Content heeft een strategische rol binnen Inbound Marketing. Goede, relevante verhalen brengen potentiële klanten naar je site, waar je ze in het koopproces binnentrekt. Creëer content die customer centric is en relevant voor je ideale kopers.
Content is de belangrijkste grondstof in een Inbound Marketing campagne. Het is de benzine die elke inbound motor doet draaien. Goede, relevante verhalen brengen potentiële klanten naar je site, waar je ze in het koopproces binnentrekt. Focus dus op antwoorden op hun vragen en problemen met bijvoorbeeld blogs, infographics, video of presentaties (slideshare).
Maar hetzelfde stuk content zal zelden voor iedereen geschikt zijn. Goede Inbound Marketing vraagt een goed begrip van je doelgroep. Het posten van een pak willekeurige blogs gaat jouw business niet op de (juiste) kaart zetten. Zo werkt het niet.
Goede content is relevant, heeft persoonlijkheid, beloont en is geschreven op maat van je prospecten. Jouw content moet de prangende vragen en problemen van je (potentiële) klanten beantwoorden. Dat kan via blogartikels, video’s of slideshare-presentaties. Verhalen die hen op weg zetten naar jouw sales funnel, of hen naar het volgende stadium van die funnel leiden.
Bij elke fase van de Buyers Journey vraagt de prospect om unieke content. Door het proces op te splitsen in verschillende fases, kunnen we elke prospect de juiste content aanbieden. We baseren die op zijn positie in de cyclus en volgen hem zo van prospect tot trouwe klant. Zo kunnen we tijdig onze salesafdeling inschakelen wanneer onze lead klaar is om de aankoop te verrichten.
De weg naar geloofwaardige, goede content start met het definiëren van Buying Personas en Buyers Journey. Daaruit volgt een uitgeefplan; een praktische roadmap met deadlines, publicatiedata en richtlijnen voor je kanaalstrategie (blogging, video, e-mail, … tot social).
Onze eigen contentman Jamie Biesemans (BE) had het in zijn presentatie op Conversion Day 2015 over de rol van content in Inbound Marketing:
Does your content convert? If you are asking that question, you’re probably are not using content efficiently. Creating great content means understanding the needs of your customers. Many companies are creating stories that do not attract the right audience, or -worse- fail to convince visitors. Great content should educate prospects and develop an interest in your brand, product or service. Above all, it should convert quality leads into customers.
Het volledige verhaal van deze presentatie hebben we gebundeld in een handige ebook, die je hier gratis kan downloaden.