Je hebt een website voor jouw bedrijf, maar (nog) geen tijd of budget om ook regelmatig content toe te voegen? Geen nood, ook zonder blog kun je nog steeds heel wat bezoekers aantrekken op je website door ze langs social media te benaderen met eigen content, in de vorm van foto’s en video’s.
Dat klinkt misschien als nóg een tijdrovende activiteit waarvoor je tijd moet voorzien in je overvolle agenda, maar met deze tien tips én echte voorbeelden hoeft het dat niet te zijn.
Deze eerste tip is er één die eigenlijk voor alle content geldt waarmee je ooit aan de slag gaat: zorg voor authentiek, eigen materiaal. Of het nu om drie regels tekst, een foto, filmpje of illustratie gaat: materiaal dat specifiek voor jouw onderneming is gemaakt (door jou of in opdracht), heeft sowieso de voorkeur op content die je elders gaat halen. Niet alleen is eigen content erg herkenbaar waardoor je er makkelijk onderscheidende posts mee kan maken, het is ook gegarandeerd unieke content.
SAAI is hier een schitterend voorbeeld van. Ze posten regelmatig (professionele foto's) van hun realisaties op facebook. Volledig in lijn met hun eigenheid en de kwaliteit die ze willen uitstralen (en altijd met hun logo er in verwerkt):
Dat laatste is nooit het geval voor foto’s die je bij producenten of stockfotodiensten opvraagt, en dat betekent dat een foto die jij post diezelfde dag nog bij tien van jouw concurrenten te zien kan zijn.
Door met eigen materiaal te werken kun je jouw stempel drukken op posts en laten zien wat jij te bieden hebt, zodat de boodschap makkelijker én langer blijft hangen bij potentiële klanten. Koppel je boodschap bijvoorbeeld ook aan een actueel thema - zoals Brouwerij De Leite hier doet:
Geen nood, misschien is er iemand anders in je team die verborgen talenten heeft met een fototoestel. Je mikt natuurlijk op aantrekkelijke foto’s die je volgers enthousiast maken, maar ze hoeven ook niet van professionele kwaliteit te zijn (tenzij je fotodiensten aanbiedt natuurlijk …).
Hou de lens van je smartphone dus proper, stop een GoPro in je rugzak en speel een avondje met handige foto-apps, zoals Snapseed voor Android of voor iOS . Geef die tools vanaf nu een vast plaatsje bij jouw werkmateriaal!
Een snelle foto met je smartphone voldoet prima voor een ochtendpost op Facebook. Luc De Pauw (IDCP) toont zijn specialisatie in parketrenovatie handig met de volgende post (lees ook de reacties - beter wordt het toch niet?):
Let’s face it: niet elke omgeving is even fotogeniek. Soms kan de aard van een klus of product gewoon niet uitnodigend zijn om een mooie foto te maken, maar op andere dagen zie je misschien om de haverklap een kans op mooie shots.
Speel daar dus van tevoren op in door een voorraadje aan te leggen met foto’s die mogelijk weleens ergens voor van pas zullen komen. Denk vooral niet: “Ik heb deze week al een paar keer iets gepost op Facebook”, maar neem dus een voorsprongetje op dagen waarop het kan. Ook wanneer je nog niet meteen een concreet nut ziet voor sommige shots.
Een voorraadje foto's van tuinrealisaties? Die komen altijd van pas voor een tuinaannemer (hier enkele foto's van Groentac):
Je zult er nog van versteld staan hoe vaak je op die voorraad wil terugvallen in de toekomst. In de eerste plaats voor je Facebook-pagina – denk aan posts tijdens erg drukke of rustige periodes, maar ook aan de omslagfoto en dergelijke.
Maar ook voor tal van andere zaken kunnen je foto’s nog goud waard zijn:
Veel beeldmateriaal bij elkaar sprokkelen is één ding, de juiste beelden terugvinden wanneer je ze nodig hebt blijkt vaak nog wat anders te zijn. Wanneer je een uitgebreide collectie bij elkaar wil schieten, zorg je dus maar beter van bij de start voor een heldere mappen-, namen- en tagstructuur voor je foto’s. Een paar minuutjes extra werk die zich op termijn dubbel en dik terugbetalen.
Welke posts vallen meteen op in je eigen Facebook-feed? Inderdaad, posts waarbij er beweging te zien is op het beeld. Facebook kiest er immers voor om video’s automatisch te laten spelen zodra je er voorbij scrollt, en daardoor vallen ze op tussen alle statische content op je scherm.
Een voorbeeldje van De Veldbloem Workwear, waar ze -naast werkkledij- een eigen borduurcentrum hebben:
Zelf gaan filmen en monteren vraagt echter bepaalde vaardigheden en een aardige hoeveelheid tijd, maar gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om met bewegende beelden aan de slag te gaan.
Wanneer je begint te experimenteren met bewegende beelden, zal je al snel merken dat sommige clips vanzelf langer worden dan je misschien gedacht had. Hou dit echter onder controle: mensen houden van video, maar iemand enkele minuten lang geïnteresseerd houden is niet evident.
Voorzie van langere clips dus zeker ook kortere versies die je kunt delen op social, gevolgd door een link naar je website waar je eventueel de langere versie embed. Is een video echt te lang? Bekijk dan of je hem niet op kan delen in meerdere stukken.
How-to video’s zijn erg populair op YouTube en Facebook. Niet alleen om te bekijken, maar ook om te delen. Helemaal interessant wordt het wanneer blijkt dat bij een populaire how-to video niet zozeer de productiekwaliteit doorslaggevend is, maar net de expertise en duidelijkheid ervan. Als vakman zit je dus in pole-position om goeie how-to video’s te maken voor je volgers.
Wanneer je diensten aanbiedt, is het een ideale manier om te tonen dat je een vakman bent die de kneepjes van zijn vak beheerst. Je toont er ook meteen mee wat een klant mag verwachten wanneer hij bij jouw onderneming aanklopt voor een klus, plus je maakt content die makkelijk gedeeld wordt.
Ben je bijvoorbeeld zelfstandig reisconsulent, zoals Mireille Heindryckx, dan is een (professioneel) bezoek aan een vakantiesalon een makkelijke opener:
Bloemen- en plantenzaak Bluet haakt hier handig in op een leverancier - en geeft en passant één van haar kernwaarden mee:
Verkoop je ook producten aan eindgebruikers, dan wordt deze format nog interessanter. Stel dat je als aannemer isolatie plaatst bij klanten, maar daarnaast ook bouwmateriaal en gereedschap verkoopt aan klussers die de DIY-toer opgaan.
Door op video te laten zien hoe je een zolderkamer isoleert, geef je niet alleen een stukje klantenservice, maar krijg je ook meteen de kans om de voordelen van je producten te laten zien. Gebruik je specifieke tools voor de klus die je zelf ook aanbiedt, vermeld ze dan zeker ook bij de video-omschrijving (inclusief een link naar je website) of maak klikbare annotaties in YouTube.
Kijk er wat de populaire en minder populaire video’s juist en verkeerd doen. Lees daarbij ook de commentaren onder de video’s. Zo leer je al snel waar mensen wel en niet op zitten te wachten, zodat je die valkuilen kan vermijden.
Niet alle content die je gebruikt op social hoef je zelf te maken. Je kan ook anderen het werk voor je laten doen, meer bepaald … jouw tevreden klanten. Aangezien niet iedereen geneigd is om jouw vakwerk te delen op social media (met vermelding van jouw naam), doe je er goed aan om dit zelf in goede banen te leiden en meteen voor wat extra motivatie te zorgen.
Verbind bijvoorbeeld een beloning aan de leukste social shares, door één keer per maand/seizoen/jaar een tegoedbon of een andere prijs weg te verloten onder alle deelnemers. Dit vergt een kleine financiële inspanning van jouw kant, maar het opent nadien ook weer de deur voor vervolgaankopen of een nieuw salesgesprek met de winnende, tevreden klant.
Het is een beproefde formule voor geloofwaardige, authentieke content vanuit je klantenbasis, maar er zijn wel enkele aandachtspunten aan verbonden als je dit efficiënt wil uitspelen.
Misschien is het de moeite om alle foto’s één keer per jaar in een filmpje op te nemen als een soort van bewegende collage, en bijvoorbeeld verpakt als een eindejaarsbedankje aan je trouwe klanten te delen op social? En mogelijk kun je op website ook nog wel enkele nieuwe testimonials gebruiken?
Om te voorkomen dat social media een sleur worden, doe je er goed aan om je ook op dat vlak te organiseren. Gun jezelf bijvoorbeeld wat gemoedsrust door de ingebouwde planmogelijkheden van Facebook te gebruiken voor automatische posts. Op die manier kun je ’s avonds je post voor de volgende dag al inlassen, en hoef je tijdens een drukke werkdag geen tijd vrij te maken om iets te posten.
Wanneer je tijdens de middagpauze of ’s avonds dan nog vijf minuutjes vrijmaakt om te reageren op reacties op je eerdere posts, kun je ervoor zorgen dat social media je dag niet overnemen. Dat betekent meer tijd voor je kernactiviteiten en jezelf, zonder dat de efficiënte van je marketinginspanningen er onder lijdt.
Ook voor andere social media-diensten zijn er heel wat tools waarmee je jouw posts voor een groot deel kan inplannen en zelfs automatiseren. Ook interessant zijn tools die je een overzicht bieden van al je social media-kanalen tegelijk. Bekende tools zijn Buffer en Hootsuite, waarmee je vanuit één dashboard al je posts voor diverse kanalen kan plannen, publiceren en analyseren.
Met Hootsuite kun je ook alle reacties op je posts en vermeldingen monitoren. Heeft iemand een klacht of vraag op je tijdlijn geplaatst of jou vermeld in een tweet of post, dan zie je dit in je dashboard. Je kunt Hootsuite ook gebruiken om te volgen wat anderen op social media zoals posten over jouw product of dienst. Zo kun je snel inspelen op de actualiteit en relevante posts van anderen delen op je eigen pagina.
Social media mogen geen doel op zichzelf worden. Voor veel likes en volgers koop je aan het eind van de rit immers meestal niets. Hou dus steeds het einddoel van je verzamelde inspanningen op social media in gedachten: je wil zichtbaarheid voor je merk én nieuwe leads aantrekken naar je website, telkens met conversie als einddoel.
Stem je boodschap, de vorm ervan en het kanaal dat je gebruikt dus af op de mensen die je ermee wil bereiken. Er zijn heel wat manieren om een boodschap aan de man te brengen, dus maak er gebruik van. Schep ook duidelijkheid voor je lezers en kijkers:
Lees dan zeker ook onze andere items over hoe je meer haalt uit social media, hoe je met content start, en hoe je ze nog meer kan inzetten.
Wat we hierboven beschrijven, is een perfecte manier om je zonder al te grote inspanning goed te positioneren op social media. Vanuit je praktijk. Dag in, dag uit.
Een logische next step is je website onder handen nemen. Plaats daar ook je realisaties netjes gegroepeerd en toon er je expertise in blogposts. Optimaliseer voor Google (SEO) zodat je site goed gevonden wordt.
Check? Dan ben jij klaar voor de daaropvolgende stap: actief prospecten werven via je website. Lees alles over lead generation in onze post 'Inbound Marketing uitgelegd - en hoe het werkt voor jou in 2017'. Daar leggen we je haarfijn uit hoe het moet. Of download gewoon het ebook dat we er over hebben geschreven: