Een email in mijn mailbox. Net als je denkt dat niemand nog overweegt om emaillijsten te kopen of te huren ... Bam. Dat wordt lopen naar de apotheek, voor een voorraadje antihistamine.
Waarom ik er acuut allergisch op reageer? Ik orden even mijn 6 argumenten tegen het inkopen of huren van e-mailadressen.
#1 Kwaliteitsadressen zijn niet te koop
Zet jij je zorgvuldig opgebouwd e-mailbestand te koop? Nee toch? Er is dan ook geen enkele kwaliteitsgarantie. De kans is groot dat je een bestand aankoopt met irrelevante, achterhaalde adressen die op het web met robots bij elkaar geschraapt werden.
#2 Wat is je boodschap?
Je hebt bovendien een enkel idee of de personen op deze lijst überhaupt interesse hebben in jouw producten of diensten. Geen idee van hun aankooppad. Van de persoon en het verhaal dat achter het e-mailadres zit. Hoe kan jij dan de juiste boodschap sturen?
#3 Zijn de adressen op een wettelijke manier verkregen?
Vooraleer je een e-mail mag sturen naar iemand, moet er sprake zijn van toestemming (een opt-in). Of het moet gaan om een mail naar iemand waarmee je een bestaande relatie hebt – dan is een e-mail een logische (digitale) verderzetting van je gesprek.
In het geval van een huurlijst, moet iemand dus toestemming hebben gegeven… om zijn/haar adres verder door te geven aan onbekende derde partijen. Vraag: heb jij dit al bewust gedaan met jouw (echte) e-mailadres?
Uitzonderingen op de opt-in regel zijn generieke adressen, als info@ of marketing@. Kans is groot dat dit soort adressen veel voorkomen in een huurlijst, en je mail dus ofwel bij een verkeerde persoon terechtkomt, ofwel in een groepsaccount waar sowieso heel wat spam aankomt.
Het voorstel in onze mailbox (en meteen ook de aanleiding voor deze post), heeft als afzenddomein milamea.be. Een domeinnaam zonder bijhorende website, die eigendom is van een Litouws bedrijf. Dat soort zaken zou ook al een belletje kunnen doen rinkelen.
Weet bovendien dat jij verantwoordelijk bent voor de mails die je stuurt. Hou de “Ja, maar ik heb er voor betaald met mijn VISA-kaart in Litouwen” maar voor in de rechtszaal. Veel indruk zal het vermoedelijk niet maken.
#4 Je mailt naar mensen die jou totaal niet kennen
Je stuurt, out-of-the-blue, een e-mail naar iemand die jou niet kent. Vermoedelijk met een commercieel aanbod. Hoe groot is de kans dat:
1) iemand de mail effectief opent
2) de mail leest
3) ingaat op een aanbod van iemand waarmee hij/zij geen enkele relatie (= vertrouwen) heeft?
Interruptiefactor: 10. (Voor de duidelijkheid: op 10)
Een voorbeeld? Deze kregen we deze ochtend nog in onze mailbox (op inbound@...). Een generiek adres dus. Wettelijk ok, wenselijk niet. Geen idee wie deze winkel is, of waarom ik de mail krijg. Resultaat onder nul dus :-)
En nee – goedkope trucs om je subjectline te optimaliseren “RE: Zoals besproken, Johan” voor een hogere open-rate zijn geen echte oplossing.
Brengt ons ook bij …
#5 Je bent/komt over als een spammer
E-mails van onbekende bedrijven met een commerciële boodschap die bovendien vaak ook nog eens irrelevant is? Instant bad karma van mijn kant. En een negatieve nasmaak.
Brengt ons ook bij …
#6 E-mail deliverability en blacklisting
De kans bestaat dat jouw mails in spamfilters terechtkomen, zodat je op een blacklist terechtkomt. Je andere, reguliere mails gaan daar ook de gevolgen van dragen, tot jij je domein van de juiste blacklist weet te halen (met overtuigende argumenten).
Weet ook dat je mailtool/leverancier je dit niet in dank zal afnemen.
Tegenargument #1. "Maar… het werkt?"
Mijn argumenten bestaan uit zowel wenselijke als wettelijke. Het argument “Maar het werkt” is niet het juiste. Het is een shortcut met potentieel grote gevolgen, en eentje die bovendien de sector schaadt: het zijn spammers die er voor zorgen dat er bijvoorbeeld een strengere Europese wetgeving wordt gemaakt.
Tegenargument #2. "Maar… ik kan mijn complete specifieke doelgroep kopen!"
Stel dat jouw doelgroep heel specifiek is. Hij bestaat bijvoorbeeld uit aankopers vanuit een specifieke sector, en een specifieke regio. En dat blijkt een database te zijn van 300 personen.
Koop die gegevens dan gerust. Legaal. Bijvoorbeeld bij een reguliere, oude, direct marketing adressenboer, met hun naam, functie, fysisch adres en telefoonnummer.
Maar zorg dat je eerst een relatie opbouwt met die groep. Bel ze even, maak contact op LinkedIn, stuur ze per post je communicatie of spreek ze aan op een event. Je zal bij het eerste contact niet alleen een pak informatie verzamelen (hun mailadres!), je kan ze bovendien ook meteen toevoegen aan je maillijst en vanuit dat eerste contact een verdere relatie uitbouwen.
Hoe het wel moet? Bouw zelf je e-maillijst
In een volgende blogpost bespreken we hoe je zelf een database opbouwt. Gebruik je website, social, je salesteam, events en andere kanalen om e-mailadressen van de juiste leads te verzamelen.
Conclusie
Een e-maillijst huren of kopen? Wij _kucht_ zijn geen fan. Er zijn een resem wenselijke en wettelijke redenen waarom je het beter niet doet. Het aanmaken en bezitten van een eigen e-maillijst vinden we één van de absolute prioriteiten voor zowat elk bedrijf.