Wie de GDPR-berichtgeving een beetje volgt, krijgt al snel de indruk dat iedereen amper 5% van zijn database zal overhouden. De allereerste reactie die je hierop mag hebben? Bullsh*t, want je database hoeft niet zwaar te worden gedecimeerd. En de tweede reactie? So what? Want is de situatie écht zo dramatisch wanneer je een pak contacten uit je mailinglijst moet verwijderen?
Of je een contact in je database mag hebben volgens de GDPR hangt in grote lijnen (disclaimer: en nu ga ik even juridisch erg kort door de bocht, vrees ik) van 2 zaken af:
Heb jij vandaag bijvoorbeeld een CRM-database opgebouwd met leads die je vanuit sales bewerkt en opvolgt, én is dit een cruciaal element bij het verwerven van klanten voor jouw business, dan kan/moet jij deze dingen helder beargumenteren in jouw GDPR-documentatie.
Je toont daarmee aan dat je een bewuste afweging hebt gemaakt tussen het belang voor jouw business én het belang van de privacy van de klant. De kaart van het gerechtvaardigd belang, dus.
Bullsh*t! Je hoeft je database helemaal niet te decimeren. Zolang je de afwegingen maar helder hebt gemaakt en ze ook goed documenteert, mag/kan je leads waarvoor je goede argumenten hebt gewoon in je database houden.
Voor het e-mailen naar een contact (in je database) liggen de zaken anders: hiervoor heb je in principe wél een letterlijke toestemming nodig. Ook hier bestaat het concept van gerechtvaardigd belang, maar het lijkt me in 98% van de gevallen beter om te gaan voor een mooie, cleane, letterlijke opt-in. Daarmee sluit je elke kans op problemen uit.
In de praktijk zal dit betekenen dat je gemiddeld 10% tot 50% van je database overhoudt. Zelfs na een prima actieplan voor een re opt-in.
De vraag is of dat erg is? Volg even mijn redenering.
Jij stuurt vandaag mailings uit. Zo'n 25% van je adressenbestand opent de mail, zo'n 4% klikt ook door. Maar dit betekent dus ook dat 75% je mail ongeopend laat en 96% niet verder klikt. Structureel gezien maakt het dus weinig uit of je de mail verstuurt naar de groep van de ongeopenden, want je krijgt er toch geen respons van.
Toegegeven, dit is opnieuw een tikje kort door de bocht. We zijn met z'n allen geabonneerd op nieuwsbrieven die we eigenlijk wel willen lezen, maar waar we door tijdsgebrek niet aan toe komen. En door je aanwezigheid in de mailbox van je leads blijf je misschien wel op hun radar. Etcetera.
So what? Straks sturen we mailings naar kleinere bestanden, maar wel met een écht engagement: open rates van 80% liggen binnen ons bereik. Goed, toch?
Ook meteen een zijnoot: tools zoals HubSpot houden hier vandaag al deels rekening mee. Low engagement-contacten (bijvoorbeeld contacten die je laatste 11 mails ongeopend hebben gelaten) kan je automatisch filteren uit je verzendlijst:
Het periodiek opschonen van je database is per definitie een wijze raad én daad, ook zonder GDPR. In een ver, ver verleden hadden wij databases van 800.000+ adressen ter beschikking, waarvan er in de praktijk waarschijnlijk tot 200.000 adressen diepslapend waren.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat je jaarlijks tot 20% van je mailadressen 'verliest' door wijzigingen, mailboxen die worden gestopt, mensen die van job veranderen, enzovoort.
Gebruik de GDPR daarom als aanzet voor een grondige schoonmaak van je database.
Of de GDPR jouw database noodzakelijk moet decimeren is dus nog maar de vraag. En als er echt redenen zijn om die te halveren, dan hoeft dat niet eens zo slecht te zijn. Grijp de GDRP aan als aanleiding voor een grote kuis van je database :-)
Tot slot ook nog een disclaimer: bovenstaande is geschreven vanuit een marketingvisie. Wettelijk advies geef ik hier dus niet. Wie graag juridische, diepgaande informatie wil over GDPR en zaken als gerechtvaardigd belang, kan terecht bij de experten van deJuristen.