Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

GDPR: 4 tactieken voor de re opt-in van je database

Geschreven door Johan Vandecasteele | 4 december 2017

In jouw database zitten ongetwijfeld mensen waarvan je geen letterlijke opt-in hebt om ze een nieuwsbrief toe te sturen. Het zijn contacten waarmee je bijvoorbeeld ooit een conversatie hebt gehad op een beurs, mensen die een ebook hebben gedownload, enzovoort.

Hoe krijg jij van elk van die contacten een keurige, nieuwe opt-in die voldoet aan de wettelijke eisen, in functie van de GDPR-deadline van 25 mei 2018? We lijsten vier tactieken op, inclusief waterige puppy-ogen en een legale uitweg. (Update 24 april 2018) 

#1 Herhaal een opt-in in elke nieuwsbrief (tot 25 mei)

Je stuurt nieuwsbrieven uit? Wel, geef in elke nieuwsbrief die je uitstuurt dan een kleine GDPR-melding mee ("Bevestig je inschrijving op deze nieuwsbrief") en link door naar een landingspagina waar je expliciet om een toestemming vraagt. Klaar!

Een voorbeeld van een recente leadstreet-nieuwsbrief:

Wil je deze systematiek verfijnen? Splits je database op in twee segmenten, en mail bovenstaande boodschap enkel naar je contacten waarvan je een re-opt-in nodig hebt.

In HubSpot kan dat makkelijk met smart text-velden. Afhankelijk van het segment (lijst) waar een contact in zit, wordt dan een andere tekst getoond:

Wat je naar resultaten mag verwachten? Denk aan enkele procenten conversie per nieuwsbrief die je verstuurd. Dat zijn de resultaten die wij zien na enkele maanden.

#2 Vraag de toestemming expliciet

Een extra optie is in één of meerdere dedicated mails expliciet de toestemming van de ontvanger te vragen. Laten we eerlijk zijn: met één mail lukt dit niet. Een eenvoudige rekensom leert je dat van de honderd contacten die je mailt, er bijvoorbeeld 30% de mail opent en 5% daadwerkelijk verder klikt. Om dan nog een paar afhakers te hebben op je landingspagina.

Denk dus effectief aan enkele procenten conversie.

Met 1 mail lukt het niet: je converteert per communicatie dus slechts een aantal procenten van je database.

Conclusie? Meerdere mails versturen dus.

Een voorbeeldmail van Nucleus:

#3 Personaliseer en vraag toestemming op je website

Met HubSpot is dit een koud kunstje. Zodra HubSpot weet welke bezoeker een pagina van de website bezoekt, kan je een aangepaste call-to-action tonen.

Waarom bijvoorbeeld niet bij je blogartikels een boodschap plaatsen voor contacten waar je een opt-in nodig hebt; bijvoorbeeld:

"Dag <PERSO>, wil jij deze artikels blijven ontvangen in je mailbox? Bevestig dan nu snel je inschrijving (GDPR)."

#4 Gebruik urgentie: de last call

Komt 25 mei wel heel dichtbij? Gebruik dan urgentie en je beste puppy face om een aantal van je contacten over de streep te trekken: "Vanaf volgende week ontvang je onze nieuwsbrief niet meer ... Bevestig nu!"

#5 De grote achterpoort: legitimate interest

De GDPR biedt nog wel een uitweg voor contacten waar je geen letterlijke consent voor hebt: het  gerechtvaardigd belang of de legitimate interest.

The processing of personal data for direct marketing purposes may be regarded as carried out for a legitimate interest - GDPR

Zoals ik het in mijn marketinghoofd begrijp, betekent dat zoveel als: wanneer je een duidelijke, gedocumenteerde, argumentatie kan voorleggen waarom je die contacten in je database hebt én communicatie met die contacten essentieel is voor je business, kan je met die contacten blijven communiceren. Er moet dus absoluut een belangenafweging zijn, én een balans tussen jouw doelen en de rechten van je contacten. (Disclaimer: ik ben geen jurist, dus dit is geen legaal advies :-))

Of de argumentatie van legitimate interest voor jou specifiek opgaat, en hoe je deze argumentatie opbouwt, overleg je best met je eigen legal team, of met specialisten als deJuristen. Onthoud het: de argumentatie van je belangenafweging moet goed onderbouwd zijn.

Geef ons jouw best practices door!

Missen we iets wat jij met succes hebt toegepast? Geef ons een seintje: inbound@leadstreet.be, we vullen het lijstje hierboven aan!