Content en trafiek: hoe verleng je de levensduur van een blogpost?

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
22 augustus 2016

Bloggen Content Social Media

DELEN

Nieuwe blogartikels delen via social media levert instant trafiek op naar je website, en - als het even meezit - een pak shares via je lezers. Maar na enkele dagen zie je de bezoekersstroom naar de content die je gedeeld hebt vaak alweer uitdoven.

Uit onderzoek blijkt die steekvlam een typische long tail curve te zijn: 50% van de trafiek van een blogpost binnen de eerste week wordt gerealiseerd. Binnen de maand heb je tot 72% van je trafiek gehad. De échte long tail volgt dan nog.

blog-post-lifecycle.png

Gelukkig bestaan er manieren om die eerste periode van interesse aanzienlijk te verlengen:

Durf social te herposten

Niets houdt je tegen om je post te herpushen op een van je sociale kanalen. Hieronder vind je een voorbeeldschema van Buffer, waarbij je op twitter (want vluchtig) je post best veel kan herpublishen (gebruik wel telkens een andere omschrijving), en op andere netwerken aan een wat lagere frequentie. LinkedIn? Hou het daar bij één post.

social-media-posting-schedule.png

Zet je content in de kijker … bij je andere content

Neem op je blog links op naar gerelateerde content. Zo zien lezers die via je social media-kanalen op je blog belanden dat er nog meer interessante content is voor hen. Zorg er wel voor dat je kritisch bent in wat je aanbiedt als gerelateerde content: stel jezelf steeds de vraag of dit sterk genoeg aanleunt bij de post die de lezer net gezien heeft.

Krijg je echt een berg gerelateerde content bij elkaar? Overweeg dan eventueel om een thematische landingspagina te maken waarop je die content nog eens verzamelt, of maak een landingspagina die starters wegwijs maakt in jouw expertiseveld.

zet-je-content-in-de-kijker-bij-je-andere-content.png

Vergeet ook je interne links niet: heb je een onderwerp al eens behandeld in een vorige post en komt het opnieuw ter sprake in nieuwe content, link er dan naar door vanuit je tekst. Denk erom: uit het oog, uit het hart!

Bij de Wordpress- en HubSpot-sites die wij maken voorzien we vaak een geïntegreerde functionaliteit die gerelateerde posts toont onder blogberichten. Je kunt ook kiezen of er extra posts getoond moeten worden op basis van tag, auteur of categorie en op publicatiedatum of populariteit.

Een andere optie is gerelateerde posts middenin de content aan te bieden (via een tekstlink, button of banner). Interessant als je merkt dat bijvoorbeeld veel bezoekers halverwege een post wegklikken. Bovendien blijkt uit tests door HubSpot dat call-to-actions in tekstvorm, ingevoegd na twee of drie alinea’s, een zeer hoog clickpercentage hebben.

Verbind je tijdloze content met actuele gebeurtenissen

Posts die inspelen op actualiteit zijn meestal uitermate deelbaar, aangezien ze een hoge relevantie hebben. Voor de content op je site geldt waarschijnlijk het tegenovergestelde: daar is het net 'evergreen content' (tijdloze inhoud) die ervoor zorgt dat er ook op langere termijn trafiek naar je posts blijft komen - volgens een studie van Moz zelfs tot jaren na de originele publicatiedatum.

Dat soort content kun je ook regelmatig opnieuw pluggen op social, bijvoorbeeld wanneer je een link ziet tussen de content op je blog en nieuwsfeiten of andere actuele gebeurtenissen. Door creatieve bruggetjes en een leuke insteek te verzinnen voor een Facebook- of LinkedIn-post, hou je jouw content extra relevant en maak je hem klikbaar. Ook een leuke visual of infographic die doorlinkt naar een blogitem 'pinnen' op Pinterest kan een goede push zijn voor hernieuwde interesse.

Newsletters zijn je n° 1 vriend

De mailing die je op wekelijkse of tweewekelijkse basis verstuurt naar je abonnees zie je misschien compleet los van je social media-kanalen. Maar daarmee laat je mogelijkheden liggen. Jouw volgers op social zijn bijvoorbeeld niet noodzakelijk ingeschreven op je mailings, en de lezers van je mailings volgen niet noodzakelijk je sociale kanalen.

newsletters-zijn-je-n-1-vriend.png

Kortom, een inhoudelijke overlap tussen beide kan echt geen kwaad. Breng bijvoorbeeld een maandelijkse terugblik in je newsletters waarin je doorlinkt naar je drie meest populaire posts van de afgelopen weken, en neem een call-to-action op voor je nieuwsbrieflezers om de discussie mee aan te gaan.

Of zet content die je in je eerdere newsletters niet kwijt kon maar wel op social nog eens in de spotlights. Je maakt er content relevanter mee, genereert trafiek én bouwt gestaag voort aan je bereik op social.

Autoresponder mails zijn ook ideaal om oudere content opnieuw aan te bieden. Stuur iedere nieuwe subscriber een autoresponder met je beste content. Maak er zelfs een hele reeks van. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de ontvangers de content al kennen want ze maken pas net kennis met je. Tools als HubSpot zijn ideaal om uitgebreide nurturing campagnes op te zetten die volautomatisch worden verstuurd naar specifieke doelgroepen. Dag in, dag uit.

Spendeer wat centen op Facebook ads

Heb je nieuwe content op de je blog gepubliceerd die je graag een extra duwtje in de rug zou geven? Besteed dan eens een paar euro aan adverteren op Facebook, of LinkedIn. Zelfs met een erg beperkt budget (denk 10 euro - echt!) krijg je langs die weg de kans om een post voor te schotelen aan een select publiek dat 100% in lijn ligt met je buyer persona.

spendeer-wat-centen-op-facebook-ads.png

Je klikt gewoon op de knop 'Bericht promoten' en volgt de stappen die op het scherm verschijnen om je doelgroep heel precies af te lijnen. In combinatie met de juiste content, zorg je langs die weg voor een hoge relevantie en bijgevolg ook een hoge click-through ratio (CTR). Ook bij het aansnijden van nieuwe doelgroepen (die je product of bedrijf waarschijnlijk nog niet kennen) kunnen dit trouwens goed gespendeerde euro's zijn die veel kwalitatieve trafiek opleveren.

Meer weten over adverteren op facebook? Lees dan deze toppost van Buffer.

En nu nog ietwat lastigere hacks:

Schrijf gastblogs

Heel wat populaire (internationale) blogs met een aanzienlijk bereik bieden gastbloggers de kans om hun eigen inbreng te publiceren. Hier kun je slim op inspelen door bijvoorbeeld maandelijks voor een interessante bijdrage te zorgen bij een blog die nauw aansluit bij jouw doelpubliek.

Idealiter breng je in zo'n gastpost een helikoptervisie over een thema waarover je ook vaak blogt op je eigen website, en verwijs je voor de specifieke info door naar andere bronnen - inclusief je eigen blog. Door in je bio ook te verwijzen naar jouw site (en social media-profielen), bouw je meteen ook voort aan je autoriteit én je social bereik.

Geef je content een viraal karakter

De meest evidente tip om de lifespan van je social shares te verlengen, is ook diegene die het moeilijkst in de praktijk te brengen is: posts viraal laten gaan. Er bestaat namelijk geen vast 'recept' voor virale post, maar door goed te kijken naar de kenmerken van succesvolle posts die je voorgingen, vergroot je jouw slaagkansen alvast sterk.

Gelukkig hoef je daar zelf geen maandenlange studie aan te wijden: Buzzsumo - gespecialiseerd in virale content - dook in zijn database van ruim 1 miljard posts en maakte op basis daarvan een overzicht van kenmerken waaraan een succesvolle virale post meestal voldoet.

Giet oude content in een andere vorm en bereik een nieuw publiek

Oude content-items kun je perfect reanimeren door ze in een andere vorm te gieten. In het boek “The Content Code“ beschrijft Mark Schaefer hoe hij eens een oude blog post met 7.000 page views en de titel ‘Six questions that lead you to a social media strategy’ op SlideShare zette als kleurrijke presentatie.

SlideShare is gratis, eigendom van LinkedIn, wordt trouwens hoog geïndexeerd door Google en is een vertrouwde educatieve bron voor veel mensen.

Sindsdien is dezelfde content meer dan 100.000 keer bekeken! Ik bereikte een volledig nieuw publiek dat de oorspronkelijke post nooit eerder had gezien. En het leidde tot een nieuwe sharing ronde op social media. - Mark Schaefer.

Hij geeft nog meer voorbeelden:

  • Maak een YouTube video van slides en praat ze aan elkaar.
  • Haal de audio uit je video en bewerk dit tot podcast.
  • Verzamel blog posts met een overeenkomstig thema en maak er ebooks of gidsen van.
  • Maak toegankelijke infographics van blog posts met een lijststructuur en post ze op SlideShare en Pinterest.

De mogelijkheden zijn eindeloos voor wie creatief met content omgaat.

Conclusie

50% van de trafiek van een blogpost worden binnen de eerste week gerealiseerd. Binnen de maand heb je tot 72% van je trafiek gehad. Gelukkig bestaan er manieren om die eerste periode van interesse aanzienlijk te verlengen.

Durf sociaal te herposten, breng je content in het vizier van je andere content, deel via andere kanalen (e-mail!) of spendeer wat centen op facebook - er zijn een pak mogelijkheden!

Download Workbook Content Marketing

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.