Traditioneel is Inbound het moment waarop HubSpot-founders Brian Halligan en Dharmesh Shah nieuwe producten of vernieuwingen aankondigen voor een publiek van 21.000 personen. Dit jaar is dat niet anders, maar ... het zijn er vooral verrassend véél, zowel in nieuwe richtingen als nieuwe markten.
Waar de grote vernieuwingen vorig jaar (2016) toch een beetje uitbleven omdat er vooral gewerkt werd aan zaken zoals de UX van bestaande producten, wordt er dit jaar een ware overvloed aan vernieuwingen voorgesteld.
HubSpot begrijpt duidelijk dat er een aantal trends zijn die een impact hebben op Inbound Marketing, zoals de dominantie van Facebook (met de bijhorende voor- en nadelen), het succes van 1-op-1 communicatiekanalen zoals chat of Messenger, of het belang van video op social.
Anderzijds rationaliseert en breidt HubSpot zijn bestaande toolset uit, waarmee het zijn positie ten opzichte van kleine én grote concurrenten (lees verder!) versterkt. Tegelijk boort het nieuwe, complementaire markten aan met nieuwe producten. Versterken, innoveren en diversifiëren dus.
Hieronder vind je een overzicht van de productvernieuwingen:
Een sales-tool voor grotere teams. Deze nieuwe versie, HubSpot Sales Professional, vertrekt van de huidige HubSpot Sales Pro, maar krijgt een resem upgrades, waaronder:
De CRM zelf blijft gratis, maar wordt ontdaan van enkele features. Ook de huidige Sales Pro blijft bestaan en wordt hervertaald naar Sales Starter. Naast HubSpot CRM Free komen nu HubSpot Sales Starter en HubSpot Sales Professional.
De nieuwe Sales Professional zal op 1 november 2017 beschikbaar zijn. Enkele features worden ondertussen uitgerold bij de gebruikers van de huidige Sales Pro.
HubSpot wil een hoger segment aanspreken met zijn Sales tools. Het segment sales-tools is momenteel immers één van de explosief groeiende categorieën binnen de SaaS-tools, en HubSpot wil hier duidelijk een belangrijke positie innemen. En centen verdienen, want de Sales Professional kost 400 dollar per maand, voor een team tot 5 personen.
Even verwarrend, die nieuwe namen. Maar … interessante features en een nieuw marktsegment die HubSpot hier aanspreekt. Ze gaan hiermee de confrontatie aan met Salesforce, dat tot vandaag soms de betere (én duurdere) optie was voor bedrijven die geavanceerde features nodig hadden.
Beetje grappig ook, want Salesforce is een aandeelhouder van HubSpot.
En verdorie. We moeten ons overzicht aanpassen.
Belangrijk: bedrijven die voor 1 november 2017 de huidige HubSpot Sales Pro hebben/kopen (50$/gebruiker per maand) krijgen automatisch de nieuwe Sales Professional zonder meerkost. Need we say more? Geef ons een seintje, we fiksen die upgrade snel voor jou, en zorgen dat jij voor dit aanbod kwalificeert.
Een volledige demo hebben we nog niet gezien; wel stukjes van de puzzel, zoals de automation (idem als in de marketing-tool):
En de nieuwe notifications:
HubSpot CRM, Sales Starter en Sales Professional worden hierdoor interessant voor kleine, middelgrote én grote sales-teams.
Een centrale hub waarin je alle 1-op-1 conversaties met je contacten centraliseert. Het idee is dat je alle contactpunten van marketing en/of sales - of het nu via mail, formulier, chat, Slack of Messenger is - centraal kan bekijken, beheren en er ook een actie aan kan koppelen.
Conversations zit nu nog in eindontwikkeling, en komt eind 2017 live.
1-op-1 conversaties zitten in de lift. Chatboxen zijn populair op sites, tools als Slack worden gebruikt om te interageren met klanten, en Messenger kan ingezet worden als directe communicatielijn met je leads.
Als je de volledige conversatie kan samenbrengen in één overzichtelijke tool, waarbij die data wordt toegevoegd aan de bestaande info over dit contact én dit bruikbaar wordt voor zowel je marketing- als salesteam... Goed nieuws, toch?
Wij zien absoluut het potentieel van tools als Slack, die als een moderne variant van de oude fora werken. Publiek, interactief en toch een directe lijn met je contacten. Of chat. Of Messenger, dat voor een aantal bedrijven de rol van de klassieke downloadpagina zal overnemen.
Die conversaties samenbrengen in één tool is bijzonder handig, ook al omdat je van daaruit de conversaties kan voeren, en er geen 10 tools tegelijk moeten openstaan op je scherm. De huidige chatbox binnen HubSpot (Messages) wordt ook geïntegreerd binnen deze tool, wat we handig vinden (nu moet je die telkens expliciet openen).
Eerste screenshots van de tool:
HubSpot Conversations wordt als apart platform gelanceerd, en zal beschikbaar zijn in alle HubSpot-producten, dus ook diegene die gratis zijn.
Een volledige nieuwe tool voor het beheren van je klanten, het meten van happiness (NPS), het oplossen van klantenissues, het voorspellen van retentie … Kortom: een tool die specifiek ontwikkeld is voor customer success-teams.
De tool wordt mondjesmaat eind 2017, begin 2018 in beta geplaatst. Deze zal betalend zijn.
HubSpot snijdt hiermee een nieuw segment en nieuwe doelgroep aan, die in de periferie ligt van de huidige gebruikers van de HubSpot-tools. Naast marketing- en salesteams spreken ze nu ook de klantendienst aan.
Imposante zet van HubSpot naar een markt waarbinnen 3,5 miljard dollar omgaat. Hoe de tool er écht gaat uitzien is koffiedik kijken, maar HubSpot zet zich op de kaart binnen een nieuwe doelgroep, met een mooie integratie naar marketing en sales.
Dat we het nog niet goed weten. Zodra wij in de beta-fase zitten, weten we meer.
Voor iedereen die deze tool apart wil gebruiken, dan wel samen met Marketing en/of Pro.
Nieuwe advertentie-integraties met Facebook (lead ads!), focus op mobile en video, nieuwe netwerken en messaging. En een pak vernieuwingen binnen de HubSpot Marketingtools die er aankomen, zoals het linken van lijsten binnen HubSpot die je kan injecteren in Facebook voor Facebook Custom Audiences.
Een aantal features zijn al uitgerold, een aantal zitten nog in de ontwikkelingsfase.
Je content raakt niet makkelijk meer bij je volgers op sociale netwerken. Vroeger lukte dat wel aardig, en zorgden Facebook en C° voor een behoorlijke proportie organische social-trafiek naar je site. Helaas. Wijzigingen aan de algoritmes van deze netwerken zorgen er vooral voor dat je nu centen moet betalen om die trafiek te garanderen.
Anderzijds moeten we ook toegeven dat een aantal van de advertentie-oplossingen (Facebook Lead Ads) passen in het Inbound-plaatje voor het genereren van leads, of het retargeten van relevante prospecten.
Plus: video is all over the place. Check je eigen Facebook-startpagina: vol met video. Ook HubSpot ziet deze trend helder en voorziet een aantal tools om zowel video te maken als te distribueren.
De social-tool van HubSpot was aan een update toe. Nu kan je ook video uploaden vanuit HubSpot naar Facebook, Instagram wordt er straks als extra netwerk aan toegevoegd.
De integratie van Lead Ads (Facebook) met HubSpot is gewoon slim. Leads komen keurig in je portaal binnen, waar we vroeger een Zapier-connectie moesten leggen tussen Facebook en HubSpot. Bovendien kan je lijsten binnen HubSpot (bijvoorbeeld contacten die je pricing-pagina hebben bekeken) gebruiken binnen Facebook om custom audiences te maken. HubSpot drukt Facebook dus aan de borst – het is nu eenmaal de dominante speler op de markt.
Hoe de stappen richting Messenger gezet gaan worden is nog onduidelijk, maar … veelbelovend. Waarom immers niet een download aanbieden via Messenger? Direct én met een open conversatielijn met je nieuwe prospect. Plus een kanaal voor nurturing dat nog niet verzadigd is, zoals e-mail bijvoorbeeld.
Op een aantal features hebben wij beta-toegang, zoals bijvoorbeeld de lead ads:
Er zijn meerdere delen in de vernieuwde Social-module. Een aantal worden uitgerold over alle HubSpot-tools (dus ook de Free en Starter), een aantal zijn nog te bepalen.
Deze tool werd vorig jaar aangekondigd op Inbound 2016, maar komt nu pas uit een lange beta-status. Het doel van deze tool is je te helpen nadenken over je belangrijkste contenttopics en hoe er content rond te bouwen. De tool helpt je jouw contentclusters te visualiseren, inclusief suggesties, relevantie- en andere metrics plus rapportering.
Wel. SEO is door de jaren heen veranderd. Waar we jaren terug vaak keyword-focused werkten, waarbij er zelfs aparte pagina’s werden geschreven om héél specifieke keywords te bereiken, zien we nu de focus verschuiven naar bredere content topics. Bovendien zit het grote zoekvolume (en dus ook het potentieel) niet bij die long-tail keywords. Fundamenteel: meer trafiek met minder content, dus.
Het structureren van je content op je site als een spin (een centraal hoofdje met véél pootjes), of een hero page en subpagina’s, is helemaal niet nieuw binnen SEO. Het is een methodiek die wij continu gebruiken bij het structureren en/of bouwen van websites. Wat ons betreft een best practice.
Er zijn enkele bijkomende redenen waarom het verstandig is om op die manier te denken over je content en die ook zo te organiseren:
Search engines bevoordelen goed uitgewerkte, uitgebreide contentpagina’s. Denk over zo'n pagina als een ebook die je volledig, ungated op één webpagina plaatst. De kans dat je met een reguliere pagina scoort binnen de fat head (zie grafiek hierboven) is laag, zeker als er behoorlijk wat concurrentie op je zoektermen zit.
We zien de trend langzaam dichterbij komen. In markten waar iedereen op de contentkar springt, is er kans op een overdosis aan downloadbare content. En partijen die hun content vrij toegankelijk maken op een contentpagina hebben dan plots een opportuniteit.
Het focussen op enkele kerntopics helpt je content te schrijven die dit onderwerp verder versterken en uitdiepen. De nieuwe content die je maakt mag niet zweven, maar moet onder een relevante hero-pagina hangen. Het gebruiken van deze methodiek helpt je ook nieuwe content topics uit te werken, en prioriteit te geven aan topics die je eerst wil behandelen.
Het bouwen van contentrijke hero-pagina’s helpt je méér trafiek aan te trekken. Bovendien gaan heel wat bezoekers nog graag de informatie samengevat zien in een download, of ze geven de voorkeur aan een gerelateerd aanbod, zoals een webinar. Of plaats een chat op je hero-pagina en praat met leads die klaar zijn voor een gesprek. Je Inbound-funnel blijft dus volledig intact.
De tool zit momenteel in beta, een voorbeeld uit onze portaal:
Content Strategy krijg je binnen HubSpot Marketing Basic, Pro of Enterprise. Voor iedereen dus. De ROI-reporting zal je enkel zien verschijnen in de Pro- of Enterprise-versie.
Een nieuwe reporting op campaigns, waarbij je de invloed van je acties ziet op het aantal contacten en de omzet. Het is een specifieke uitbreiding van de campaign-tool, waarbij je een campaign moet begrijpen als een tijdsgebonden initiatief rond een specifieke conversie. Het gaat dus bijvoorbeeld om al je acties rond de werving voor een webinar (mail, blog, landingspagina, workflows, etcetera).
De Campaign Reporting is nu beschikbaar als publieke beta.
De standaardrapportering van HubSpot is niet top-top. Er is de betalende reporting add-on die dit grotendeels oplost, maar met deze uitbreiding wil HubSpot een eerste stap zetten naar een betere standaardrapportering.
Met de campaign-tool hebben wij een beetje een slechte relatie. Deze tool vat al je acties rond een specifieke conversie samen, maar dat is het dan ook. Met deze uitbreiding wordt de tool al een pak werkbaarder, maar het blijft beperkt tot specifieke, afgeronde campagnes. Niet je volledige Inbound-funnel dus.
Wij hadden liever de Reporting add-on (vandaag betalend) als standaardfeature gezien op de reguliere Marketing Pro- en Enterprise-versies. Vandaag gebruiken wij reportingtools als Databox en Clickdata om de rapportering van HubSpot te integreren met tools als Google Analytics en SEMRush.
Voorlopig is het nog wat koffiedik kijken, maar dit is een eerste screenshot:
De Campaign Reporting krijg je binnen HubSpot Marketing Basic, Pro of Enterprise. Iedereen dus.
Er zijn nog 3 extra zaken die we kort kunnen aanraken:
Account Based Marketing krijgt ook een duidelijke rol binnen het Inbound-verhaal. HubSpot heeft een integratie voorzien met een belangrijke ABM-speler, Terminus, waar ze dit jaar een participatie in hebben genomen.
Een recente overname van motion.ia zorgt er in 2018 voor dat je zelf chatbots kan bouwen, trainen en uitrollen binnen de HubSpot Conversations-tool.
Er komt een native integratie met Shopify, waarbij onder meer producten en aankopen gesynchroniseerd worden met HubSpot en de klassieke mogelijkheden met lijstsegmentatie, automation, e-mail, enzovoort mogelijk worden. Een beta wordt hiervoor binnenkort beschikbaar.
Ook voor bedrijven die niet met Shopify werken voor hun e-commerce, komt HubSpot met integratiemogelijkheden (HubSpot Ecommerce Bridge) met een specifieke sets API's.
Het lijstje met vernieuwingen is méér dan indrukwekkend (er zijn nog een aantal zaken waar we het niet over hebben gehad, zoals het CMS). HubSpot versterkt zijn huidige positie, reageert op belangrijke trends (social, SEO, Facebook, ...) en zet een stap naar nieuwe markten.
Als er één vraag is die je jezelf nu moet stellen, dan is het de volgende: ben jij vandaag een HubSpot CRM-gebruiker of denk je erover om het te worden? Bestel dan voor 1 november 2017 nog de huidige HubSpot Pro (50$/maand). Je wordt dan zonder meerkost overgezet naar de nieuwe HubSpot Professional. Niet wachten. Doen!