Wat is de beste plaats om het inschrijfformulier te plaatsen op de landingspagina? Waar zorgt het inschrijvingsformulier voor de meeste conversie? We hebben vaak de neiging alles boven de fold te willen plaatsen, wegens onmiddellijk zichtbaar voor iedereen. Maar is dit wel de optimale plaats?
Met de 'fold' verwijzen we naar de onderkant van je scherm. Het stuk van je website dat zich boven de fold bevindt, is dus onmiddelijk zichtbaar. Er zijn echter tal van plaatsen waar je jouw formulier kan plaatsen op je landingspage. Boven de fold, onder de fold, in een sidebar, in de header of footer. Of je kan een pop-up of een ander formaat gebruiken.
Veel marketeers kiezen boven de fold omdat het dan in een oogopslag duidelijk is waar je jouw gegevens moet achterlaten. Het formulier boven de fold plaatsen zorgt dus voor een maximum aan exposure. Ook al omdat het idee bestaat dat mensen wegklikken als ze meer moeten scrollen.
Voorbeeld 1: airbnb - onmiddellijke vraag tot het invullen van je bestemming (boven de fold)
Voorbeeld 2: Zoho CRM - eerst het formulier, daarna de uitleg
Maar het idee van de fold is wat eigenlijk wat achterhaald: wie mobiel surft (smartphone/tablet) heeft immers geen echte fold meer.
Recent zien we een switch naar het formulier onder de fold. Boven de fold krijg je daar meer verduidelijking over het product en de voordelen die het te bieden heeft. Die opbouw creëert als het ware honger, waarbij je even moet verderscrollen om de rest van de maaltijd te krijgen.
Voorbeeld 1: leadpages geeft je eerst de argumentatie, dan het invulformulier
Voorbeeld 2: Vee24 brengt je (logisch) eerst liever aan het chatten
De complexiteit van jouw product kan mee bepalen of je het inschrijvingsformulier best boven of onder de fold plaatst. Vraagt jouw product eerder een uitgebreid verhaal en heb je veel ruimte nodig om de voordelen uit de doeken te doen? Geef je bezoekers dan de tijd om de informatie tot zich te nemen en informeer hen voldoende voor ze richting jouw formulier te leiden.
Is het aanbod duidelijk en straight-forward, dan kan je het formulier boven de fold plaatsen. Laat de prospect niet nodeloos scrollen, maar gebruik je momentum om de deal te sluiten.
De algemene regel luidt dan ook:
Plaats het inschrijvingsformulier op die plek die best past in het beslissingsproces van jouw prospects.
Beginnen met best practices is een goede start, maar elk publiek is uniek. Gebruik A/B-tests om erachter te komen wat werkt voor jouw doelgroep. Enkel op die manier zal jij jouw bezoekers optimaal converteren.
Ben je bang dat jouw formulier zoek raakt onder de fold? Stuur je bezoeker dan met je layout. Zo'n tips kunnen subtiel zijn, zoals de kijkrichting van een gezicht op de foto, of meer expliciet, zoals een pijl richting de call-to-action.
Waar je jouw formulier plaatst op je landingspagina, hangt in grote mate af van de complexiteit van je aanbod. Is dat aanbod duidelijk en straightforward, dan kan je onmiddellijk een actie vragen. Heb je meer uitleg en overtuiging nodig? Focus daar dan eerst op de boodschap, en plaats je formulier meer naar onder. Gebruik je layout om de bezoekers doorheen je pagina en richting actie te leiden.
Weten hoe landingspagina's binnen een bredere marketingstrategie passen? Lees dan nu het ebook 'Inbound Marketing'