Jij begrijpt dat Inbound Marketing ook voor jouw bedrijf de meest relevante marketingstrategie is. Fijn! Je hebt er heel wat op het internet over gelezen, hebt een paar gesprekken gevoerd en je bent er klaar voor. Denk je. Maar voor je start, lees even verder.
We hebben, als HubSpot Diamond Partner, al heel wat Inbound-projecten begeleid en willen je graag op enkele valkuilen wijzen. En op enkele fouten die héél vaak worden gemaakt. Lees maar even verder. En alvast graag gedaan! (update 27 april 2019)
Voor veel marketers zal het herkenbaar zijn (en vooral een beetje pijnlijk), maar ken jij je doelgroep echt goed? En ik bedoel écht goed? Niet demografisch, of met Nielsen-criteria, zoals dat vroeger wel ’s gedefinieerd werd.
Wat ik wil weten: wie zijn jouw ideale klanten? Hoe definieer jij de groep mensen die het meeste kans maken om klant te worden bij jou? Wat houdt hen wakker ’s nachts? Welke informatie zoeken ze online op, en op welke kanalen?
Zonder goed gedefinieerde Buyer Persona kan je gewoonweg géén effectief contentplan maken. En kan je, bij een download, geen goede goede kwalificatievragen stellen. Vragen die jou in staat stellen om te bepalen of een nieuwe lead in je database een goede dan wel een weggooi-lead is.
Lees meer over:
Stel: je hebt een aantal topblogposts gepubliceerd op je site, waar je de juiste doelgroep mee aantrekt. Top! Maar er is niets erger dan die interessante groep prospecten geen vervolg te kunnen aanbieden. Want dan heb je ze wel op je website, maar ze klikken ook zo weer weg.
Zorg daarom dat je een contentplan hebt, waarbij je content hebt naargelang de fase van de Buyers’ Journey waarin je leads zich bevinden. En dat je op elke pagina een logisch vervolg aanbiedt. Leest iemand een blogpost over een deelaspect van SEO? Zorg dan dat je bijvoorbeeld ook een downloadbare ebook aanbiedt rond SEO. En een inschrijving voor je newsletter, of een vraag voor een demo.
Lees meer over:
Ai. Heb je interessante leads in je database, maar heb je geen salestraject om ze op te volgen? Of geen CRM of tool om ze op een systematische manier te beheren en verwerken? Of erger: je hebt er geen flauw idee van hoe je deze leads moet benaderen, en wat de conversiepercentages van je proces zijn?
Een gedefinieerd salesproces helpt jou om je leads gestructureerd te benaderen. Een pipeline te bouwen die voor iedereen duidelijk is, en die je een voorspelling geeft van je inkomsten. Kortom, een noodzaak.
Een Inbound Marketing-project vraagt een goede voorbereiding. Geloof ons – we hebben er al een pak begeleid. Enkele van de meest voorkomende fouten die je zou kunnen maken, is je doelgroep niet of verkeerd te definiëren (je krijgt niet je gewenste bezoekers), geen effectief contentplan op te stellen (je bezoekers converteren niet) of je salesproces niet op orde hebben (je verkwanselt goede leads). Maak er dus werk van om die valkuilen alvast te ontwijken.