volgende vragen:
De eerste fase bij het optimaliseren van de conversiepercentages is dus uitzoeken waarom jouw bezoekers geen leads worden (of waarom ze dat niet voldoende doen), zodat je een passend antwoord kan formuleren op die vraag.
CRO is geen giswerk, maar een proces van diagnoses maken, oplossingen implementeren en testen:
Als er pagina's op je website staan die slecht worden onderhouden, dan is de kans groot dat het om landingspagina's gaat. Dit zijn immers pagina's die nieuwe bezoekers niet meteen te zien krijgen, en waaraan dus ook vaak minder aandacht wordt besteed dan aan pagina's waarmee je meteen indruk wil maken.
Maar deze pagina's hebben wel een belangrijke strategische functie, want hier wordt bepaald of een bezoeker uiteindelijk een lead wordt of niet. Dus doe er alles aan om je landingspagina's aantrekkelijk te maken. Hou daarbij de volgende tips in gedachten:
Tip: op zoek naar zowel een beginners- als expertbron? Ga 's langs bij Unbounce's 101 landing page optimisation tips.
Een CTA plaatsen aan het eind van een blogpost is een standaardpraktijk geworden. Maar soms mist die CTA zijn doel, omdat lezers slechts een paar stukjes van de post oppakken en niet naar het einde scrollen. Hier bieden tekstgebaseerde CTA's in je blogposts een uitkomst.
Denk aan een vrijstaande rij betekenisvolle tekst die je in kopstijl tussen twee alinea's plaatst - iets wat eigenlijk eender waar in een blogpost kan. Doe dit op eenzelfde manier als bij de beeldgebaseerde CTA's in je post, en meet het succes van beide zodat je de resultaten van beide kan vergelijken.
Als je al een tijdje blogposts publiceert op je website, dan heb je waarschijnlijk een handvol berichten geschreven die veel beter in de markt liggen dan andere blogposts. Identificeer welke berichten erg vaak worden gelezen, maar waarbij de conversiepercentages toch duidelijk achterop hinken. Richt je eerst op die posts, en zoek uit wat daar de oorzaak van kan zijn. Komt de inhoud niet overeen met wat is aangekondigd in de titel? Is de CTA niet duidelijk? Of knelt het schoentje ergens anders?
Maar ook bij populaire blogberichten die wél hoge conversieratio's opleveren mag je niet op je lauweren rusten. Kies hier het offensief en probeer om nog meer lezers aan te trekken, door je SEO te optimaliseren en de inhoud regelmatig te updaten. Op die manier blijft het artikel vers, relevant en aantrekkelijk.
Dashboards als die van Databox helpen je om snel een overzicht te krijgen van je belangrijke KPI's en assets - en opportuniteiten te ontdekken.
Net zoals in de offline wereld, concurreer je ook op internet met heel wat andere websites die de aandacht van bezoekers pogen te trekken. Je doet er dus goed aan om de meest voorkomende obstakels in kaart te brengen en er oplossingen voor te verzinnen, zodat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven om aan het eind van de rit tevreden leads te worden. Denk alvast aan deze struikelblokken:
Wie op zoek is naar leesvoer over het optimaliseren van conversiepercentages, vind op het web heel wat zinvolle best practices. Maar misschien kun je met de best practices die we hier opsomden ook al jouw voordeel doen, wanneer je merkt dat één of meerdere ervan op jouw website van toepassing zijn.
In plaats van tijd te spenderen aan de zoektocht naar meer leesvoer over deze materie, kun je dan beter tijd vrijmaken voor veel belangrijkere vragen die je helpen om je CRO-operatie succesvol te maken:
Maak er werk van en het resultaat zal niet op zich laten wachten!
Meer weten over het optimaliseren van je website? Download dan nu de 20 conversietips die je onmiddellijk kan inzetten op je website:
Noot: de originele versie van deze post werd eerder gepubliceerd op de website van collega's Trialta, een Gold HubSpot Partner in Duitsland, en aangevuld door leadstreet.
Foto-credit (top): Pamela Saunders. Plaats: Whistler (Canada) - waar downhillers de bekende ski-slopes in zomertijd spectaculair afrijden.