Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Conversie tips: waar plaats je een formulier op je landing page?

Geschreven door Johan Vandecasteele | 26 oktober 2015

Wat is de beste plaats om het inschrijfformulier te plaatsen op de landingspagina? Waar zorgt het inschrijvingsformulier voor de meeste conversie? We hebben vaak de neiging alles boven de fold te willen plaatsen, wegens onmiddellijk zichtbaar voor iedereen. Maar is dit wel de optimale plaats?

Waar kan je je formulier plaatsen?

Met de 'fold' verwijzen we naar de onderkant van je scherm. Het stuk van je website dat zich boven de fold bevindt, is dus onmiddelijk zichtbaar. Er zijn echter tal van plaatsen waar je jouw formulier kan plaatsen op je landingspageBoven de fold, onder de fold, in een sidebar, in de header of footer. Of je kan een pop-up of een ander formaat gebruiken.

Waarom plaatsen we het formulier instinctief boven de fold?

Veel marketeers kiezen boven de fold omdat het dan in een oogopslag duidelijk is waar je jouw gegevens moet achterlaten. Het formulier boven de fold plaatsen zorgt dus voor een maximum aan exposure. Ook al omdat het idee bestaat dat mensen wegklikken als ze meer moeten scrollen.

Voorbeeld 1: airbnb - onmiddellijke vraag tot het invullen van je bestemming (boven de fold)

Voorbeeld 2: Zoho CRM - eerst het formulier, daarna de uitleg

Maar het idee van de fold is wat eigenlijk wat achterhaald: wie mobiel surft (smartphone/tablet) heeft immers geen echte fold meer.

Of toch het formulier onder de fold?

Recent zien we een switch naar het formulier onder de fold. Boven de fold krijg je daar meer verduidelijking over het product en de voordelen die het te bieden heeft. Die opbouw creëert als het ware honger, waarbij je even moet verderscrollen om de rest van de maaltijd te krijgen.

Voorbeeld 1: leadpages geeft je eerst de argumentatie, dan het invulformulier

Voorbeeld 2: Vee24 brengt je (logisch) eerst liever aan het chatten

Boven of onder de fold: de complexiteit bepaalt de plaats

De complexiteit van jouw product kan mee bepalen of je het inschrijvingsformulier best boven of onder de fold plaatst. Vraagt jouw product eerder een uitgebreid verhaal en heb je veel ruimte nodig om de voordelen uit de doeken te doen? Geef je bezoekers dan de tijd om de informatie tot zich te nemen en informeer hen voldoende voor ze richting jouw formulier te leiden.

Is het aanbod duidelijk en straight-forward, dan kan je het formulier boven de fold plaatsen. Laat de prospect niet nodeloos scrollen, maar gebruik je momentum om de deal te sluiten.

De algemene regel luidt dan ook:

Plaats het inschrijvingsformulier op die plek die best past in het beslissingsproces van jouw prospects.

Test. Test. En euh … test

Beginnen met best practices is een goede start, maar elk publiek is uniek. Gebruik A/B-tests om erachter te komen wat werkt voor jouw doelgroep. Enkel op die manier zal jij jouw bezoekers optimaal converteren.

Ben je bang dat jouw formulier zoek raakt onder de fold? Stuur je bezoeker dan met je layout. Zo'n tips kunnen subtiel zijn, zoals de kijkrichting van een gezicht op de foto, of meer expliciet, zoals een pijl richting de call-to-action.

Conclusie

Waar je jouw formulier plaatst op je landingspagina, hangt in grote mate af van de complexiteit van je aanbod. Is dat aanbod duidelijk en straightforward, dan kan je onmiddellijk een actie vragen. Heb je meer uitleg en overtuiging nodig? Focus daar dan eerst op de boodschap, en plaats je formulier meer naar onder. Gebruik je layout om de bezoekers doorheen je pagina en richting actie te leiden.

Weten hoe landingspagina's binnen een bredere marketingstrategie passen? Lees dan nu het ebook 'Inbound Marketing'